به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۲۱۲۵۲۸
مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان تندرو است؛ رئیس‌جمهور بعدی هم از همین جنس خواهد بود

زیباکلام: مقصر اصلی چنین شرایطی اصلاح‌طلبان هستند

اگر ظریف هم نامزد ریاست‌جمهوری بشود، رأی نمی‌آورد
زیباکلام: مقصر اصلی چنین شرایطی اصلاح‌طلبان هستند
گروه سیاسی: سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به قدری کاهش یافته است که دیگر نه‌تنها امیدی به رأی‌آوری ایشان در انتخابات1400 نیست بلکه معلوم نیست اگر بازهم تن به سیاست ائتلافی با یک نیروی اصولگرای میانه‌رو بدهند، می‌توانند اقبال مردم را به دست آورند یا خیر؟ به خصوص آنکه مجلس آینده هم همراه دولت نخواهد بود و به نظر می‌رسد که دولت در سال پایانی خود روزهای راحتی را در پیش نخواهد داشت تا قدری نظر مردم نسبت به دولت روحانی و حامیان اصلی‌اش یعنی اصلاح‌طلبان تغییر کند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی درباره شرایط فعلی اصلاح‌طلبان به سایت نامه‌نیوز گفت: «بارها گفته‌ام که اصلاح‌طلبان باید یک روز دور هم جمع شوند و از زمان تولد جریان خود یعنی دوم خرداد76 تا کنون را بررسی کنند و ببینند که این جریان 23ساله چیست؟ و پیش یکدیگر پاسخ دهند که بعد از گذشت این سال‌ها تفاوتی با رقیب خود یعنی اصولگرایان دارند یا خیر؟ تصور می‌کنم 23سال کافی است که یک جریان به ثبات نظری و عملی برسد. اگر در خرداد76 یک انسان متولد شده بود، در صورت دانشگاه‌رفتن، اکنون فارغ‌التحصیل می‌شد و می‌توانست در رشته خود صاحب‌نظر باشد؛ عجیب است که اصلاح‌طلبان هنوز نمی‌توانند از پس پاسخ‌دادن به ابتدایی‌ترین پرسش که چه تفاوتی با اصولگرایان دارید، برآیند.

وی افزود: اگر (معترضان) در دی‌ماه96 جوانان اشعار اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا را سر می‌دهند، برای آن است که هیچ فرقی میان این دو جریان نمی‌بینند و مقصر اصلی چنین شرایطی اصلاح‌طلبان‌اند. صرف‌نظر از درست یا غلط بودن این شعار اصلاح‌طلبان یک‌بار از خود نپرسیدند که چرا مدت اندکی بعد از تَکرار آقای خاتمی و یک‌میلیون و نیم رأی‌آوردن آقای عارف که باعث شد حتی یک اصولگرا هم از تهران به مجلس نرود، ناگهان مردم در خیابان‌ها از اصلاح‌طلبان عبور می‌کنند؟ رهبران اصلاحات یک‌بار نگفتند که چرا جریان اصلاحات تا این‌حد سقوط کرده است؟ آنها هیچگاه پاسخ چنین پرسش‌هایی را ندادند و مدام به کلی‌گویی می‌پردازند. تا زمانی که آنها پاسخ این پرسش‌ها را ندهند و نگویند که در این 23سال در پی چه آرمانی بوده‌اند، مردم به آنها بازنمی‌گردند و سقوط آنها بیش از پیش خواهد بود».

او در پاسخ به این پرسش که اگر اصلاح‌طلبان نتوانند جایگاه خود را احیاء کنند، سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری1400 چه خواهد شد، اظهار کرد: «مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان تندرو است؛ تردید نکنید که رئیس‌جمهور بعدی هم از همین جنس خواهد بود. پیش‌بینی من است که اصولگرایان می‌خواهند بازهم احمدی‌نژاد را به میدان بیاورند و او را برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌کنند؛ هرچند باید دید که شورای نگهبان او را تأیید می‌کند یا خیر».

