به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : ۲۰۳۵۱۰

۲ نوع کرونا وجود دارد؛ تهاجمی و خفیف‌تر

گروه علمی: براساس مطالعه‌ای که روز سه شنبه در نشریه «نشنال ساینس ریویو» منتشر شد به نظر می رسد ویروس کرونا دو گونه اصلی دارد. این دو گونه بر اساس موقعیت جغرافیایی و نوع انتقال در کشورهای مختلف اثری متفاوت از مرگ و میر را ثبت می کنند. دانشمندان چینی در این تحقیق جدید نشان دادند که دو نوع مجزا از کرونا تاثیر متفاوتی بر بدن دارند: یکی از آنها تهاجمی تر از دیگری است و می تواند باعث آلوده شدن افراد به شکل گسترده شود.
 
 مطالعه اولیه که توسط محققان دانشکده علوم زیستی دانشگاه پکن و مؤسسه پاستور شانگهای تحت نظارت آکادمی علوم چین انجام شده است ، نشان داد که این عفونت به دو نوع اصلی تبدیل شده است که نام آنها L و S است. نوع L ، که تهاجمی تر است و در مراحل اولیه شیوع ووهان (مرکز اصلی ویروس) شیوع بیشتری داشت و حدود 70 درصد از داده های آنالیز شده را به خود اختصاص می داد. حدود 30 درصد از داده  ها با نوع S مرتبط بودند ، که کمتر تهاجمی به حساب می آمدند.
محققان دریافتند شیوع نوع L پس از اوایل ژانویه کاهش یافته است. نوع S ، که "نسخه دیرینه" یا قدیمی تر کرونا ویروس محسوب می شود اکنون بیشتر رایج است. محققان توضیح دادند که این مسئله می تواند کمک کند که بیمارستانها و یا درمانگاهها، ضمن شناسایی نوع کرونا، درمان بیماران آلوده به ویروس نوع L  را که مرگبارتر محسوب می شود در اولویت درمانی خود قرار دهند.
اکنون سوالی که مطرح می شود، این است که "اگر نوع L از نوع S پرخاشگرتر است ، چرا شیوع نوع L نسبت به نوع S در ووهان کاهش یافته است؟"پژوهشگران معتقدند که یک توضیح احتمالی این است که از ژانویه سال 2020 ، دولت های مرکزی و محلی چین اقدامات پیشگیری و کنترل سریع و جامعی را انجام داده اند.
این گروه از دانشمندان چینی 103 ژنوم کرونا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و جهش ها را در 149 سایت در سراسر داده ها شناسایی کردند تا به نتایج فعلی رسیدند. محققان گفتند ، برای ایجاد درک بهتر از تکامل و شیوع ویروس ، مطالعات دیگری لازم است.
برچسب ها: ویروس کرونا