به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۱۹۶۵۳۷

سامان به چه جرمی بازداشت شد، آوازخوانی؟

امیر ارژنگ کاظمی با نام هنری سامان، خواننده ایرانی
امیر ارژنگ کاظمی با نام هنری سامان، خواننده ایرانی
گروه هنری: امیر ارژنگ کاظمی با نام هنری سامان، خواننده ایرانی، روز پنجشنبه در حال اجرا در سفره‌خانه‌ای در شمال شهر تهران بازداشت شد و مقامات پلیس از او به عنوان خواننده "غیر مجاز" و  لس‌ آنجلسی! نام بردند. نادر مرادی رئیس اماکن تهران بزرگ گفته "سامان بعد از ورود به تهران تحت رصد پلیس بود تا اینکه مطلع شدیم شب گذشته در سفره‌خانه‌ای در شمال تهران اقدام به اجرای کنسرت کرده است". احمد خسروی، رئیس مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات ناجا هم گفته "سامان، خواننده لس آنجلسی که بعد از ورودش به کشور سالها در تهران زندگی می‌کرد، شب گذشته در یکی از کافه‌ای شمال تهران در حال اجرای آوازخوانی دستگیر شد."

حال معلوم نیست دلیل بازداشت او چیست. آوازخوانی در یك رستوران؟ كاری كه در اغلب رستوران‌ها توسط خوانندگان گمنام صورت می‌گیرد. یا شهرت او و یا سابقه آوازخوانی در خارج از كشور؟ این ها نیز طبق قوانین كشور، جرم محسوب نمی شوند. 

کارنامه هنری 'سامان'
امیر ارژنگ کاظمی با نام هنری سامان در کودکی به ترکیه مراجعه کرد و بعد رهسپار آمریکا شد. با آن که نخستین آلبوم او الهه عشق در سال ۱۳۷۱ منتشر شد اما شهرت او مدیون ترانه "شمعدونی" است که با شعر مریم حیدرزاده و ملودی منوچهر چشم آذر در سال ۱۳۷۹ منتشر شد و به لطف تلویزیون‌های ایرانی نو بنیاد ماهواره‌ای در ایران و سراسر جهان شنیده شد.
شهرت سامان او را به دبی برد که در آن سال‌ها مورد توجه گردشگران ایرانی قرار گرفته بود و کلوپ‌های شبانه اش پاتوق توریست‌هایی بود که دنبال چیزهایی می‌گشتند که در ایران نبود از جمله موسیقی زنده. سامان برای سال‌ها در کاباره‌های ایرانی دوبی می‌خواند و از آن پس مقیم دوبی شد. بر اساس گزارش ها او در طول سال های گذشته و با از رونق افتادن بازار موسیقی ایرانی و گردشگری در دوبی، چندین بار به ایران سفر کرده بود. در یکی از همین سفر ها در سال ۱۳۸۶ به همکاری با خوانندگان زیر زمینی از جمله یاس هم پرداخت و ترانه مشترکی به نام بازم کمه با او منتشر کرد.
او سال ۱۳۹۷ در مصاحبه‌ای درباره علت حضورش در ایران گفته "من یک ایرانی وطن پرست هستم و دوست دارم در وطن خودم به فعالیت بپردازم. نه اهل کار سیاسی هستم نه مسائل دیگرحدود دو سال است در ایران زندگی می کنم و آلبوم جدیدم را نیز که شامل ۱۶ تراک می باشد در ایران ضبط کرده ام و امیدوارم این آلبوم مورد تایید وزارت ارشاد اسلامی قرار بگیرد". بهار سال گذشته حضور او در مراسم خاکسپاری ناصر ملک مطیعی خبرساز شده بود. در سال‌ گذشته شماری دیگر از هنرمندان و خواننده‌های ایرانی که سابقه فعالیت در خارج کشور داشتند پس از ورود به ایران بازداشت شده بودند. محمد خردادیان و حبیب محبیان از جمله هنرمندانی بودند که بازداشت آنها خبرساز شده بود.

محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۲۰:۵۸
باید طوری باهاش برخوردکنند که جلب اعتمادبراش پیش بیاد.چون بعضی خواننده ها که از ایران رفته اند یک دید دیگه ای نسبت به موطنشان دارند که درحقیقت اینطور نیست.درصورتیکه متاسفانه نسبت به کشورمون تودنیاجوسازیهای منفی زیادی ازسوی بعضی از وطن فروشهاوکسانیکه باکشورمون خصومت دارند،شده است.بایدبهش بهابدیم و یک فرصت تاخودشوبسازه. (365526)