به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۱۹۶۴۹۲

چرای جلوی نماینده متخلف را زودتر نگرفتند؟

گروه سیاسی: نماینده بابل در مجلس گفت: اگر نماینده‌ای تخلفات مالی و اقتصادی دارد که منجر به رد صلاحیتش می‌شود چرا قبل از ثبت نام در انتخابات اعلام نمی‌کنند و جلوی او را نمی‌گیرند.
چرای جلوی نماینده متخلف را زودتر نگرفتند؟
به گزارش ایسنا، علی نجفی خوشرودی در واکنش به رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس توسط شورای نگهبان گفت: در شرایطی شورای نگهبان اعلام کرده که صلاحیت ۹۰ نماینده تایید نشده است که ابهامات و سوالات زیادی برای مردم به وجود آمده است. از این جهت که چطور نماینده‌ای که صلاحیتش برای انتخابات تایید نشده می‌تواند در ماه‌های باقی مانده تا پایان عمر مجلس به فعالیت‌هایش از حیث قانونگذاری و نظارت ادامه دهد. این موضوع پیچیده‌ ای است که در آن خلاء قانونی دیده می‌شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در این بین برخی استدلال می‌کنند که تایید صلاحیت‌ها برای یک دوره ۴ ساله مجلس است و شامل دوره فعلی نمی‌شود. ولی باز هم سوال و ابهام این است اگر نماینده‌ای فاقد ویژگی‌های لازم باشد چطور می‌خواهد در چند ماه باقی مانده به امور نمایندگی بپردازد؟ این بحث پیچیده‌ای است که به نظر می‌رسد باید رفع شود. نجفی توضیح داد: ای کاش مجلس ورودی در موضوع قانون انتخابات می‌کرد کما این که شورای نگهبان، وزارت کشور و مجلس همه از نواقص و کمبودهای قانون انتخابات گلایه دارند. لازم است این نواقص و ابهامات همچون موضوع ادامه کار نمایندگان رد صلاحیت شده برطرف شود امیدواریم مجلس بعدی این را در اولویت قرار دهد.
این عضو فراکسیون امید همچنین اظهار کرد: ابهام دیگری که در جامعه مطرح می‌شود آن است که اگر کسی واقعا تخلفات مالی و اقتصادی داشته و یا این که از موقعیتش در مجلس سوء استفاده کرده چرا جلوی او را نگرفتند و آن را تا زمان بررسی صلاحیت‌ها نگه داشتند؟ اگر نماینده‌ای با سوءاستفاده از وضعیت شغلی‌اش از رانت بهره گرفته و یا ویژه خواری و تخلفات اقتصادی داشته چرا جلوی او را نگرفته و اجازه دادند به امور نمایندگیش مشغول باشد و بعد از ثبت نام تازه وضعیت او را بررسی کنند. درست است که نماینده مصونیت دارد اما این مصونیت برای ایفای وظایف نمایندگی و نه ارتکاب جرم یا تخلف است. انتقاد مخالفان و منتقدان این است که این کارها یک نوع مچ‌گیری است تا در بزنگاه آن را اعلام کنند و حتی از آن تفسیر اهداف سیاسی بشود.