به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۲۰۱۶۸۲

ادعای تازه درباره کشف واکسن کرونا

گروه جامعه: در شرایطی که ویروس کرونا به تمام دنیا ترس و نگرانی وارد کرده است کشف واکسن این ویروس می تواند خبر بسیار خوبی باشد اما این خبر واقعا صحت دارد؟
ادعای تازه درباره کشف واکسن کرونا
به گزارش دیلی میل، دانشمندان فعال در «گرفکس» که یک شرکت مهندسی ژنتیک در هوستون واقع در تگزاس آمریکا است ادعا می کنند که واکسن ویروس کرونا را کشف کرده اند.مقامات این شرکت به «ژورنال بازرگانی هوستون» گفته اند که مراحل تهیه این واکسن کامل شده و آماده تست شدن بر روی جانوران آزمایشگاهی است. نتایج این آزمایش از سوی تنظیم کنندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.این خبر در حالی اعلام شد که محققان بریتانیایی نیز پیش از این تست بر روی یک واکسن برای مقابله با ویروس کرونا را آغاز کرده اند اما حالا محققان دانشگاه تگزاس در آستین هم اعلام کرده اند واکسنی را ابداع کرده ند که می تواند ویروس کرونا را مهار کند.دانشمندان بی شماری از سراسر جهان در حال انجام آزمایش های مختلفی در رابطه با ساخت واکسن ویروس کرونا هستند. البته رویکرد برای ساخت این واکسن نزد هر موسسه تحقیقاتی و یا دانشمندان متفاوت است.با این وجود تولید واکسن کرونا فقط یک قدم است. برآوردها حاکی از این است که آزمایش و تولید انبوه این واکسن بین 18 ماه تا دو سال طول می کشد. البته گرفکس در این رابطه زمان بندی خود را اعلام نکرده است.
ادعای کشف واکسن ویروس کرونا با مواردی همراه است که آن را نفی می کند. نخست اینکه در فرآیند ساخت این واکسن به منظور ایجاد ایمنی بیشتر به هیچ عنوان از ویروس زنده کرونا استفاده نشده که از نظر بسیاری به همین دلیل کشف واکسن کرونا کاملا مردود است چرا که تا زمانی که ویروس زنده در فرآیند کشف مورد استفاده قرار نگیرد چطور می توان ادعا کرد که واکسن آن کشف شده؟

بیشتر واکسنها حاوی ویروس ضعیف شده زنده یا شکل غیرفعال پاتوژن هستند.از سویی دیگر شرکت های دیگر واکسن های موردنظر خود را بر پایه آنهایی که قبلاً در هنگام شیوع SARS ایجاد شده اند پایه گذاری می کنند اما پس از فروکش شدن ویروس در طی شش ماه رها می شوند. این بدان معناست که ویروس کرونا بالاخره فروکش می کند و تلاش هایی هم که در راستای ساخت واکسن آن در حال انجام شدن است تمام می شود و در واقع تمامی پروژه ها نیمه کاره به حال خود رها خواهند شد.به هر حال دانشمندان دانشگاه تگزاس مجبور شدند مولکولی را که پروتئین سنبله را بر روی سطح کروناویروس (که اکنون با نام SARS-CoV-2 شناخته می شود) بازآفرینی می کنند بازسایی کنند تا بتوانند نقشه سه بعدی از ساختار را ایجاد کنند.آنها معتقدند ترکیباتی که آنها برای این کار انجام داده اند می توانند به عنوان واکسن عمل کنند و پاسخ ایمنی به ویروس را ایجاد کنند.تیم گرفکس مانند معتقد است که روند تولید آنها بسیار سریع است.واکسن Greffex پس از آن صورت گرفت که انستیتوی ملی بهداشت (NIH) به این شرکت کمک مالی بالغ بر 18.9 میلیون دلار کرد.اکنون که ادعا شده واکسن اختراع شده ، باید آن را در حیوانات آزمایش کنندسپس آزمایش های بالینی مرحله 1 را در افراد آغاز کنند ، به دنبال آن دو مرحله دیگر آزمایشات انسانی و در نهایت تصویب اداره غذا و دارو (FDA) در راه است.در حالی که خبر ادعای کشف واکسن کرونا به تایید کامل مقامات جهانی نرسیده تصور می رود که حتی در صورت تایید آن دو سال طول می کشد تا به بازار جهانی عرضه شود.
برچسب ها: ویروس کرونا