به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۳۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۲۱۴۵۱۱

پراید 90 میلیونی را ببینید شاید چشمتان باز شد!

پراید 90 میلیونی را ببینید شاید چشمتان باز شد!
گروه سیاسی: داوود حشمتی در سایت امتداد نوشت: این روزها موضوع قیمت فروش پراید 90 میلیونی به موضوع اصلی رسانه‌های محافظه کار تبدیل شده است. روی عمده سخن آنها نه با دولت روحانی بلکه با کسانی است که در سال 96 از دولت روحانی حمایت کردند و از مردم خواستند تا به خاطر برنگشتن به گذشته و شرایطی که هر روز اجناس گران میشد، در مقابل رقیبان (که هر سه از جناح محافظه کار بودند) به روحانی رای دهند.سئوال این است که آیا جریان اصلاحات حرف اشتباهی در این باره زده بود؟ ظاهرا حافظه محافظه کاران دچار نسیان و عارضه کهنسالی شده است. اگر آنها فراموش کردند لازم است موارد زیر را یادآوری کنیم:

1-  چرا گفته شد با آمدن جریان رقیب (که مخالف برجام بودند) به عقب بر می گردیم؟ آنها فراموش کردند اما یادمان هست که در سال 96 برجام پابرجا بود و همه ما نگران بازگشت به شرایط تحریمی بودیم که مخالفان برجام آن را «نعمت» میدانستند. امروز چرا از پراید 90 میلیونی تعجب می کنند؟ مگر مدعی مقاومت نبودند؟

2- فراموش کردند که تنها با اعلام توافق برجام دو خودروساز کشور به چه وضعیتی دچار شدند؟ کمپین نخریدن خودروی صفر هر دو خودروساز را به زمین زده بود و دولت ناچار شد 20 هزار میلیاردتومان وام به آنها تزریق کند تا خودروهایشان را با شرایطی بسیار مناسب در اختیار مصرف کننده بگذارند. مگر این همان پرایدی نیست که دولت آن را با التماس (در سایه برجام)‌ به 5 میلیون تومان پول پیش و اقساط چهارساله به مردم فروخت؟

3- طلبکار وضعیت موجود اتفاقا ما هستیم که باید بگوییم: پراید 90 میلیونی را دیدید؟ هنوز هم فکر می کنید برجام دستاوردی نداشت؟ دلار 16 هزار تومانی را دیدید؟ هنوز هم طلبکارید؟ فراموش کردید که از ترامپ می خواستید برجام را «پاره کند»؟

4- گفتیم که نباید به عقب بازگشت برای اینکه همین وضعیت را می دیدیم. مشخص بود که با آمدن جریان ضدبرجام، نه در سال 97، بلکه در همان سال 96 ترامپ از برجام خارج میشد و وضعیت به مراتب وخیم تر بود. لذا وضعیت فعلی نتیجه روشن برهم خوردن برجام است که خواست ترامپ و مخالفان داخلی برجام بود.

5- قیمت تمام شده پراید امروز تحت تاثیر تحریم‌ها نهایتا نمی‌تواند بیش از 30 میلیون تومان باشد اما مردم آن را با ولع هرچه بیشتر به 90 میلیون تومان یا حتی بالاتر میخرند. چرا؟ جز اینکه چشم اندازی از آینده با ثبات برای کشور نمی بینند؟ جز اینکه معتقدند شرایط روز‌به‌روز با از بین رفتن برجام بدتر خواهد شد و سرمایه‌های آنها از بین می‌رود؟ این همان وضعیتی که از همان ابتدای ورود مخالفان برجام به دولت در سال 96 با آن روبه رو میشدیم. الان از چه چیز طلبکارند؟ مگر اینکه آنها به ما راست نگفته باشند و به جای تقابل با ترامپ قرار داشتند از طریق واسطه گری (روسیه) و رفاقت پوتین با ترامپ معامله کنند و برهم خوردن این معامله است که هم ترامپ را عصبانی کرد و هم مخالفان برجام را در داخل. اینگونه است که شاید مردم در داخل باید تاوان آن را پس دهند.

