به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۰۱۳۰۱

جنجال خبری پس از دیدار محرمانه ظریف با سناتور دموكرات

جنجال خبری پس از دیدار محرمانه ظریف با سناتور دموكرات
گروه بین‌الملل: دیدار سناتور دموكرات کریس مورفی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران. انتقادهای زیادی در آمریکا و از جمله انتقاد دونالد ترامپ و مایک پمپئو را در پی داشت. دیداری که ابتدا هر دو طرف درباره آن سکوت کرده بودند.

خبر دیدار سناتور کریس مورفی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۷ فوریه از سوی نشریه "فدرالیست" رسانه‌ای شد. در گزارش آن نشریه از این دیدار به عنوان دیداری محرمانه یاد شده بود. دیدار محرمانه و پنهانی، آن دیداری است که هر دو طرف درباره آن سکوت کرده باشند. پس از افشای خبر این دیدار هر دو طرف نسبت به آن اما واکنش نشان دادند. سایت فرستنده خبری "سی‌ان‌ان" آمریکا غروب سه‌شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) گزارشی درباره دیدار وزیر امور خارجه ایران و سناتور آمریکایی، کریس مورفی منتشر کرده است. خبر دیدار ظریف و مورفی پس از انتشار در "فدرالیست" از سوی روزنامه‌های پرتیراژ آمریکا، و از جمله از سوی "نیویورکر" و "واشنگتن پست" نیز پوشش داده شده بود.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه نسبت به آن خبر واکنش نشان داده و پرسیده بود که «آیا چنین چیزی صحت دارد؟»پس از آن، کریس مورفی با انتشار یک پست توییتری خبر این دیدار را تایید کرده است. از سوی دیگر، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز خبر این دیدار را تایید کرده و آن را در چارچوب سیاست‌های دیپلماتیک ایران خوانده است.

موضوع این دیدار چه بود؟
گفته می‌شود که سناتور کریس مورفی که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود، به هتل محل اقامت محمدجواد ظریف رفته و با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است. تایید خبر دیدار کریس مورفی با محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه ۱۸ فوریه از سوی خود او و در پی انتشار یک پست توییتری صورت گرفته است. او نوشته است: «اگر ترامپ تمایلی به گفت‌وگو با ایران ندارد، بنابراین کس دیگری باید این کار را بکند.» مورفی در ادامه نوشته است: «اما به باور من این خطرناک است که با دشمنان خودتان دیالوگ و گفت‌وگو نکنید.»

این سناتور آمریکایی گفته است که از طریق بحث و گفت‌وگو می‌توان از دامنه تنش‌ها کاست و از احتمال تشدید بحران‌ها کم کرد، اما «ترامپ البته خواستار چنین چیزی نیست.» او گفته است که هدفش از دیدار با ظریف گفت‌وگو پیرامون حمله پهپادی به خودروی حامل قاسم سلیمانی و نقش ایران در عراق بوده است. او همچنین افزوده است که توهمی درباره نقش ایران در عراق ندارد و نسبت به اینکه حملات صورت گرفته به نیروهای آمریکایی در عراق از سوی ایران و متحدان این کشور صورت می‌گیرد نیز تردیدی ندارد.

فرستنده خبری "سی‌ان‌ان" آمریکا در ادامه به نقل از او نوشته است که او نه رئيس جمهوری آمریکا است و نه وزیر امور خارجه آن کشور است. او تنها یک سناتور آمریکایی است. به‌رغم آن، او بر آن بوده تا از ایران بخواهد شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کرده و به جنگ نیابتی در یمن پایان دهد. پرسشی که از سوی خبرنگاران آمریکایی و همچنین در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده این است که چرا طرح چنین مسائلی باید در یک دیدار محرمانه صورت گیرد.

"فدرالیست" روز سه‌شنبه ۱۸ فوریه نیز به نقل از دونالد ترامپ، دیدار سناتور کریس مورفی با محمدجواد ظریف را نقض قانون "لوگان" دانسته است. قانون "لوگان" که در سال ۱۷۹۹ تصویب شده دیدار و مذاکره شهروندان آمریکایی با مسئولان کشورهای خارجی را منع کرده است. کریس مورفی نیز در واکنش گفته است که اگر چنین امری نقض قانون لوگان باشد، باید قوه قضائیه در مورد تماس‌های مایکل فلین در سال ۲۰۱۷ تحقیق کند. منظور مورفی تماس‌های مایکل فلین و مقامات روسیه بوده است.