به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۰۳۴۵۵

عمر التهاب بازار ارز کوتاه است

گروه اقتصادی: در روزهایی که قیمت ارز مسیر افزایش را می پیماید، خیلی ها معتقدند بانک مرکزی باید اقدام به عرضه ارز به بازار برای کنترل قیمت ها کند اما برخی دیگر براین باورند که حرکت این بانک در مدیریت منابع ارزی ستودنی است چرا که عرضه ارز به بازار سیاستی شکست خورده است.
عمر التهاب بازار ارز کوتاه است
قیمت ارز در بازار آزاد بیش از یک ماه است صعودی شده این افزایش قیمت که ناشی از عوامل متعدد چون قرار گرفتن ایران در لیست سیاه ( اف ای تی اف) شیوع ویروس کرونا و رشد تقاضای پایان سال برای خرید ارز این بازار را ملتهب کرده است تا قیمت ها همچنان افزایشی شود.قیمت ارز اواسط ماه گذشته و در پی تصمیم گروه اقدام مالی مبارزه با پولشویی که قرار بود پایان بهمن ماه برای ایران تصمیم گیری کنند به شکلی خزنده افزایش یافت. این روند ادامه داشت تا این که در اوایل اسفند ماه جاری، ایران در لیست سیاه موسوم به ( اف ای تی اف) قرارگرفت.هرچند ( اف ای تی اف) بهانه ای بود تا دلالان ارز بازار را برای افزایش قیمت ملتهب کنند، اما رئیس کل بانک مرکزی به سرمایه گذاران هشدار داد که راهکارهای لازم برای تعامل با دنیا از طریق مکانیزم خاص آنگونه که ارز به کشور وارد شود ایجاد شده است و قرار گرفتن در لیست ( اف ای تی اف) تاثیر بسزایی در مبادلات اقتصادی ما به جای نمی گذارد. بنابراین سرمایه گذاران ارزی مواظب سرمایه های خود باشند چرا که نرخ دلار به زودی در بازار آزاد کاهش می یابد.
پرش قیمت ارز به کانال 15 و 16 هزار تومان!
البته قیمت دلار که طی یک ماه از کانال 12 هزار تومان به کانال 15 و در برخی مواقع به کانال 16 هزار تومان نیز رسید، دچار نوسان شد اما در 2 هفته اخیر جز در یک روز از کانال 15 هزار تومان پایین تر نیامد.در چنین شرایطی با افزیش قیمت ارز در بازار آزاد، همه منتظر بودند که بانک مرکزی اقدامات بازدارنده خود را در این بازار برای کنترل قیمت ها به کار گیرد. اما بانک مرکزی تاکنون فقط وعده کاهش قیمت را داده است و در عمل اقدام قابل توجهی را به کار نگرفته است.اگرچه خیلی ها معتقدند، بانک مرکزی در شرایطی که قیمت ها در بازار ارز صعودی شده است باید سیاست‌های ارزی خود را برای کنترل آن اعمال کند. اما عده ای دیگر حرکت بانک مرکزی در مدیریت منابع ارزی را هوشمندانه و قابل تحسین دانسته و می گویند؛ عرضه ارز در زمان التهاب بازار هیچ وقت کارساز نبوده و اتفاقا با اعمال چنین سیاست غلطی همچون ریختن بنزین بر روی آتش است. چرا که در زمان التهاب بازار اقداماتی چون عرضه ارز به بازار فقط جیب دلالان سود جو را پر می کند.بنابراین برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در زمانی که فضای بازار ارز ناآرام است باید سیاست های کارشناسانه دیگر در پیش گرفته شود.