این استاد دانشگاه درباره احتمال حضور مجدد سید ابراهیم رئیسی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: «آقای رئیسی در انتخابات1400 شرکت نمی‌کند». زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو بر نامزدی محمدجواد ظریف حساب بازکرده‌اند یا خیر و آیا اصلا او می‌تواند مردم را پای صندوق رأی بیارود یا نه، توضیح داد: «مطلقا ظریف به میدان نمی‌آید و اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند بگویند ظریف نامزد ماست زیرا او هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده است. به فرض که او در میدان انتخابات هم حاضر شود و همه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو هم از او حمایت کنند و به صورت علنی در یک کنگره بزرگ و عمومی بگویند که اولین و آخرین انتخاب ما ظریف است، بازهم او رأی نمی‌آورد زیرا مردم از نیروهای سیاسی دلزده شده‌اند و ظریف هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌هیچ‌وجه جریان اجتماعی از او حمایت نمی‌کند و حتی پای صندوق رأی هم نمی‌آید. در نهایت همان‌طور که گفتم در انتخابات سال آینده اصولگرایان مانند انتخابات مجلس در یک انتخابات حداقلی پیروز می‌شوند و فردی از جنس نمایندگان مجلس یازدهم بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد»./ نامه نیوز

معلمناامیدشده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۶:۴۳
متاسفانه همینطوره
نظام اصلاح طلبان قوی را تایید نمیکنه و امثال جها...و عا...هم تایید شوند رای نمیارند (366484)
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۰۹:۰۳
بایدبگیم نظام افساد طلب هارو تایید نمیکنه (366509)
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۷:۲۹
اصلاح طلبها تمام شده اند ولی همنچنان اصرار دارند که نان دوم خرداد 76 را بخورند در حالی که در 2 اسفند 98 برای همیشه تمام شدند بی مسئولیت ترین باند در ایران همین اصلاح طلبها بودند که در این چند سال اخیر فاجعه درست کردند مردم انقدر عصبانی هستند که محاله دیگه به این افراد رای دهند اصلاح طلبها الان همانقدر اعتبار دارند که حزب توده اعتبار دارد (366485)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۹:۳۱
((در نهایت همان‌طور که گفتم در انتخابات سال آینده اصولگرایان مانند انتخابات مجلس در یک انتخابات حداقلی پیروز می‌شوند)). استاد نگفتند که علت این حضور حداقلی هم همین جریان اصلاح طلبی می‌باشد!!! مانند انتخابات هاب بعد از مجلس ششم!! (366490)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۹:۴۳
مشکل دیگر شما هستید و امثال شما (366491)
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۱۹:۵۹
ایشان چقدر محکم و بدون تردید می گویند نمی آید ، نمی شود ، نمی تواند و ....
از کجا می دانید؟!
سال 92 و 96 را یادتان هست هیچ احدی تصور نمی کرد روحانی رای بیاورد ولی آورد.
تردید نکنید 1400 بک غیر اصولگرا رای خواهد آورد.
انتخابات مجلس هیچ ربطی به انتخابات ریاست جمهوری ندارد تاریخ دو دهه قبل این را ثابت کرده (366493)
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۲۰:۲۱
دقیقا همینطور خواهد شد. (366494)
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۲۱:۰۹
خود شما بودی که گنجشک زار و نزار اصلاح طلبان (روحانی) را رنگ گردی و به ملت به جای بلبل انداختی (366495)
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۲۱:۴۱
اصولگرایان سراغ احمدی نژاد نمی روند. دکتر مملکت ما با این تحلیل آبکی و رقیب هراسی (366496)
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۲۳:۲۰
بیشک مقصراصلی اصلاح طلبانندکه اوضاع مملکت اینچنین گشته! اصولاآیااصلاح طلب داشتیم؟قریب به اتفاق اینان فقط دوست داشتنددرلوای اصلاح طلبی صاحب مناصب بشوندودرکنارسفره سیستم بنشینندتاهم شکمشان راسیرنگهدارندوهم جیبهاراپرنمایند.الفبای اصلاح طلبی ایثارجان ومال برای مردم است.درتمام این سالهایک بارازمردم بینواومیلیونهاخانوار که برای تهیه نان شب مشکل دارندازخودسوال نکردندچراحقوق ومزایای دههامیلیونی!اصلاح طلبی ازخودگذشتگی میخوادکه ازمدعیان دیده نشد.تردیدنداریم مردم غالب اصلاح طلبان رااهل زروتزویر میدانند! (366497)
