به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۲۱۱۷۱۶
پس از فتح دولت در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری،

زیباکلام: تندروهای داخلی در سال ۱۴۰۰ با آمریکا توافق می‌کنند

گروه سیاسی: دکتر صادق زیباکلام؛ استاد سیاسی دانشگاه معتقد است: تندرو‌های داخلی پس از فتح دولت در سال ۱۴۰۰، با ترامپ توافق می‌کنند.
زیباکلام: تندروهای داخلی در سال ۱۴۰۰ با آمریکا توافق می‌کنند
زیباکلام با بیان اینکه ترامپ می داند بر خلاف روحانی یا ظریف که در ایران کارهای نیستند، تندروها کاره ای هستند تصریح کرد: اگر او بتواند با آنها به توافق برسد، این توافق مثل برجام نیست که تندروها زیرش بزنند و نگذارند موفقیت آمیز شود. بنابراین احتمال اینکه توافق یا نرمش قهرمانانه ای بین تندروها و ترامپ در سال 1400 صورت بگیرد بسیار زیاد است. یعنی تندروها چاره ای ندارند جز اینکه به سمت و سوی یک نرمش قهرمانانه بروند. این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: با مصیبت هایی که کرونا ایجاد کرده به علاوه وضع نامساعد اقتصادی و فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و جامعه جهانی، خطرات و تهدیداتی همچون اعتراضات آبان سال گذشته مسئله‌ای نیست که تندروها نسبت به آن تفاوت باشند. آنها می دانند که واقعا دیگر مردم از نظر فشارهای اقتصادی دارد جان شان به لب شان می‌رسد. بنابراین سعی می کنند به شکلی با کنار آمدن با آمریکا لااقل مقداری وضع اقتصادی بهتر شود. چون آن وقت روحانی هم نیست که اگر وضع اقتصادی بهتر شود سودش به او برسد بلکه وقتی وضع اقتصادی سال آینده در نتیجه کنار آمدن با ترامپ بهتر شود، همه سودش به تندروها می‌رسد و آنها می توانند به اقشار و لایه هایی که به شدت تحت فشار اقتصادی هستند بگویند ببینید وقتی روحانی بود وضع شما چگونه بود ولی الان وضع چقدر بهتر شده است!
وی ادامه داد: واقعیت هم این است که اگر توافقی با ترامپ صورت گیرد باعث می شود تحریم ها کاهش پیدا کنند، دارایی های ایران آزاد می شود و حمل و نقل کالا سهل شود و یقینا اوضاع اقتصادی به سرعت بهبود پیدا می کند و سود آن هم در افکار عمومی به حساب تندروها ریخته می‌شود. زیباکلام در پاسخ به این سوال که توجیه تندروها از مذاکره و برقرار کردن رابطه مستقیم با آمریکا برای حامیان شان چه خواهد بود و آنها چگونه برای این ارتباط روزنامه کیهان را قانع می کنند؟ گفت : مگر وقتی که مقام معظم رهبری گفتند که نرمش قهرمانانه انجام بدهیم ، اعتراضی صورت گرفت؟ نه، اعتراضی صورت نگرفت. بنابراین من فکر نمی کنم که تندروها اعتراض جدی بکنند.
وی یادآور شد: یک دلیل اعتراض تندروها به نرمش قهرمانانه ای که توسط آقای روحانی تحت عنوان برجام صورت گرفت و آنها بیشترین نقش را در برهم زدنش داشتند، این بود که چرا نفع این توافق به روحانی و میانه روها برسد؟ وقتی خود تندروها می توانند نفع بهتر شدن شرایط اقتصادی را ببرند برای چه این نفع را آقای خاتمی، روحانی و اصلاح طلبان ببرند؟! بلکه خود سعید جلیلی، محمود احمدی نژاد و تندروها هم می‌توانند این کار را انجام دهند.با این تفاوت مهم که اگر تندروها توافقی با آمریکایی ها بکنند می دانند که این عملی است و اتفاق می افتد که این تفاوت را ترامپ و آمریکایی ها می دانند. زیباکلام تصریح کرد: از آنجایی که تندروها قدرت دارند هر توافقی که با آنها بشود این توافق ، ضمانت اجرایی خواهد داشت و مثل برجام ِ روحانی نخواهند بود که هنوز جوهر آن خشک نشده بود دو موشک شلیک و روی آن نوشته بود: " اسرائیل باید نابود شود" بلکه آنها می دانند که اگر توافقی با تندروها بشود این توافق قطعا اجرایی خواهد شد.

اتحاد دوباره دلواپسان و ترامپ شکل می گیرد؟ 
داوود حشمتی در سایت امتداد نوشت: قبل از روی کار آمدن ترامپ، جریان دلواپس داخلی معتقد بودند که ترامپ هرگز از برجام خارج نمیشود و اساسا به دلیل دلال بودن، اهل معامله است و با او بهتر از هیلاری کلینتون می توان معامله کرد. آنها معتقد بودند که جناح رقیب (اصلاح طلبان) مردم را از خروج ترامپ از برجام (همانطور که وعده داده) می ترسانند. اما دیدیم که برخلاف تصورات باطل کیهانیون که فکر می کردند ترامپ هرگز از برجام خارج نمیشود و یا خارج شدنش باعث میشود زنجیرها از دست و پای ما باز شود، ترامپ خارج شد و وضعیت اقتصادی که 5 سال تورم تک رقمی را تجربه کرده بود امروز به چه وضعی در آمده است.

