به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۲۰۱۱۹۲

افزایش تولید خودروهای گازسوز

گروه اقتصادی: طبق اعلام مدیرعامل ایران‌خودرو، هدف‌گذاری‌ها بر اساس افزایش میزان تولید خودروهای گازسوز در سال ۱۳۹۹ قرار گرفته و قرار است که به ۲۶ درصد از کل تولیدات ایران‌خودرو برسد.
افزایش تولید خودروهای گازسوز
به گزارش ایسنا، فرشاد مقیمی در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت اظهار کرد: در بحث مرور تحولات محیط کلان موتور  و سبد سوخت ایران‌خودرو، باید گفت که در دنیا وضعیت انتشار گازهای co۲ رشد داشته که ایران‌خودرو رتبه هشتم را دارد که قدم‌هایی برای کاهش میزان آلایندگی‌ها انجام شده است. در سهم خودروسازان در میزان انتشار آلایندگی‌ها،   ٢٣ درصد از کل گازی که منتشر می‌شود مربوط به حمل و نقل بوده که ١٧ درصد مربوط به حمل و نقل های  زمینی و باقی مربوط به حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی است که از این ١٧ درصد، ٨.۵ درصد مربوط به خودروهای سواری درحال حرکت، ٨ درصد مربوط به خودروهای سنگین و ٠.۵ درصد مختص خودروهایی است که در آینده عرضه می‌شوند.وی افزود: ما باید حرکتی در زمینه نوسازی خودروها انجام دهیم. حاضریم در این قضیه نقش‌آفرینی داشته باشیم. از سال ۲۰۱۵ سرعت مجموعه اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده بیشتر شده است. در نظر داریم در سال جدید توانمان را در ساخت خودروها تقویت کنیم که در این زمینه برنامه‌های جدیدی برای ساخت خودرو نیز داریم. تلاشمان تماما در حوزه داخلی سازی خودرو است و نقشه راهمان کاملا مشخص است.مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه٣٠ درصد محصولات با موتور ef۷ پایه گاز در سال آینده وارد بازار خواهد شد، گفت: آمادگی کامل داریم تا الزامات راه را پیش بگیریم. در نظر داریم مخازن سی ان جی را سبک سازی کنیم تا توان موتور افزایش یابد. پیشرفت این کار نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارد تا بتوانیم در آن به خوبی پیش برویم. امیدوارم بتوانیم با همکاری نخبگان و دانش کشور در این صنعت به خوبی پیش برویم.مقیمی اظهار کرد: در کشور نیز سهم قابل توجهی از سوخت مورد استفاده فسیلی است. یکی از رویکردهای ایران‌خودرو تغییر رویکرد و حرکت به سمت استفاده از سوخت گاز بود. در سال ۱۳۹۹ هدف‌گذاری کردیم که ۲۶ درصد خودروها گازسوز باشند. در بحث برقی‌سازی اقداماتی را انجام داده‌ایم. المان‌ها را یکی پس از دیگری وارد کرده‌ایم و حتی فرمان برقی به خودروها وارد شده است. کار تحقیقاتی موتور ۳ سیلندر نیز شروع شده و در تلاش هستیم به نتیجه برسیم.مدیرعامل ایران‌خودرو عدم تناسب برخی استانداردهای با شرایط محیطی را یکی ‌از چالش‌های اساسی این صنعت دانسته و گفت: شیب تند تغییرات استانداردها باعث شده به مشکل برخوریم؛ لذا باید این موارد متناسب‌سازی شود. در حوزه زیرساخت‌ها نیز مشکل وجود دارد که مربوط به خودروسازان نمی‌شود.وی در پایان اشاره کرد: ما در سه حوزه کوچک‌سازی،   برقی‌سازی و هم سوخت کم کربن اقداماتی انجام دادیم. چهار مسیر در این راه تعیین کردیم و قدم‌هایی برداشتیم. نقشه راه موتور ایران‌خودرو در هیات مدیره این شرکت به تصویب رسیده است. یکی از این موارد مربوط به افزایش ظرفیت تولید موتورهای گازسوز است.
