به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۲۱۱۷۱

تشکیل کابینه موقت اداره کردستان سوریه

به گزارش رويترز، این اقدام پس از آن صورت می گیرد که شبه نظامیان کرد توانستند گروه های نزدیک به القاعده را از مناطق کردنشین سوریه به عقب برانند. رویترز می نویسد: این اقدام تلاشی برای نهادینه سازی موجودیت جغرافیایی و سیاسی کردهای سوریه به ویژه پس از موفقیت در عقب راندن شورشیان مسلح افراط گرای اسلامی از مناطق کردنشین این کشور است. کردهای سوریه جنگ داخلی در این کشور را فرصتی برای دست یابی به خودمختاری بعد از سال ها تحمل فشار در دوره حکمرانی اسد پدر و پسر می دانند.


کمیته ای از کردها و گروه های دیگر در نشستی در شهر قامشلو یکی از مهمترین شهر کردنشین سوریه اعلام کردند زمان آن فرا رسیده که مدیریتی برای اداره موقت مناطق کردنشین ایجاد شود.
در بیانیه منتشر شده از سوی ایجاد کنندگان این مدیریت انتقالی آمده است: در شرایط فعلی سوریه و با هدف پر کردن جای خالی ادارات و سازمان های مختلف برای اداره اوضاع مردم در مناطق کردنشین، ایجاد مدیریت انتقالی دموکراتیک لازم است.

صادرکنندگان این بیانیه گفته اند که به وحدت سوریه متعهد هستند و از قدرت های جهانی و کشورهای همسایه سوریه خواستند از مدیریت جدید در کردستان سوریه حمایت کنند."حزب اتحادیه دموکراتیک" مهمترین و قوی ترین گروه فعال در کردستان سوریه است. این گروه نزدیک به پ ک ک هم اکنون کنترل اکثر مناطق کردنشین سوریه را در دست دارد. براساس این تصمیم گیری، مناطق کردنشین سوریه به سه منطقه تقسیم می شود و هر منطقه دارای شورای محلی ویژه خود خواهد بود. هر یک از این شوراها، نمایندگانی را در شورای کل منطقه کردستان سوریه خواهد داشت.

ماموریت این مدیریت محلی، تهیه قوانین انتخابات محلی، آماده سازی برای انتخابات عمومی و اداره امور اقتصادی، سیاسی و امنیتی این منطقه است. مناطق کردنشین سوریه در چند ماه اخیر شاهد درگیری های مسلحانه شدیدی میان شبه نظامیان کرد و افراط گرایان اسلامی بود. افراط گرایان اسلامی به شدت با خودمختاری کردهای سوریه مخالفت می کنند با این حال شبه نظامیان کرد توانستند کنترل خود را بر شمال شرق سوریه اعمال کنند.قدرت یافتن کردهای سوریه باعث نگرانی هایی در داخل و خارج از این کشور شده که مهمترین آن ترکیه است. ترکیه دارای بزرگترین اقلیت کرد است و سابقه بیش از سه دهه جنگ و درگیری با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را دارد.15درصد جمعیت سوریه کرد هستند.

در نیمه سال 2012 میلادی نیروهای ارتش سوریه از مناطق کردنشین این کشور عقب نشینی کردند. از آن زمان تاکنون شوراهای محلی اداره این مناطق را برعهده گرفتند. این عقب نشینی با هدف ترغیب کردهای سوریه به خودداری از حضور در صف مخالفان اسد صورت گرفت و  همین نتیجه هم حاصل شد. نیروهای مسلح کرد در سوریه هم اکنون میان نیروهای دولتی و مخالفان، بی طرفی را پیگیری می کنند.

مرجع : عصرايران