6- برای آنکه صحت ادعاهای آن را بسنجید باید از آنها پرسید: با پراید 90 میلیونی مخالفید؟ پس چرا مانند جن و بسم‌الله از مذاکره واهمه دارید؟ مگر نه اینکه حتی چین هم برای تامین منافع خود حاضر به معامله با ترامپ شد؟ نگارنده به هیچ وجه به مذاکره در شرایط ضعف معتقد نیست. چرا که در آن شرایط آنچه اتفاق می‌افتد مذاکره نیست. در این شرایط مردم می‌توانند از حاکمان طلبکار باشند که چرا کشور را به جایی رساندند که پراید 90 میلیون تومان است. اما شما نمی‌توانید مدعی آن باشید. چراکه این وضعیت، همان وضعیت مطلوب کیهانیون است. همانها که بعد از باخت وحشتناک در انتخابات (با همه امکاناتی که بسیج شده بود) به ترامپ نوشتند: «برجام را پاره کن و ایران را نجات بده.» نوشتند: «ترامپ هرگز از برجام خارج نخواهد شد و برجام کشور را عقب نگه داشته است»

لذا باید گفت: پراید 90 میلیونی را ببینید شاید چشمتان باز شد که برجام با این کشور چه کرده بود. مدل مطلوب برای شما این است که اعلام کنید: «مردم باید پراید را 200 میلیون بخرند و به مقاومت ادامه دهند» نه اینکه با رسیدن قیمت پراید به 90 میلیون جا زده و دست از انقلابی‌نمایی بردارید.
برچسب ها: پراید 90 میلیونی

