به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۲۰۵۷۷۲

ارائه خدمات درمانی به اتباع غیرمجاز

گروه جامعه: ۳۰ روز پس از شیوع کرونا در کشور، براساس اعلام وزارت بهداشت ۱۷۳۶۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، که از این تعداد ۱۱۳۵ نفر فوت شده و ۵۷۱۰ نفر بهبود یافته‌اند.
ارائه خدمات درمانی به اتباع غیرمجاز
به گزارش ایلنا، ۳۰ روز پس از شیوع کرونا در کشور، براساس اعلام وزارت بهداشت ۱۷۳۶۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۱۳۵ نفر فوت شده و ۵۷۱۰ نفر بهبود یافته‌اند. روز گذشته دکتر مهدی وریجی یکی از پزشکان جوان شرکت شهر سالم شهرداری تهران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد و گفته می شود، تهران همچنان بالاترین آمار مبتلایان به بیماری کرونا را دارد، از طرفی محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی نیز اعلام کرده است؛ بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید هنوز به نقطه اوج ابتلا نرسیده‌ و اگر مردم توصیه‌ها را رعایت نکنند با وضعیت خطرناکی روبرو خواهیم شد.با توجه به شروع تعطیلات نوروز براساس دستور رییس ستاد مقابله با کرونا در مبادی ورودی 13 استان تیم های غربالگری متشکل از پلیس، هلال احمر و وزارت بهداشت مستقر شده و مسافران مشکوک را شناسایی و آنها را به مراکز درمانی منتقل می کنند، معاون سیاسی استاندار گیلان نیز اعلام کرده از روز گذشته، لشگر ۱۶ نیروی زمینی ارتش در تمام ورودی‌های گیلان از جمله آزاد‌راه رشت و جاده قدیم ورودی به استان مستقر شده‌اند و تمام کنترل‌ها را انجام می‌دهند. همچنین شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با صدور اطلاعیه‌ای از لغو برگزاری نماز جمعه اول فروردین ماه ۱۳۹۹ در مراکز استان ها خبر داد.
ارائه خدمات درمانی به اتباع غیرمجاز
 مردم خیلی توصیه ها را رعایت نمی‌کنند
«عیسی فرهادی» فرماندار تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: امیدواریم در این دو هفته تعطیلی مردم رعایت کنند تا وضعیت بهتر شود. بیماری کرونا هیچ درمانی جز رعایت مردم ندارد.وی ادامه داد: اگر مردم رعایت کنند تا زنجیره انتقال قطع شود، بیماری فروکش خواهد کرد، اما می بینیم که مردم خیلی رعایت نمی کنند. بارها و بارها به مردم هشدارهای لازم داده شده و از آنها خواسته شده است در خانه هایشان بمانند، چراکه تنها چاره درمان این بیماری حضور مردم در خانه هایشان است.فرماندار تهران درباره مبادی ورودی شهر تهران گفت: نیروی انتظامی و هلال احمر در این مبادی حضور دارند و مسافران را کنترل کنند همکاری مردم خوب است، اما بیشتر از این ما انتظار همکاری داریم. اگر شایعه شود که یک پاساژ یا نانوایی بسته شده باعث نگرانی در میان مردم می شود، ما می خواهیم این مکان ها باز باشد، اما مردم در صورت ضرورت در خیابان ها حضور داشته باشند. وقتی مردم رعایت نکنند، آمار مبتلایان بالا می رود و همه ضرر می کنند. او در پاسخ به این سوال که اتباع خارجی غیرمجاز چنانچه بیمار شوند از ترس رد مرز شدن به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند، آیا امکانی برای درمان این افراد وجود دارد که بدون واهمه از رد مرز شدن به مراکز درمانی مراجعه کنند؟ خاطرنشان کرد: اتباع خارجی غیرمجاز هم مانند افراد ایرانی می مانند و می توانند در خانه مانده و خودشان را قرنطینه کنند، اما چنانچه بیماری شان شدت گرفت هم برای مراجعه به بیمارستان و مرکز درمانی مشکلی ندارند و به همه خدمات ارائه می شود بدون اینکه از فرد سوال شود که به صورت مجاز در کشور حضور دارد و یا غیرمجاز.وی درباره کودکانی که پدر و مادر هر دو به بیماری کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری می شوند و کودک بدون سرپرست باقی می ماند، تکلیف این کودک چه می شود؟ گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر این موضوع نداشته ایم، اما اگر چنین مواردی باشد وظیفه بهزیستی است که در خصوص نگهداری این کودک به صورت موقت اقدام کند. 