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۲۳:۴۳
زیباکلام زیباگفتندامابهتراست راهکاری برای برون رفت از این وضعیت ارائه میدادند.بعنوان یک فعال اجتماعی و سیاسی وباخبراز دیدگاه اکثریت مردم پیشنهاداتی تقدیم میکنم ۱-درانتخابات۱۴۰۰دونفرفقط امثال پزشکیان نامزدبشوند.۲-منحصرامطابق باخواسته های ملت بویژه توده ضعیف ودانشگاهیان وآن سی وچهل درصدیکه شرکت نکردندبرنامه داده شود.۳-دربرنامه حتما تغییرساختاری مدیریت کشوردرهمه عرصه هالحاظ گردد.۴-بامردم پیمان ببندند بهترینهارا برای مدیریت انتخاب وحقوقشان همراه باتحقق برنامه هاوارتقای زندگی مردم درهمه ابعادبخصوص .. (366498)
مجید
Russian Federation
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۲۳:۵۳
واقعا اصلاح طلبان واصولگراها از نظر احترام به حقوق مردم وتلاش برای رفاه وپیشرفت وعدالت محوری ورفع تبعیض با هم چه تفاوتی دارند ؟وقتی هدف نظام این نیست وهدفش نابودی اسراییل ونفوذ منطقه ای است که البته با غرب وشرق در تضاد منافع است ودر یک اقلیم نمیگنجد باید هدف تغییر کند به پیشرفت در جهت رفاه وتوام باعدالت برای تمام ایرانیان افتصاد وسیاست ازادی وفرهنگ باید در جهت تحقق این هدف باشد (366499)
۱۳۹۹/۰۲/۰۷ ۲۳:۵۹
بخصوص اقتصادی پرداخت میشود.۴-هرچندماه مدیریت مدیران بویژه وزراارزیابی درصورت رضایت مردم میمانندوالا برکنار خواهندشد.۵-درآن برنامه شفاف اعلام هراصلیکه مانع محقق خواست ملت باشه بایدبه رفراندوم گذاشته شود.۶-درتعامل باکشورهای جهان و سازمانهای بین المللی مبنارضایت مردم خواهدبودنه اشخاص و نهادها.۷-تازمانیکه فقروبیکاری هست ودرامدهای عموم مردم پایینه پرداخت حقوق ومزایاوپاداشهای دهها میلیونی ممنوع میگردد.۸-شجاعانه اعلام که رای به این برنامه به مثابه رفراندوم خواهدبودودرصورت پیروزی قسم یادکنداگرنتواند... (366500)
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۰۰:۱۳
اگرمانعی درپیش برنامه هاببیندشفاف سازی وبه مردم اعلام وهرگز برسرمصالح مردم وخواست اکثریت ملت سازش نخواهدکردومشتاق ماندن برمنصب نخواهدبود!۹-بامردم میثاق میبنددهیچکس بخاطرعقایدوابرازنظرونقدبالاترین شخص محبوس نخواهدشدواین عین مرام علی ع است.۱۰-ازدانشگاه مستقیمابرای اداره کشور وبرنامه ریزی استفاده میشود وازروحانیت کمتردربخش اجرایی دعوت میگرددکه این عین خواست ملت میباشدونیزخواست امام خمینی.۱۱-ازاصلاح طلبان سازشکارواسیرمال ومقام وعافیت طلب دوری خواهدکرد.۱۲-برنامه بایدفراترازاصلاحات باشدوحتی بستگان اخت (366501)
علیرضا نیکرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۰۳:۴۸
مقصر همه هستن اصلاح طلب بی قدرت و ترسو و اصولگرای سوار بر حکومت
سیاست خارجی اشتباه
سیاست داخلی اشتباه (366503)
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۰۵:۲۶
اصلاح طلبی فقط یک دوره بود وشکست خورد روحانز کجایش اصلاح طلب است وچه اصلاحی انجام داده است اصلا ایا درایران حزب وجود دارد (366507)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۱۳:۵۶
ائتلاف با یک نیروی اصولگرای میانه‌رو!!!!

این جمله زیباکلام خیلی خنده داره. اصلاح طلبان برای در رفتن از زیر بار ناکارامدی و بی تدبیری دولت در دوره ای خواستند بکویند روحانی اصلاح طلب نیست، دیدند هنوز تَکرار میکنیم خاتمی از ذهن مردم نرفته است. الان هم با زرنگی خاصی میخواهند بگویند روحانی اصولگرای میانه رو است. نخیر روحانی یک اصلاح طلبی است که ناکارامدی اش فرصت نداد همچون خاتمی اصلاح طلبی بکند.
اصلاح طلبان به خودشان رحم نمیکنند چه رسد به اینکه بخواهند با یک اصولگرا ائتلاف بکنند. (366513)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ۱۷:۲۱
نا امید نشوید؛ نکرار کنید (366522)
۱۳۹۹/۰۲/۱۱ ۱۶:۴۵
جناب زیبا کلام لطفا یکم ثبات داشته باش و هر دم بسویی غش نکن (366565)