به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۳۰ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب : ۱۸۵۷۷۵

چراغ‌ سبز روسیه به اسرائیل در عراق و سوریه

چراغ‌ سبز روسیه به اسرائیل در عراق و سوریه
گروه بین‌الملل: منابع غربی اعلام کرده‌اند که رژیم اسرائیل در راستای اجرای توافق آمریکا-روسیه برای تضمین امنیت اسرائیل در عراق و سوریه طی هفته‌های گذشته بارها انبارهای سلاح وابسته به حشدالشعبی عراق را بمباران کرده است اما براساس این توافق تل‌آویو نباید رسما حملات خود را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک غربی به روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفتند: همزمان با اواسط سال کنونی روند فراهم شدن شرایط اجرای این تصمیم سیاسی آغاز شد. عمیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل مه گذشته اعلام کرد که اسرائیل اولین طرفی است که از جنگنده‌های اف۳۵ آمریکا در عملیات جنگی استفاده کرده است. این مساله چند هفته بعد از حملات هوایی جنگنده‌های اسرائیلی به پایگاه‌هایی در داخل سوریه مطرح می‌شد که ادعا می‌شود متعلق به نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه هستند. وی گفت: جنگنده‌های اف۳۵ اسرائیل در سرتاسر خاورمیانه هستند و ما اولین کسانی هستیم که از آن‌ها در جنگ استفاده می‌کنیم.

این مساله همزمان شده بود با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به روسیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که با هدف از بین بردن تنش به دنبال سرنگونی هواپیمای روسیه بر فراز دریای مدیترانه و ازسرگیری هماهنگی نظامی در سوریه انجام گرفت. اما گام مهم‌تر موافقت ولادیمیر پوتین با نشست سه‌جانبه در قدس غربی بود که در آن جان بولتون، نیکلای پاتروشف و مئیر بن شبات، رؤسای شورای امنیت آمریکا، روسیه و اسرائیل حضور داشتند. منابع دیپلماتیک غربی اعلام کردند که این نشست نمادین و در راستای اجرای نتایج نشست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعطای اولویت به امنیت اسرائیل در سوریه و عراق با ادامه حضور روسیه و احتمال عقب‌نشینی آمریکا از منطقه بود.

به گفته این منابع، واشنگتن چراغ سبز را در راستای سیاست فشار بر ایران بدون آسیب زدن به حضور کنونی آمریکا در عراق برای این مساله فراهم کرد. در سایه این اقدام، حملات اسرائیل در سوریه به سطح جدیدی رسید و به عراق نیز منتقل شد. ۱۹ ژوئیه اولین حمله اسرائیل در عراق بعد از حمله به رآکتور هسته‌ای این کشور در اوایل دهه هشتاد قرن گذشته اتفاق افتاد طوری که گردان ۵۲ حشد شعبی در پادگان خارج از شهرک آمرلی در استان صلاح الدین را هدف قرار داد. ۲۸ ژوئیه حمله دوم اتفاق افتاد و این بار پادگان اشرف در استان دیالی را هدف قرار داد و این حمله به انهدام موشک‌اندازهایی حشد شعبی و همچنین تجهیزات موشک‌های بالستیک منجر شد. از سوی دیگر اسرائیل سکوت اختیار کرد اما برخی سایت‌ها از جمله دبکا مسائلی را در این باره فاش کردند. نهایتا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه سکوت را شکست و ادعای ضمنی را مطرح کرد با این مضمون که اسرائیل پشت حملات هوایی اخیر به “پایگاه‌های ایران در عراق” بوده است.

وی دوشنبه‌شب در اظهاراتی که روزنامه تایمز آو اسرائیل آن را منتشر کرد، گفت: دولت یهود هر زمان و هر جا نیاز باشد به فعالیت نظامی خود ادامه می‌دهد. اگر تفاهم آمریکا و روسیه برای تضمین امنیت اسرائیل شامل عراق و سوریه می‌شود، اینجا سؤالاتی پیش می‌آید مبنی بر اینکه تا کی هماهنگی میان تل‌آویو و مسکو در سوریه ادامه دارد؛ با توجه به اینکه نتانیاهو به حمایت پوتین دست یافته اما سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه همچنان نسبت به سقوط هواپیمای روسی در دریای مدیترانه خشمگین است؟ و توازن بین هدف قرار دادن مواضع حشد شعبی در عراق و چراغ سبز واشنگتن به رغم استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور تا کی حفظ می‌شود؟