به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۹:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۸ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۲۱۲۶۰۶

فرسودگی‌مزمن کادردرمان‌به شدت‌نگران‌کننده است

گروه جامعه: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به افزایش احتمالی آمار مبتلایان کرونا در پی افزایش ترددها در سطح شهر هشدار داد.
فرسودگی‌مزمن کادردرمان‌به شدت‌نگران‌کننده است
به گزارش ایلنا، «آرش نجیمی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  درباره وضعیت شیوع کرونا در استان با توجه به بازگشایی برخی مشاغل  گفت: تقریبا از ده روز گذشته تاکنون آمار ورودی‎ها به بیمارستان‌ها ثابت بوده، یعنی تعداد موارد بستری بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر بوده است و فعلا میزان افزایش یا کاهش قابل توجهی نداشتیم. آمارها در استان اصفهان هر روز تقریبا بین این دو عدد متغیر بوده است.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا آمار فوتی‌ها به نسبت گذشته کاهش داشته یا خیر؟ گفت:  آمار فوتی‌ها نسبت به اوایل مقداری کاهش پیدا کرده که دلایلش مختلف بوده و یکی از دلایل آن می‌تواند کاهش تعداد افراد حساس در سطح جامعه باشد. اول که ویروس آمد افراد زیادی بودند که از نظر بدنی حساسیت بالایی داشتند، اما اکنون به هر دلیلی تعداد موارد فوتی کاهش پیدا کرده و نسبت به اوایل خیلی کم شده است.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره وضعیت تردد در سطح این کلان شهر اظهار داشت: متاسفانه در این خصوص شرایط خیلی بد است. بر خلاف روزهای عید که مردم همکاری خوبی داشتند، در حال حاضر شاهد ترددهایی هستیم که ضرورتی در آن نیست مثل رفتن به پارک‌ها که این روزها، بسیار زیاد شاهد این موارد هستیم که واقعا خطرناک است. اگر نمودار ابتلا در استان اصفهان یا هر استان دیگری تاکنون ثابت بوده، ممکن است با این ترددها‌ هر لحظه افزایش پیدا کند.

نجیمی تصریح کرد: وقتی تصمیم گرفته شد؛ به علت مشکلات اقتصادی و فشاری که روی افراد است، برخی شغل‌ها را به سر کار برگرداند و به نیاز مردم پاسخ دهد؛ به هر حال این تصمیم ضرورت خاصی بود که از شیوع کرونا مهمتر بود، اما خواست صاحبنظرانی که به حوزه سلامت توجه می‌کردند این بود که بهتر است همه جا تعطیل شود و قرنطینه باشد تا چرخه انتقال به طور کامل از بین برود و شاهد موارد حداقلی باشیم.وی بیان کرد: اما موضوع سلامت فقط از یک جنبه نبود، جنبه‌های دیگری هم بود که در نهایت به جمع بندی رسیدیم تا برخی از اصناف و مشاغل برای امرار معاش و گذراندن چرخه زندگی با رعایت پرتکل‌ها و دستورالعمل‌ها به محیط کارشان برگردند.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره نگرش مردم درباره بازگشایی مشاغل توضیح داد: به نظرم این مورد در نگرش مردم خیلی تاثیر داشت و فکر کردند حال که این اتفاق افتاده، نشان دهنده تمام شدن بیماری است؛ در حالی که تمام نشده بود، اکنون نیز چنین نشده است و هر لحظه ممکن است موجی را به سوی موارد ابتلا ایجاد کند.وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ترددهای زیاد در سطح استان اصفهان پیش بینی شما نسبت به هفته‌های آینده در خصوص افزایش ابتلا به چه صورتی است؟ گفت: امیدواریم این اتفاق نیافتد. البته با این ترددهای بی‌مورد و تجمع‌های غیرضروری که مردم دارند، ممکن است ممکن است سناریوی این مساله اتفاق بیفتد و احتمال آن وجود دارد، اما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد، زیرا برای همه مردم اتفاق خوبی نیست و با توجه به طولانی شدن ارائه خدمت توسط بیمارستان‌ها،  می‌تواند ما را دچار مشکلات فراوانی کند.

نجیمی در واکنش به وضعیت روحی و جسمی کادر درمان توضیح داد: آنها قطعا روحیه دارند و با روحیه کار می‌کنند. پوشیدن لباس‌های کاورال، استفاده از ماسک به مدت طولانی، دوری از خانواده، در تماس بودن با فنی‌ترین نوع حفاظت و دیدن صحنه‌هایی که هر انسانی را ناراحت می‌کند قطعا کادر درمانی و بهداشتی ما را خیلی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مساله در این زمان همه نیروهای چه سیستم درمان مثل پزشک و پرستار، چه پشتیبانی و بهداشتی ما را دچار فرسودگی مزمن کرده که این فرسودگی برای کادر درمان هم به لحاظ سلامتی خودشان و هم به لحاظ ارائه خدمت‌شان برای ما به شدت نگران کننده است.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان و در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما به مسئولان برای تصمیم‌گیری بهتر برای کنترل شرایط کنونی چیست؟ گفت: در هیئت دولت وزیر بهداشت و اساتید و همکاران حضور دارند و این مشاوره‌ها را می‌دهند و نیاز به مشاوره بنده نیست؛ قطعا دولت هم نسبت به همه موارد آگاهی دارد و آقای وزیر هم به عنوان مسئول هستند و تمام موارد را رصد می کنند. ان شاالله تصمیمی گرفته شود و ادامه پیدا کند که به خیر و صلاح همه باشد.