همایش موتورهای درون‌سوز فرصتی برای تبدیل ایده‌ها به محصولات تجاری
برات قبادیان- معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و دبیر علمی این همایش - با اشاره به اینکه برگزاری همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت فرصتی برای تبدیل ایده‌ها به محصولات تجاری است، گفت: از طریق این همایش محققین، تحقیقاتشان را ارائه و می‌توانند اطلاعات خود را به اشتراک گذارند. محققین تخصصی یک رشته خاص مانند موتورهای درون سوز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی پراکنده‌اند و فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند، این افراد علاقه مندند که هم فعالیت‌های خود را ارزیابی کنند و هم نتیجه تحقیقاتشان را به نمایش گذارند که برگزاری همایش‌هایی مانند همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت فرصت‌هایی برای محققین فراهم می کند. هدف از برگزاری همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز و نفت، توجه به این مسئله است که سبب می‌شود محققین زحمات خود را عرضه کنند و تبادل تجربیات نیز میان شرکت‌کنندگان انجام گیرد و تحقیقات و ایده‌های آن‌ها از فاز دانش به محصول تبدیل شود.وی با بیان اینکه موتورهای درون‌سوز نیرو محرک وسایل ناوگان حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی است و از اهمیت والایی برخوردار بوده؛ اظهار کرد: لذا توجه به همایش موتورهای درون‌سوز می‌تواند نتایج موثری را به همراه داشته باشد. از ۲۲ سال پیش هر دو سال یک بار همایش موتورهای درون‌سوز و نفت برگزار شده و امسال یازدهمین دوره آن در مجموعه ایران‌خودرو و در شرکت ساپکو که مجموعه نمایشگاهی است، برگزار می‌شود.دبیر علمی همایش موتورهای درون‌سوز و نفت ادامه داد: تحقیقات به طور کلی به دو بخش نظری و عملی تقسیم می شود که به وسیله دانشمندان و دانشجویان این تحقیقات صورت می گیرد و نتایج آن پس از ارائه به صورت مقاله داوری خواهد شد. در حاشیه یازدهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت نمایشگاه بین‌المللی موتور تهران برگزار خواهد شد که در این نمایشگاه تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان محصولات خود را  ارائه می‌کنند. در سال ١٩٠٠ میلادی راندمان حرارتی موتور دیزلی مورد توجه قرار گرفت. اولین موتور بنزینی حداکثر سرعت چهار کیلومتر بود و به حدی صدا داشت که با حرکتی کوچک باید گوش را می‌گرفت. اکنون بعد از ١٢٠ سال به حدی در این حوزه پیشرفت وجود داشته که صدایی از موتور خارج نمی‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صحت با تاکید براینکه پیشرفت‌های کنونی نشان می‌هد این راه، راه درستی بوده است و باعث شده اکنون کنار هم باشیم، گفت: مقالات زیادی به این همایش ارسال شدند. توسعه‌ای که دنیا و صنعت پیدا کرده مدیون دانشجوها و دانش است. در انقلاب صنعتی چهارم بیگلیت‌ها حرف برای گفتن دارند. باید از خواب غفلت بیدار شویم. درست است که در شرایط تحریم به سر میبریم، اما باید بجنبیم در این حوزه عقب نمانیم تا اقتصاد ورشکسته نشود.او گفت: تصور می‌کردیم تنها حدود پنج درصد از واحدها شرکت کنند، اما اکنون ۹۰۰۰ واحد صنعتی و تجاری ثبت نام کردند. خوشبختانه به لحاظ منابع انسانی وضعیت خوبی داریم تا بتوانیم در عرصه صنعت موفق شویم.قبادیان تاکید کرد: برای اینکه که فکری یا ایده‌ای به محصول تبدیل شود باید نه مرحله را طی کند که مرحله نخست آن نظری و آخرین مرحله آن محصولی است که از نظر فناوری به بلوغ رسیده و تجاری سازی شده که این مسئله هرچند زمانبر و هزینه‌بر است ولی جالب بود و نتایج خوبی را به همراه دارد.گفتنی در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت با حضور سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس همایش، فرشاد مقیمی - مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، مسعودتجریشی معاون انسانی سازمان محیط زیست، علیرضا حاجی علی محمدی رئیس انجمن علمی موتور ایران، عادل پیر محمدی مدیر عامل ساپکو و برات قبادیان دبیر علمی همایش  و معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت برگزار شد.
برچسب ها: خودرو گاز سوز