به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۰۲:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۹۷۸۸۲

تکنولوژی‌و‌کاهش‌مصرف‌انرژی‌در‌دستگاه‌های‌سرمایشی

تکنولوژی‌و‌کاهش‌مصرف‌انرژی‌در‌دستگاه‌های‌سرمایشی
گروه تکنولوژی: در این مقاله به بررسی ورود تکنولوژی در تولید ابزارهای سرمایشی از آبسردکن‌ها، یخساز‌ها و انواع سردخانه‌ها شامل سرخانه کانکسی و سردخانه جسد صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق خواهیم پرداخت و از تاثیرات فراوانی که تکنولوژی‌های روز دنیا بر کاهش مصرف انرژی در این ابزارها میگذارند صحبت خواهیم کرد.

بهره مندی از برخی ابزارهای سرمایشی همچون آب سردکن‌ها و یخساز‌ها بیشتر محدود به فصول گرم سال میباشد که از طرفی با توجه به افزایش میزان دما در این فصول از سال، مصرف انرژی برق به صورت کلی افزایش پیدا کرده که همراه با افزایش میزان هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی خواهد بود.
از این رو استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در جهت کاهش مصرف انرژی قدم مثبتی خواهد بود تا علاوه بر افزایش راندمان کلی سیستم، هزینه‌های جاری مصرف کنندگان را نیز کاهش دهد.
یخساز‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله پرمصرف ترین انها می‌توان به انواع یخساز رستورانی و یخساز‌های صنعتی اشاره کرد که توانایی تولید یخ‌های حبه ای شکل یا پودری را با توجه به نیاز کاربر خواهند داشت.
یخساز‌های رستورانی که از آنها با عنوان یخساز رومیزی نیز نام برده میشود ابزاری برای تولید یخ حبه ای در رستوران، کافی شاپ و یا حتی منزل می‌باشد تا دسترسی به یخ حبه ای را با سرعت بسیاری برای کاربران فراهم سازد. این یخساز‌ها در گونه‌های مختلف با تکنولوژی‌های مختلفی ساخته میشوند.

استفاده از گاز مبرد فریینی به عنوان استانداری در صنعت دستگاه‌های یخساز و آبسردکن تبدیل شده است. مبردهای r502  و r507  به عنوان گاز مبرد بخصوص در یخسازهای بسیار پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرند که اثر تخریبی محیط زیستی بسیار ناچیزی داشته و با توجه به نقطه ی جوش بسیار پایین بهترین گزینه برای استفاده در دستگاه‌های سرمایشی می‌باشد.
بهره مندی از همین تکنولوژی‌های روز در صورت همه گیر شدن و استفاده ی گسترده، علاوه بر جلوگیری از تاثیرات زیست محیطی مخرف مبردهای گازی قدیمی مورد استفاده، به دلیل بهره مندی از نقطه ی جوش بسیار پایین، می‌تواند سبب افزایش طول عمر دستگاه، عملکردی بی صدا، خنک کنندگی بسیار بالا و مهمتر از همه کاهش انرژی مصرفی در این دستگاه‌ها گردد.


 
آبسردکن‌ها نیز در جهت بهره مندی از چنین تکنولوژی‌هایی، تغییرات بسیاری در سیستم‌های خنک کنندگی خود یافته اند. آنچه که ما از آبسردکن‌ها بخصوص آب سردکن‌های استیل و عمومی موجود در مدارس، ادارات و حتی سطح شهر دیده ایم، ابزارهایی هستند که دارای منبعی از جنس‌های مختلف همچون استیل‌های عایق دار می‌باشند که توانایی خنک کنندگی آب داخل مخزن را - با استفاده از تکنولوژی‌هایی شبیه به همان تکنولوژیی که سبب خنک سازی یخچال و آبسردکن می‌شود- دارند.
با توجه به نیاز به خنک نگهداشتن آب در مخازن این دستگاهها، همواره هدر رفت انرژی در این ابزارها بسیار بیشتر از حد تصور می‌باشد و سرعت خنک سازی منبع نیز بسیار کند صورت می‌پذیرد.

