به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۹۶۸۳
از نیمه شب چهارشنبه تا صبح پنجشنبه اتفاق افتاد

آمريكا خبرحمله‌اسراييل به سوريه را تاييدكرد

گروه بين‌الملل: یک مقام آمریکایی گفته که اسرائیل به شهر ساحلی لاذقیه در سوریه حمله هوايي کرده و هدف اين حمله، موشک‌هاي ساخت روسیه بوده که "برای حزب الله لبنان فرستاده مي‌شدند.
آمريكا خبرحمله‌اسراييل به سوريه را تاييدكرد
این مقام آمریکایی که بدون نام با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتگو کرده، گفته که موشک‌هاي SA-125 که ساخت روسیه هستند هدف و دلیل این حمله بوده‌اند. لاذقیه، بندری است که هواداران علوی بشار اسد در آنجا تمرکز دارند. این سومین حمله به سوریه است که در سال جاری انجام مي‌شود و آن را به اسرائیل نسبت مي‌دهند. پیشتر در روز پنجشنبه گزارش شده بود که کلیک در لاذقیه انفجارهایی روی داده که منشا آن مشخص نبود.

تا به حال نه سوریه و نه اسرائیل در این خصوص اظهار نظری نکرده اند اما یک مقام آمریکایی گفت که انفجارها در واقع حاصل از حمله هوایی اسرائیل بوده که از نیمه شب چهارشنبه شروع شده و تا بامداد پنجشنبه به طول انجامیده است. اسرائیل هشدار داده بود که اگر سلاح‌هاي متعارف و شیمیایی سوریه به دست نیروهای شبه نظامی محلی، به خصوص حزب الله، بیافتد آنها وارد عمل مي‌شوند.

این حمله در زمانی انجام شده که سازمان منع تسلیحات شیمیایی، گزارش کرده که یکلیک ک روز پیش از پایان مهلت مقرر، تجهیزات اعلام شده سوریه که در تولید سلاح‌هاي شیمیایی به کار مي‌روند، نابود شده اند. سوریه، هرچند که استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان داخلیش را نپذیرفت، اما قبول کرد که سلاح‌هاي شیمیایی خود را نابود کند و به سازمان منع تسلیحات شیمیایی بپیوندد.

این حرکت بعد از آن انجام شد که آمریکا سوریه را به حمله نظامی به مواضع دولتیش تهدید کرده بود.
با میانجی گری روسیه، آمریکا حمله به سوریه را به حال تعلیق گذاشت و بنا شد که این کشور سلاح‌هاي شیمیایی خود را از بین ببرد. همچنین دو کشور آمریکا و روسیه در صدد هستند تا کنفرانس صلحی برای سوریه برگزار کنند.

روسیه قوی ترین حامی دولت سوریه است و گزارش شده که این کشور همچنان به دولت بشار اسد سلاح مي‌دهد. بشار اسد قبلا گفته بود که به هر گونه حمله اسرائیل در آینده پاسخ خواهد داد. از سال ۲۰۱۱ تظاهرات مخالفان دولت بشار اسد در سوریه آغاز شد و خیلی زود این تظاهرات به خشونت کشیده شد. سازمان ملل مي‌گوید که بیش از یکصد وبيست هزار نفر در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند و بیش از دو میلیون نفر هم از کشورشان گریخته‌اند اما بشار اسد و حامیانش، خود را در مبارزه با گروه‌هاي "تروریستی" معرفی مي‌کنند.