به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ساعت ۲۱:۲۴
کد مطلب : ۲۰۸۴۸

عراقچی: پیشرفت مذاکرات بسیار خوب بود

گروه سياسي: عضو تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشرفت مذاکرات 1+5 با ایران در ژنو بسیار خوب بود و امیدواریم در مراحل بعدی به نتیجه برسد.
عراقچی: پیشرفت مذاکرات بسیار خوب بود
سیدعباس عراقچیˈ در حاشیه نشست خبری مشترک وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن که در پاویون جمهوری فرودگاه مهراباد تهران برگزار شد ، به خبرنگاران گفت: مذاکرات بسیار فشرده و سختی در ژنو داشتیم که البته بسیار مفید و سازنده بود. وی اظهارداشت: فکر می کنم پیشرفت های خوبی حاصل شد و حتی می توان گفت پیشرفت هایی که به دست آمد درصد بالایی از موضوعاتی را که وجود داشت، پوشش داد. عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: امکان این هم بود که تفاهم تا مرحله نهایی پیش رود اما به دلیل وجود مشکلات و اختلاف نظرهای بین دو طرف بویژه تیم طرف مقابل قرار شد در جلسه ای دیگر به بحث های خود ادامه دهیم. قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 ، 29 و 30 آبان ماه در ژنو سوئیس برگزار شود.

** احساس کردیم برای رسیدن به تفاهم یک فرصت دیگر لازم است
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره زیاده خواهی های برخی از طرف ها در مذاکرات ژنو گفت: هر کشور و هر طرف مواضع خود را دارد و ما با شش کشور در مقابل خود مواجه هستیم که منافع، نگرانی و مواضع مختلف دارند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهارداشت: هماهنگ کردن این مواضع برای خود آنها هم مقداری زمانبر بود و طول می کشید.
وی ادامه داد: مذاکره همین است، مسایل و مواضع در آن مطرح می شود و باید در نهایت به نتیجه برسد.
عراقچی اضافه کرد: ما احساس کردیم یک فرصت دیگر نیاز است که بتوانیم به تفاهم برسیم.

**مذاکرات ایران و آژانس به مراحل پایانی خود رسیده است
عراقچی با بیان این که سفر یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران نقطه عطفی در روابط ایران و آژانس بین المللی اتمی خواهد بود گفت: امیدواریم مذاکراتی که فردا(دوشنبه) در تهران خواهیم داشت منجر به صدور و امضا سند همکاری میان ایران و آژانس شود. وی با یادآوری این که در مذاکره ای که از دوهفته پیش با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم روند جدیدی از همکاری ها شروع شده است، اظهار داشت: در رویکرد جدید ما حل مسائلی که از گذشته وجود داشته نیز آغاز شده است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: همان گونه که در مذاکرات ژنو با رویکرد جدید وارد شدیم و شاهد بروز ثمرات آن هستیم، این رویکرد منجر به پیشرفت شده و حال به نتیجه برسد یا نه موضوع دیگری است. عراقچی، سیاست پیشرفت گام به گام در موضوع هسته ای را یادآور شد و افزود: این سیاست همانگونه که در ژنو مورد استقبال واقع شد در مورد آژانس هم به کار گرفته شد و بر آن هستیم تا در یک چارچوب مشخص همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهیم.

**موضوع سوریه در همه مذاکرات ما مطرح می شود
معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که آیا موضوع سوریه در دیدار با « فومیو کیشیدا » وزیر امور خارجه ژاپن مطرح شده است یا خیر؟ گفت: موضوع سوریه یکی از نگرانی های جامعه بین المللی و جمهوری اسلامی ایران است و از هر فرصتی برای طرح این نگرانی ها استفاده می شود. عراقچی تاکید کرد: در این دیدارها سیاست های کلی برای حل و فصل مسالمت آمیز موضوع سوریه از طریق برقراری گفت و گو بین دولت و معارضین واقعی سوریه مطرح شده است.

**روابط ایران با ژاپن بسیار دوستانه و خوب است
عراقچی اظهارداشت: روابط ایران و ژاپن روابط قدیمی و بسیار قوی بر پایه های اقتصاد، فرهنگ و سیاست است. معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه با بیان این که اگرچه ژاپن یک کشور آسیایی است اما از نظر سیاسی در مجموعه کشورهای غربی قرار دارد افزود: روابط سیاسی ژاپن با ایران تاکنون در سطح وزیران امور خارجه دنبال شده است. عراقچی حضور وزیر امور خارجه ژاپن در ایران را اقدامی بسیار خوب و مثبت در جهت توسعه روابط بین دو کشور ارزیابی کرد و اظهارداشت: دیدار فومیو کیشیدا با دکتر ظریف در فرودگاه خود گویا علاقه دوستان ژاپنی برای گسترش روابط با ایران است. وی با اشاره به این که ژاپن عضو گروه 1+5 نیست و در مذاکرات نیز حضور مستقیم ندارد، گفت: موضوع هسته ای ایران در مذاکراتی که با ژاپن و همه کشورهایی که می توانند کمک کننده و تاثیرگذار در این موضوع باشند مطرح می شود.
مرجع : ايرنا

عابدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۳:۱۵
امید داریم این موضوع با حفظ عزت کشور به سرانجامی برسد تا این مردم از زیراین فشار اقتصادی بیرون بیایند .ان شا الله (167255)