به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۹ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۲۱۲۹۱۳

دانلود فیلم بدون سانسور غیر مجاز شد

گروه فرهنگ و هنر: چند وقتی پیش تمامی سایت‌های فیلم بسته شدند اما کاربران فکر میکردند که این سایت‌های فیلم فیلتر شدند در صورتی که این سایت‌ها فیلتر نشده‌اند. بلکه سرور‌های داخلی آنها کاملا از طرف سرویس دهنده قطع شده اند.
رقیب‌های اصلی سایت‌های فیلم چه سایت‌هایی هستند؟


چند وقتی میشه که VOD تلاش خود را کرده است که خود را یکی از حریف‌های اصلی سایت‌های پرطرفدار پلی استپ دانلود فیلم نشان دهد. VOD یعنی (Video On Demand برنامه ویدئویی خواسته شده ضبط شده)
یکی از سازمان‌های خدمات قابل ارایه از طریق IPTV است. در VOD این مزایا وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها، مستندها، برنامه‌های آموزشی و... در اختیار کاربران قرار بگیرد.
چند سال پیش در زمان معاونت محمود واعظی در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات او در مورد اقداماتی برای شکل گیری VOD گفته بود که موافقت اصولی با وزارت ارشاد برای شرکت‌هایی
که امکان استفاده از IPTV را دارند صادر شده تا از شبکه‌ای که ایجاد می‌شود بتوان VOD یا اطلاعات تصویری را در اختیار مخاطبان قرار دهند.
از رقیبان اصلی سایت‌های دانلود فیلم، پلی استپ، نماوا و فیلمیو نمونه‌های داخلی هستند که در این سال‌ها رقابت سختی میان آنها شکل گرفته
و تبلیغات بسیاری در شهر برای تبلیغات را به خود اختصاص داده‌اند. با فیلتر سایت‌های دانلود گمانه‌های ابتدایی این بود که VOD‌ها شاکی سایت‌ها بوده‌اند اما گویا تمام ماجرا این نیست.
اما آیا فیلم بدون سانسور باعث فیلتر شدن این سایت‌ها شده است و کاربران سایت‌های مجاز را نمیپسندند.
 
 

وزیر ارتباطات گفته است که فیلتر کار دادستانی است
با فیلتر شدن  و حذف شدن سایت‌های دانلود فیلم خیلی‌ها در فضای مجازی  واکنش‌های زیادی نشان داده‌اند.
عده‌ای نماوا و فیلیمو و پلی استپ را مقصر این قضیه و شاکی سایت‌ها دانسته‌اند و گفته‌اند که حتی با فیلتر این سایت‌ها به سمت دانلود از نماوا نخواهند رفت.
در همین واکنش‌ها  برخی دیگر چگونگی دانلود از مسیرهای دیگر را آموزش می‌دهند. آذری جهرمی وزیر ارتباطات در واکنش‌های بسیاری که
درتوییتر به فیلتر شدن سایت‌ها نشان داده شده بود در توییر خود نوشت: «ولله بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست.
دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ‌ کاره ام.»
 
اما فیلتر شدن سایت‌های فیلم برای همین یک‌بار نبوده و حدود دو و یا حتی سه سال پیش گفتند که فیلتر شدن یکی از پرطرفدارترین سایت‌های دانلود فیلم منتشر شد حتی در آن زمان خبر دستگیری گردانندگان سایت نیز فراگیر شد. سایتی که می‌توان آن را بزرگترین سایت دانلود فیلم ایران در آن زمان اسم گذاشت در الکسا نیز رتبه ۲۸  را به کسب کرده بود و شبیه سایت پلی استپ دانلود فیلم جدید بود.
 
اقبال کم به سایت‌های داخلی؛ چرا؟
 اما یکی از نکته‌هایی که در این مورد وجود دارد اینه که مخاطبان ایرانی فیلم‌های خارجی را از سایت‌های شبکه نمایش خانگی دانلود و مشاهده نمی‌کنند. چرا این کار رو واقعا انجام نمیدهند و این اتفاق دلایل خاص خودشو داره. یکی از مورد‌هایی که در شبکه‌های نمایش خانگی وجود دارد سانسورهایی است که این شبکه‌ها در زمان پخش فیلم و سریال‌های خارجی انجام می‌دهند. در واقع آنها مجبور به سانسور کردن بخش‌هایی از این فیلم‌ها و سریال‌ها هستند اما ماجرا از این قرار است که دقیقا دست‌اندکاران این سایت‌ها دست روی سریال‌هایی گذاشته‌اند که می‌دانند سانسور بالایی دارد.
اما مورد دیگری که وجود دارد که شبکه‌های نمایش خانگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مربوط به بخش دوبله این فیلم و سریال‌هاست که در مقایسه با دوبله‌های قویی که دوبلرهای مطرح کشور برای فیلم و سریال‌های صدا و سیما انجام داده‌اند باعث شده سطح سلیقه ببیندگان شبکه‌های خانگی بالا برود و همین موضوع در کنار سانسور و حذف‌هایی که انجام می‌گیرد نارضایتی را در میان مخاطبان بیش از پیش افزایش داده است. موضوعی که در نهایت ریزش ببینده و مخاطب را به همراه دارد.
 
چرا برای تماشای سریال شبکه‌های خانگی انخاب نمیشوند
 خیلی‌ها دلیل اصلی این را سانسور شدن فیلم‌ها میبینند و اما هزینه گرفتن این سایت‌ها هم در کنار این موضوع همچنان میدرخشد و همچنین
میتوان به دوبله‌های ضعیف و سرعت دانلود نیز اشاره کرد.
 
در جستجوی سریال‌های خارجی بدون سانسور
 خب برخی معتقد هستند برای آنکه از میزان مخاطب‌ شبکه‌های خانگی کم نشود علاوه بر آنکه لازم است سریال‌سازی داخلی در آنها با قدرت بیشتری پیش برود باید به دنبال سریال‌ها و فیلم‌های خارجی باشند که موقعیت‌های سانسوری آنها کم‌ترین ضربه را به خط اصلی داستان بزند. برای مثال سریالی مانند بازی تاج و تخت ممکن است برخی خط‌های اصلی داستان‌ در شبکه توزیع خانگی قابل پخش نباشد.