در این شرایط ترامپ نگران آینده است. نظرسنجی ها نشان می دهد که به موازات پایین آمدن محبوبیتش میزان نارضایتی هم بالا رفته است. از همین رو در آخرین اظهارنظر می گوید: «در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، ایران، چین، کانادا و مکزیک آمریکا را مال خودشان می‌کنند. شما دیگر کشوری نخواهید داشت.» اما مهمترین بخش حرفهای ترامپ جایی است که گفته: «مایل هستم با ایران کار کنم، اما به نظر می‌رسد آن‌ها منتظر دولت بعدی هستند. حدس میزنم که جان کری نمیخواهد آن‌ها الان توافق کنند.» تصور آمریکای بدون ترامپ و جان گرفتن دوباره روزگار مذاکرات جان کری و جواد ظریف کابوس ترامپ درآمریکا و اقتدارگرایان داخلی است. چراکه در آن صورت حضور ظریف در انتخابات از او گزینه ای بی رقیب می سازد.در این شرایط دلواپسان داخلی چه خواهند کرد؟ آیا با ترامپ همراه می شوند تا او به پیروزی برسد؟ طبیعتا نمی توانند. چراکه ترامپ تنها مذاکره را از آنها می‌خواهد. آیا منتظر می‌مانند تا شکست بخورد و با آمدن بایدن دموکرات‌ها باز گردند؟ این هم برای آنها کابوس بزرگی است. چراکه بار دیگر دیپلماسی می تواند به اولویت تبدیل شده و گره گشایی کند. و این چیزی است که آنها به هیچ وجه آن را نمی‌خواهند.

مهرماه امسال شاهد دو اتفاق مهم هستیم. 1- حضور ترامپ و روحانی برای آخرین بار در نیویورک 2 – لغو محدودیت تحریم‌های تسلیحاتی که اولین بخش از بندهای غروب برجام است. به این معنا که تحریم های تسلیحاتی ایران برداشته میشود و یکی از مهمترین دلایل ماندن ایران در برجام نیز همین مساله است. لذا در آن شرایط ممکن است رویه کلی تقابل با دولت تغییر کند. این روزها همه اصولگرایان ( از احمدی‌نژادی‌های مجلس تا شورای ائتلاف اصولگرایان و حتی کیهان) معتقدند مجلس آینده به دنبال استیضاح و‌ برکناری دولت نیست. حتی مطرح میشود که نظام اجازه چنین کاری را نخواهد داد. اما در آن شرایط ممکن است وضعیت تغییر کند و پیش از مهرماه به سراغ روحانی بروند تا هدیه‌ای برای پیروزی ترامپ در آذرماه به او بدهند. به علاوه بتوانند گزینه خود را برای انتخابات گارانتی کنند.

 
برچسب ها: صادق زیباکلام

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۶:۳۷
من اطمینان دارم شما افساد طلبان دیکتاتورترین افراد جامعه هستید...نه نظرات مخالف خودتان را درج میکنید ونه تحمل شنیدنش را دارید...اینها را گفتم تا بدانید فقط سگ بازان بی دین و یک مشت مشنگ منحرف جنسی هوادارتان هستند و دیگر هیچ....روزی هم تاریخ این کشور بواسطه خیانت ها و نوکریهایتان به غرب شما را ملعونین این سرزمین خواهد نامید (366331)
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۹:۳۴
نه اینکه اصولگراها انشانها پاک و راستگویی هیسند.
چه اصولگراها چه اصلاح طلب ها همشون از یک قماشند (366339)
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۲۱:۰۰
اصول گراها اصلاح طلبان و همه دزدن به خودتان بیایید تا کی حماقت و نفهمی (366343)
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۶:۴۰
به نظ ر جنابعالیهر کس به غرب و آمریکا لبخند بزند تند رو نیست.
وآیا قتی که در ۱۴۰۰ با امریکا توافق کننند تند رو هستند. در کلام شما تناقض آشکار وجود ندارد. یا تندرو هستند و توافق نمی کنند یا توافق میکنند پس تندرو نیستند (366332)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۷:۰۷
این حرفتون یادتون باشد!
اگر نشد، لطفا عذرخواهی کرده و بگویید همیشه اشتباه کرده اید و در افق محو شوید ! (366334)
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۷:۰۸
پیش بینی های قبلی زیباکلام رو دیدیم البته این جماعت منافق اصلاح طلب کارشون اینه که کشور رو زمین بزنن خوشحال میشن ایران زمین بخوره ولی اصلا این اراجیف اتفاق نمی افته (366335)
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۱۹:۳۳
یعنی بخوان با ترامپ توافق کنند من به شخصه اسلحه دست میگیرم و اصولگرا ره رو ترور میکنم (366338)
آذربایجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۲۰:۳۷
سلام-من فکر نمیکنم اصولگرایان هم بروند مذاکره کنند امریکا ما را بازی خواهد داد بدون تردید خواسته آنها کاهش برد موشکها و ....-شاید اصلا موشکها هم برای آنها مطرح نیست آنها همان سیاست که با کره شمالی در پیش گرفتند با ما دارند - (366341)
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ۰۸:۲۵
اگر تا اون موقع ایالات متحده ای باشد. (366347)
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ۱۱:۱۴
1-دیوانه همه را به کیش خود پندارد
2-برجام آنقدر ضعیف بود که خارج شدن از آن نیازی به کنگره و سنای آمریکا نداشت ترامپ با یک امضاء خارج شد
3-چرا شما حالا دلواپس مجلس یازدهم و دولت بعدی شده اید ؟
4-هشت سال دولت و مجلس دست شما افراطی های غرب پرشت بود هر کاریهم که خواستید کردید پس دیگه زیپ دهانتان را بکشید (366357)