به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۱۰۸۰۰

یک‌ هفته با سعدی و سپهری

گروه فرهنگی: بزرگداشت سعدی و سپهری با عنوان «یک هفته با سعدی و سپهری» از روز اول تا هشتم اردیبهشت‌ماه در فضای مجازی برگزار می‌شود.
یک‌ هفته با سعدی و سپهری
به گزارش ایسنا، روز اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی است و امسال این روز با چهلمین سال درگذشت سهراب سپهری، شاعر معاصر همراه است. مرکز فرهنگی شهر کتاب با همکاری مرکز سعدی شناسی از سال ۱۳۹۱ شمسی برنامه‌ ده‌ساله‌ای را در عرصه جهانی برای بزرگداشت سعدی و شاعران و نویسندگان برجسته دیگر کشورها طراحی کرد که تا سال جاری همایش سعدی و پوشکین، سعدی و یونس امره، سعدی و سروانتس، سعدی و متنبی، سعدی و کنفسیوس، سعدی و ویکتور هوگو، سعدی و پترارک، و سعدی و شیلر در ایران، روسیه، ترکیه، اسپانیا، چین، فرانسه، ایتالیا و آلمان برگزار شد و قرار بود در روز بزرگداشت سعدی در سال ۱۳۹۹ همایش سعدی و میتسکوویچ در ایران و لهستان برگزار شود که با شرایط کرونایی، امکان برگزاری آن در سال جاری فراهم نشد و قرار است در شرایط مناسب برگزار شود.برای بزرگداشت سعدی و سپهری در سال جاری برنامه «یک هفته با سعدی و سپهری» از روز دوشنبه اول اردیبهشت تا دوشنبه هشتم اردیبهشت در فضای مجازی برگزار می‌شود و استادان و سعدی‌پژوهان و سپهری‌پژوهان با مقالات، یادداشت‌ها، فایل‌های صوتی و تصویری و انتشار آن‌ها در سایت و کانال شهر کتاب و مرکز سعدی‌شناسی و دیگر پایگاه‌های فرهنگی مخاطبان را در طول یک‌ هفته با آثار و اندیشه‌ها و زندگی این دو شاعر برجسته ادبیات کلاسیک و معاصر بیشتر آشنا می‌سازند.

بنا بر اعلام، تاکنون مقاله‌های بسیاری دریافت شده‌ است که به جنبه‌های مشترک شعر سعدی و سپهری اختصاص دارد و برخی از مقالات و آثار اختصاصا به سعدی یا سپهری می‌پردازد. همچنین در طول این یک‌ هفته شعرخوانی و موسیقی از آثار این دو شاعر پخش می‌شود.در خبر برگزاری این برنامه عنوان شده است: سعدی و سپهری دو شاعری هستند که هم در ایران با مخاطبان بسیاری همراه هستند و هم آثارشان به زبان‌های دیگر ترجمه شده است. در میان شاعران معاصر دو شاعر بیش از دیگر شاعران در جهان شناخته شده‌تر هستند؛ فروغ فرخزاد و سهراب سپهری. مقالات فراوانی در مقایسه شعر سپهری با شاعرانی چون نازک الملائکه، رالف والدوامرسون، عبدالوهاب البیاتی، جبران خلیل جبران، سن ژون پرس، ویلیام بلیک، جان دان، ابوالقاسم شابی، شارل بودلر، میخائیل نعیمه، ادونیس، ویلیام وردزورث، سعدی یوسف، عبدالمعطی حجازی، توماس استرن الیوت، لویی آراگون، ایلیا ابوماضی، بدرشاکرالسیاب و... نوشته شده است.درباره سعدی نیاز به ذکر نیست که در باب موقعیت او در جهان گفته شود و همه می‌دانند که سعدی از اولین شاعران ادب فارسی است که آثار او از ۴۰۰ سال پیش تاکنون به‌طور پیوسته به زبان‌های مختلف ترجمه‌ شده و برخی از اشعار او در میان مردم ایران و جهان ضرب‌المثل شده‌ است و امروزه ایده‌های انسان‌دوستی و با هم بودن و رابطه سیاستمداران با مردم بیش از پیش مطرح می‌شود.

هرچه بیشتر با سعدی انس می‌گیریم بیشتر به راز ماندگاری و هنر و اندیشه او پی‌می‌بریم. جهان ذهنی و تجربی سعدی که وامدار فرهنگ اسلامی و آثار بزرگان پشت سر خود است، با درهم آمیختگی ویژه‌ای در زبان، به اقتدار متن و ماندگاری اثر می‌رسد و بهترین شاهکارهای ادب فارسی را پدید می‌آورد. گلستان سعدی به لحاظ زبانی یگانه است و از نظر درون‌مایه‌ می‌توان نگاه جهان‌شمول و انسان‌شمول سعدی را در این اثر دریافت و به همین جهت است که در روزگار کنونی، سیاستمداران جهان و بزرگان عرصه‌های مختلف و در شرایط دشوار ما را به تامل در «گلستان» توصیه می‌کنند.برنامه «یک هفته با سعدی و سپهری» فرصتی است برای عمق بخشیدن به شناخت نسل جدید از ادب فارسی و آثار ارزنده کلاسیک چون «گلستان» و «بوستان» و پیوند آن‌ها با اندیشه‌های مدرن در ادب معاصر.