به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۲۰۱۱۴۶

بازار خودرو به نام مردم و به کام دلالان شده است

گروه اقتصادی: خودرو بخریم یا نخریم؟ این سوالی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری شنیده و پرسیده می‌‌شود. در سال‌های گذشته بارها پویش‌هایی در خصوص نخریدن خودرو داخلی راه افتاد؛ حوالی سال 91 وقتی قیمت پراید به یکباره از هفت میلیون و 600 هزار تومان در سال 86 به حدود 19 میلیون تومان در سال 91 رسید، اولین کمپین نخریدن خودرو داخلی تشکیل شد.
بازار خودرو به نام مردم و به کام دلالان شده است
این روند موافق‌ها و مخالف‌های زیادی داشت. در همان زمان سعید لیلاز، کارشناس صنعت خودرو، بر این باور بود که اتفاقاً خودرو در ایران ارزان است و باید به فکر سود و زیان خودرو و قطعه‌سازان هم بود. حالا پس از گذشت سال‌ها قیمت خودروهای داخلی همچنان ترمز بریده است.  امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ این پرسش که آیا نخریدن خودروهای داخلی موجب کاهش قیمت آن می‌شود یا خیر به اعتمادآنلاین گفت: من با کمپین‌های نخریدن خودرو موافقم، اما در عین حال معتقد هستم این کمپین‌ها دیگر جواب نخواهد داد. به نظر من مردم نه تتها در بازار خودرو که در دیگر بازارها نیز نباید هیجانی رفتار کنند.این کارشناس در واکنش به این مطلب که در حال حاضر 52 درصد از مردم توان خرید خودرو ندارند، توضیح داد: رفتارهای غلط اقتصادی موجب شده بازار خودرو به بازار سرمایه‌ای و پرسود تبدیل شود.
شرایط مملکت تغییر کرده است 
او در ادامه صحبت‌های خود به تاثیر کمپین‌های نخریدن بر کاهش قیمت خودرو هم اشاره کرد و گفت: شرایط مملکت و بازار خودرو نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت شده است، همان‌طور که شرایط تحریم هم نسبت به سال‌های پیش تغییر کرده. رفتارهایی که مسئولان در این سال‌ها از خود نشان داده‌اند نیز بسیار متفاوت است؛ بنابراین باید بر اساس شرایط حال تصمیم گرفت.او در ادامه افزود: در حال حاضر با یک واقعیت بزرگ روبه‌رو هستیم که آن هم کاهش عرضه خودرو است؛ اینکه ما حداکثر ظرفیت تولید را با زحمت قطعه‌سازان و خودروسازان بالا برده‌ایم، خودروسازان بدهکار شده‌اند، هزاران میلیارد تومان بدهی داشتند، اما این صنعت اصلاح نشده است.
این تحلیلگر صنعت خودرو در پایان گفت: با نهضت داخلی‌سازی طول می‌کشد تا صنعت خودروسازی را در کشور احیا کنیم. اما امکان‌پذیر است؛ سازمان ملی استاندارد اصرار عجیبی بر بالا رفتن استاندارد خودروهای داخلی دارد و از سوی دیگر وزارت صنعت هم با حذف برخی خودروها موافقت کرده است. نتیجه این اقدام ایجاد محدودیت عرضه خودرو در ماه‌های آینده خواهد بود.
مرجع : اعتماد آنلاین