در این میان بهره مندی از تکنولوژی‌های بروز تر در صنعت ابزارهای خنک سازی، سبب مهیا شدن بستر استفاده از ابزارهایی می‌باشد که توان خنک سازی آنی آب را داشته و در نتیجه هدر رفت انرژی ناشی از انباشت آب در مخزن آنها، به صفر میرسد. این آبسردکن‌ها که از آنها با عنوانهایی همچون آبسردکن لحظه ای، آبسردکن آنی و... نیز نام برده میشود، دارای سیستم خنک کنندگی لحظه ای و بسیار قدرتمندی می‌باشند که توانایی خنک سازی لحظه ای آب را برای کاربران فراهم میسازد.
همانطور که اشاره شد در این نوع آبسردکنها به دلیل حذف مخزن، نیازی به خنک سازی آب داخل مخزن نبوده و در نتیجه انرژی بسیار زیادی صرفه جویی می‌شود و از طرفی دیگر به دلیل حذف مخزن که امکان جمع شدن میکروبها و آلودگی‌ها در آن بسیار می‌باشد، عملا از نظر بهداشتی نیز سطح اطمینان بخشی دستگاه افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
 
بهینه سازی سردخانه‌های کوچک و قابل حمل
 میزان هدر رفت انرژی در داخل کشور، بخصوص در مراکز صنعتی بسیار بیشتر از هدر رفت انرژی در کاربردهای خرد می‌باشد و از این رو بهره مندی از تکنولوژی‌های خنک سازی نوین می‌تواند تاثیر بسیاری در صرفه جویی انرژی بخصوص در سردخانه‌ها شود.
سردخانه‌های قابل حمل که به گونه‌هایی همچون سردخانه کانکسی، سردخانه میوه و حتی سردخانه جسد اطلاق می‌شود، نیاز مبرمی به تامین مداوم دمای خنک در درجه‌های مشخصی دارد که چنین عملکردی علاوه بر نیاز تولید دمای خنک، نیازمند سیستم عایق قدرتمندی نیز می‌باشد که مانع از هدر رفت انرژی در این موارد گردد.
سردخانه جسد دکتر قشلاق که در گونه‌های مختلف از تک کابین تا چند ده کابین نیز قابل طراحی می‌باشد، ابزارهایی می‌باشد که به منظور نگهداری از جسد در مراکز بیمارستانی، پزشکی قانونی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزارها باید به گونه ای طراحی شوند که دمای جسد را نه بیش از حد سرد کنند که منجر به منجمد شدن جسد شود و نه اینکه به گونه ای عمل نمایند که سبب فساد اجساد و در نتیجه متلاشی شدن بافت‌های بدن جسد شود. این دما به صورت کلی تا 8 درجه ی سانتیگرارد زیر صفر قابل تنظیم می‌باشد که با توجه به محل نگهداری و شرایط جسد این مقدار قابل تغییر می‌باشد.
 

 
 نتیجه گیری :
در این مقاله به صورت کلی به ورود تکنولوژی‌های سرمایشی جدید به سیستم‌های سرمایشی خانگی و صنعتی از قبیل یخساز‌ها، سردخانه‌ها پرداختیم و آبسردکن آنی را به عنوان نسل جدید آبسردکن‌های خانگی و عمومی با توانایی خنک سازی آنی آب معرفی کردیم.
در پایان تاکید می‌کنیم که توجه به بهره مندی دستگاه‌های سرمایشی خریداری شده از آخرین تکنولوژی‌های جهانی، علاوه بر اینکه می‌تواند در هزینه‌های جاری ناشی از مصرف انرژی این ابزارها صرفه جویی بسیاری کند، بر افزایش طول عمر این دستگاه‌ها نیز بسیار موثر خواهد بود. در نتیجه در انتخاب دستگاه صحیح دقت بالاتری داشته باشید و در آشفته بازار دستگاه‌های سرمایشی، کیفیت را قربانی نکنید!