کرونا برای تمام کشورهای درگیر آن نگران‌کننده است
شرایط غیرعادی باید برای مردم محرز شود
«ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح اظهارات خود مبنی بر اینکه آمار کرونا در ایران نگران‌کننده است و ما هر ساعت 3 نفر را از دست می‌دهیم و 43 نفر ابتلای جدید داریم، گفت: این به معنای آن نیست که ویروس کرونا در ایران رفتار متفاوتی دارد نسبت به آنچه در ووهان چین مشاهده کردیم. البته کرونا وضعیتی بحرانی محسوب می‌شود، کسی نمی‌خواهد شرایط را عادی جلوه بدهد. ما تنها آنچه هست را بیان می‌کنیم تا شرایط غیرعادی برای مردم محرز شود. وی افزود: اینکه می‌گوییم اوضاع نگران‌کننده است، اینگونه استنباط نشود که رفتار کاملا متفاوت یا شدیدتری از  ویروس را در کشور شاهد هستیم. کرونا نگران‌کننده است، هم برای ما و هم برای تمام کشورهایی که گرفتار آن هستند. همین آمار از ابتلا و مرگ‌و‌میر در کشورهای دیگر وجود دارد و همین دلواپسی را از مسئولان آن‌ها شاهد هستیم. 
گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا نداشتیم
حفظ سلامت دانش‌آموزان از آموزش به آنها مهم‌تر است
«محمدرضا سیفی» مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا مورد مشکوک به کرونا ویروس در میان دانش‌ آموزان مشاهده شده است؟ گفت: هیچ موردی در رابطه با کرونا در بین دانش آموزان عشایری، مناطق محروم، راه دور و کمتر توسعه یافته نداشتیم و چیزی تحت عنوان این که دانش آموزی مبتلا به کرونا باشد، گزارش نشده است.وی در ادامه به مقایسه آموزش حضوری و مجازی پرداخت و گفت: من به طور کل مخالف آموزش از راه دور برای دانش آموزان دوره تحصیلی ابتدایی هستم، زیرا حدود صد و پنجاه هزار نفر دانش آموز دوره ابتدایی داریم که به نظرم آنها باید با توجه به شرایط فعلی دانش آموزان از لحاظ تربیتی با معلم از نزدیک رو در رو شوند.سیفی خاطر نشان کرد: من با اینکه آموزش از طریق فضای مجازی یا کلاس‌های مجازی به دانش آموزان دوره ابتدایی ارائه شود، موافق نیستم. چیزی که اکنون شاهد آن هستیم مکمل آموزش است وگرنه اصلا آموزش به این شیوه نیست.ما حتی برای دانش آموزان عشایری هم تا به الان آموزش از راه دور را استفاده نکردیم و به هیچ عنوان مایل نیستیم، این اتفاق بیافتد، زیرا معتقدیم دانش آموز عشایری در مناطق سخت گذر و دور افتاده به معلمی نیاز دارد که اطلاعات بسیار خوب داشته و همه جانبه باشد.
وی با بیان اینکه دانش آموزان عشایری به معلمان جامع الشرایط  نیاز دارند، گفت: دانش آموزان عشایری باید معلم جامع الشرایط داشته باشند که تحت عنوان بهیار، معلم ورزش، هنر و مروج کشاورزی فعالیت کند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر معلم جامع الشرایط برای دانش آموزان عشایر داریم؟ گفت: خیر، اما طرحش را داده‌ایم تا با کمک وزارتخانه‌های دیگر بتوانیم معلم‌هایی در نقش بهیار سلامتی، مروج کشاورزی و همچنین نقش نگهبان آثار باستانی داشته باشیم.سیفی درباره وضعیت دانش آموزانی که در عشایر فاقد شبکه آموزش هستند، گفت: ما مناطقی که پوشش تلویزیونی ندارند را شناسایی کردیم؛ به عنوان مثال در یکی از مناطق استان خراسان شمالی پوشش تلویزیونی شبکه آموزش برای دانش آموزان وجود ندارد که بنا شد، مطالب آموزشی از طریق شبکه‌های استانی پخش شود. همچنین مشخص کردیم چه مناطقی فاقد اینترنت هستند و به آن دسترسی ندارند تا به آنها بسته‌های آموزشی مکتوب ارائه یا از طریق رادیو درس داده شود.مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در پایان اظهار داشت: در میان اینها مهم‌تر از هر چیزی سلامت دانش آموزان است و تاکید داشته‌ایم دانش آموزان عشایر به داخل چادرها نروند؛ یا حتی معلمان آموزشی و تربیتی یا داوطلبانی که می‌خواهند به این مناطق و زیر چادرهای عشایری بروند، حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند. از طرفی لازم است که از سطح سواد والدین و خانواده‌ها برای آموزش به دانش آموزان استفاده شود. در هر صورت تلاش ما حفظ سلامت دانش آموزان است، زیرا سلامت آنها از آموزششان مهمتر است.