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۲۲:۴۵
شما چشمهای نابیناتون رو باز کنید که با لولو کردن رقیب ،روحانی رو به ملت خوروندید ،خوب از قبلش خوردید وحالا دارید ثمرات دست پخت خودتون رو به پای دیگران مینویسید.خدا به داد قبرتون برسه. (366925)
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۰:۳۳
روحانی یا هر کس دیگر مهم اون افکاری است که کشور را به این روز انداخته. 100تا روحانی و...........بیایند باز هم... (366958)
کوثر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۰۳:۲۱
بسیار زیبا و کوبنده بود. سپاس؛ حرف دل بود. (366935)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۰۵:۴۹
غیرت داشته باشین نخرین مردم مقصرند نه دولت عامل گرانی خود مردمند اگه نخرند مطمئمن باشند که همون پراید ۹۰ میلیونی میشه ۹ میلیون اون التماس هم میکنند به عنوان مثال تا گفتند زنجبیل باسه کرونا خوبه قیمتش شد ۹۰۰۰۰ تا فهمیدند ربطی نداره به کرونا چون نخریدند الان شده کیلویی۱۵۰۰۰.پس نخرید خواهشا نخرید .به خدا این خریدن اخر بی غیرتیه. (366938)
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۰۶:۴۴
تحریم‌های آمریکاجنگ مستقیم علیه مردم ایران است چگونه است که دولت منافع آمریکارادرخاورمیانه وخلیج همیشه فارس بچالش نمیکشاندآن هم علنی...مگرگفته نشداگربه تعهدات برجام پایبندنباشندتنگه هرمزرامیبندیم... (366940)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۰۷:۳۲
شما هم از همون ماله کش های تقریبا اعظم مطبوعاتی هستید و سر سوزن به فکر مردم نیستید (366942)
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۰۷:۵۳
باز هم قصه پر غصه برجام نافرجام که به دست دولت کلید حاصل شد و به دست نامبارک ترامپ قلدر به هم خورد و این وسط نظام و ، سپاه و دین باعث آن بودند نه بی تدبیری دولت ؟ چرا عملکرد ضعیف و بی لیاقتی را به پای نظام میزنید چرا از گذشته عبرت نمیگیرید چرا به اشتباه خود اعتراف نمیکنید آخه لعنتی پراید تولید داخل هست ربطی به برجام و تحریم نداره (366946)
بهادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۰۸:۳۵
تمام تحلیلها و تفسیرها در رابطه با قیمت خودرو کشکه .ملت ایران تاوان بیکار نشدن کارکنان کارخانجات در کشور را میدن ..اگه راست میگن واردات خودرو با هزینه معمولی که همه کشورها اعمال میکنند را اجرا کنند .نه اینکه برای خود روی بیست میلیونی دویست میلیون به انواع و اقسام گرفته بشه .. (366948)
ال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۲:۱۴
چرا همیشه باید مردم تحمل کنند چرا آقازاده ها باید خوش گذرانی کنند واز آب گل آلود ماهی بگیرند ،ولی تحمل تحریمو رنج و عذاب مال مردم عادی باشد،مردم با کدام پول بخرند ،آری درسته مردم آمادگی مقاومت دارند،به شرط اینکه شما ها هم شریک مقاومت باشین ،دردها و ثروتها هر دو تقسیم بشود (366963)
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۲:۵۸
دولت امید یعنی ناامیدی دولت حسن کلید یعنی قفل به تمام درهای امید اگرخدایی هست که هست باید تاوان این ظلم رو تواین دنیا هم بدن که ماببینیم بااین هنه بدبختی که داریم میکشیم درغیر اینصورت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (366967)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۳:۰۹
افزایش قیمت ها هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد عامل افزایش قیمت ها افزایش نقدینگی است که آن هم به دلیل فعالیت بانک ها و خلق پول از طریق پرداخت وام است . سیاستی که در همه دولت ها به شدت دنبال شده و می شود (366968)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۳:۲۳
درود برشرفت مقاله فوق العاده و حرف دل مردم بود ‌. (366970)
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۳:۵۰
مملکت هشت سال دست شما بوده حالا با فرافکنی دیگران را متهم میکنید . عجب رویی دارین. هنوز مانده به سر مردم بیارین (366972)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۴:۳۲
همتون سر و ته یه کرباسید....
همتون دزد بیت المال هستید....
اصلاح طلب و اصول گرا برا فریب مردمه...
خدا به داد ملت برسه... (366975)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۴:۵۴
پراید بشه ۹۰ میلیون؟!
پس دولت چی کارس؟
اگر نمی تونه گورشو گم کنه (366976)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۵:۱۷
ناامیدی مردم از آینده به خاطر برهم خوردن برجام نیست بلکه ناامیدی از تدبیر دولت و عدم داخلی سازی یک خودروی بسیار ساده می باشد.
ناامیدی مردم از حراج ۱۰۰ تن سکه به افراد خاص با بی تدبیری دولت می باشد.
ناامیدی مردم از تدبیر دولت است که چند هزار میلیارد دلار را صرفاً برای نزدیکان و آشنایان برای واردات داد اما دیگر برنگشت.
امید مردم روزی است که دولتی سر کار بیاید که ماهواره فضایی و جت جنگنده وزیر دریایی کشتی‌های غول پیکر بسازد.
به طور کلی ناامیدی مردم از قیمت پراید به خاطر ناامیدی از تدبیر دولت اس (366980)
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ۱۶:۰۹
به این میگن فرار رو به جلو . (366981)
رضارنجبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۰۰:۳۲
بعد از هجده سال کار در کارخانه سیمان آباده گفتند اتمام قرارداد حال حقوقم یک میلیون و هشت صدوسی ونه هزار تومان است این است عدالت.... (366990)
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۰۱:۴۴
مردم ایران رونابودکردید. الانم فرغون۹۰تومانی.خخخخ شماهادیگه کی هستی.بابا صبرکنیدکروناتموم بشه بعدبگیدفرغون ۹۰تومانی.واقعن بازی کردن بااین ملت بی گناه براتوتفریح شده دیگه..اون بالا جزخودتون چی میبینید...بابا یه باریه کاریم بخاطراین ملت بکنید واسه یه بارم شده دلمونو خوش کنید. (366991)
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۰۱:۴۷
همیشه بایدملت بیچاره تحمل کنند.جزتحمل کردن واسه مابیچاره ها چی مونده اخه....واقعن موندم خودتون دلتون رحم نمیادواسه این ملت. (366992)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۰۶:۴۱
آقای عزیز جنابعالی از هر دری حرف می‌زنید برجام یک اشتباه بود قبول کن توجیه نکن (366997)
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۰۹:۲۶
احسنت.... (367003)
علی مظفری منش
United States
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۱۷:۳۳
نویسنده در کمال بی‌صداقتی از یک حقیقت تلخ اقتصادی برداشت ناحق و تفصیر به رأی میکند!! بحران اقتصادی نتیجه ناکارآمدی برجام نیست، بلکه بازخورد عملکرد باندی مخوف بر اقتصاد از زمان عالیجناب تا کنون است که علاوه بر اثرات مخرب این تفکر، آلودگی‌های آن نیز مزید بر علت شده است!! این حقیق تلخ که قادر نیستیم که یک نفر صالح و سالم در این دولت نام ببریم!! اینکه شخصی بسیار بی‌محابا دروغ میگوید!! اینکه در مقابل تا بن دندان فساد کابینه، ژست مبارزه با فساد میگیرد، اینکه مسؤل ستاد مبارزه با مفاسدش، مفسد است!! (367018)
قزوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۱۲:۴۴
اخ اخ اخ از این مملکت (367036)