به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۲۱۴۴۵

واسطه‎ها،عامل گرانی محصولات کشاورزی

گروه اقتصادي: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: تک‎نرخی شدن ارز باعث ثبات در بازار گوشت و لبنیات می‎شود.
واسطه‎ها،عامل گرانی محصولات کشاورزی
محمدتقی توکلی  در خصوص افزایش قیمت لبنیات بیان کرد: نهاده‎های مصرفی دام و طیور از جمله ذرت و سویا از خارج وارد می‎شوند که قبلاً برای خرید آنها از ارز مرجع استفاده می‎شد اما با حذف ارز دولتی و آزاد شدن قیمت آن بر قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت و لبنیات اضافه شد. وی اضافه کرد: کمیسیون در رابطه با قیمت تولیدات دامی و تأثیرپذیری آنها با گرانی ارز، جلساتی را داشته و این موضوع را مورد بحث قرار داد که به این نتیجه رسید این تغییرات به افزایش دوبرابری قیمت نمی‎انجامد و تنها 10 تا 30 درصد تأثیر می‎گذارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ادامه داد: دولت باید با نظارت بر کار اتحادیه‎ها، تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بازار را کنترل کند تا قیمت‎ها چندان بالا نرود. توکلی تصریح کرد: البته وابستگی به واردات نهاده‎های مصرفی دام و طیور نیز باعث می‎شود که کمبود در بازار، روی قیمت‎ها تأثیرگذار باشد که اگر بازار تثبیت و دلار نیز تک‎نرخی شود قیمت‎ها ثابت مانده و افزایش قیمت بیشتری نداریم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه یکی دیگر از عاملان گرانی، دلالان هستند، بیان کرد: متأسفانه این افراد را نمی‎توان به‎راحتی حذف کرد چون کشاورز آنقدر بضاعت مالی ندارد که مواد مورد نیازش را عمده خریداری کند در نتیجه این افراد با خرید و انبار مواد اقدام به فروش آنها با قیمت بالاتر به کشاورزان می‎کنند. وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که کشاورزان در سرمایه‎گذاری خودکفا نشوند و تولیدشان به بازارها مستقیم عرضه نشود این وضعیت ادامه دارد.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۸:۵۴
زنده باد آقايان و آقازادگانشان! (170248)