به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۵۷۶۶۹

دلار از "سنا" حذف شد!

گروه اقتصادی: متوسط قیمت دلار که به همراه چند ارز دیگر در سامانه نظام ارزی(سنا) به طور روزانه اعلام می‌شد، امروز در سامانه حذف شده است.
دلار از "سنا" حذف شد!
"سنا" سامانه نظارت ارزی است که میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه در آن ثبت می‌شود؛ به طوری که نرخ‌های اعلام شده در این سامانه بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه توسط صرافی‌های مجاز کشور است.سامانه سنا از سال‌های اخیر نیز فعال بود اما در سال جاری و به ویژه بعد از اجرایی شدن بسته جدید ارزی نرخ‌های اعلامی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. بانک مرکزی تاکید دارد که نرخ‌های اعلامی در سامانه سنا براساس معاملات قطعی  است و این نرخ‌ها برآیند واقعی نرخ ارز در کشور بوده و مبنای عمل برای فعالان اقتصادی خواهد بود. در هفته‌های اخیر و با اجرایی شدن بسته جدید ارزی سامانه سنا نیز به طور روزانه نرخ‌های ارز به ویژه دلار و یورو برای هر ساعت را به طور متوسط اعلام کرد. اما امروز نرخ دلار حذف شده است.

گرچه بانک مرکزی تاکید دارد که نرخ‌های اعلامی در سنا میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز در صرافی‌ها است؛ اما بعد از اجرایی شدن بسته جدید ارزی نرخ های اعلامی در سنا با نرخ‌هایی که صرافی‌ها در تابلوهای خود اعلام و معاملات را انجام می‌دهند مطابقطی ندارد و معمولا بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان اختلاف قیمت داشت. این در حالی است که طبق ضوابط جدید قرار بر این بود تا نرخ صرافی ها برای ارائه ۲۲ خدمت ارزی یک درصد بالاتر از نرخ بازار ثانویه باشد. اما در حالی نرخ ها در سامانه سنا بین حدود ۷۹۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان برای دلار اعلام می‌شود که در مدت اخیر هیچ گاه صرافی‌ها قیمت دلار کمتر از ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان نداشته‌اند. با این حال پیگیری‌ها از این حکایت داشت که نرخ‌های موجود در سنا مربوط به متوسط معاملات در بازار ثانویه است که در آن معامله ارز بین صادرکننده و واردکننده براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و مربوط به بازار آزاد و معاملات صرافی‌ها در ۲۳ خدمت ارزی از جمله ارز مسافرتی نیست و این نرخ‌ها همسان با بازار آزاد است.تاکنون پیگیرها از بانک مرکزی برای دریافت توضیحی در مورد چرایی حذف قیمت دلار از سامانه سنا به پاسخی نرسیده است.
مرجع : ایسنا