عمر التهاب بازار ارز کوتاه است
امیر احمد ذلفقاری کارشناس مسائل پولی و مالی درباره آینده بازار ارز و تعلل بانک مرکزی در ورود به  بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت ها، گفت: بازار ارز پس از ماهها ثبات قیمتی اطی یک ماه اخیر با افزیش قیمت همراه شده است. این افزایش قیمت که ناشی از عواملی نظیر فشار بالای تقاضا برای خرید ارز در پایان سال، تاثیر شیوع کرنا و در نهایت روانی شدن بازار بدنبال قرار گرفتن ایران در لیست سیاه است بازار ارز را ملتهب و باعث افزایش قیمت این کالا شده است. در چنین شرایطی بانک مرکزی باید با سیاست های خاص کارشناسانه بازار را مدیریت کند.وی افزود: از آنجایی که فضای بازارهای موازی چون مسکن، سود بانکی و... برای سرمایه گذاری مهیا نیست و بازدهی چندانی ندارد، بنابراین فضای روانی که باعث گران شدن نرخ ارز در بازار شده است عمر طولانی ندارد و قیمت ها به زودی کاهشی می شود.
نباید به منابع ارزی چوب حراج زد
ذلفقاری عملکرد همتی رئیس کل بانک مرکزی در مدیریت منابع ارزی کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: خیلی ها معتقدند با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، بانک مرکزی باید اقدام به عرضه ارز به بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا کند در صورتی که این رویکرد اشتباه است چرا که تجربه نشان می دهد با عرضه ارز به بازار در زمان التهاب قیمت ها نه تنها نرخ ارز کاهش نیافته بلکه این اقدام به نفع سوداگران نیز تمام شده است.این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در زمان مدیریت بهمنی و سیف در بانک مرکزی تصور این بود که تنها راهکار جلوگیری از افزایش نرخ ارز، عرضه این کالا به بازار است  در حالی که و فقط منابع اری کشور هدر رفت و نتیجه قابل توجهی در برنداشت. حال با توجه به شرایط اقتصادی کشور مدیریت ارزی مهمتر از هر چیزی است چرا که التهاب بازار ارز کوتاه مدت است و به زودی جمع می شود. بنابراین باید با نگاه بلند مدت به بازار نگریسته شود. وی در پاسخ به این که آیا افزایش نرخ ارز همچنان ادامه دار است  یا نه؟ گفت: مگر این که شوک اقتصادی و یا سیاسی به کشور وارد شود وگرنه افزایش قیمت ارز در سال آینده پیش بینی نمی شود.با وجودی که برخی اقتصاددانان حرکت همتی در عرضه ارز به بازار را حرکتی درست برای مدیریت منابع ارزی کشور می دانند اما رئیس کل اسبق بانک مرکزی معتقد است؛ بانک مرکزی باید سیاست‌های ارزی خود را برای کنترل قیمت‌ها اعمال کند تا در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت مواجه نشویم.
ارز به بازار عرضه نشود قیمت ها همچنان بالا می رود
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید؛ دولت و وزارت اقتصاد و دارایی باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا در روزهای پایانی سال قیمت ارز و دلار مدیریت شود و با افزایش قیمت مواجه نشویم.وی معتقد است؛ بخشی از افزایش قیمت‌ها روانی است چراکه در چند وقت اخیر شرایط تغییر نکرده، پس وقتی قیمت‌ها افزایش می‌یابد نشان می‌دهد که درآمد ارزی تغییر کرده و وقتی درآمد ارزی تغییر کند، توان و قدرت خرید کاهش می‌یابد لذا دولت و بانک مرکزی باید سیاست‌های ارزی خود را برای کنترل قیمت‌ها اعمال کند.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اقداماتی که دولت و بانک مرکزی باید اجرا کنند، می گوید: یکسری اقدامات از نظر روانی بر اقتصاد اثرگذار است و یکسری برنامه‌ها نیازهای ارزی را تامین کرده و یا صادرات را به هر طریق افزایش می‌دهد بنابراین باید چنین اقداماتی در دستورکار دولت قرار گیرد تا در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت مواجه نشویم.قیمت ها اکنون در بازار ارز رو به افزایش است و بانک مرکزی نیز اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از آن به کار نگرفته است چرا که معتقد است این فضا در بازار ارز فضایی روانی و زودگذر است و قیمت ها با اجرای برخی سیاست های کارشناسانه به زودی تعدیل می شود.