به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۲ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۲۱۴۶۴۳

نگرانی‌های کرونایی قیمت نفت را پایین برد

گروه اقتصادی: قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به استمرار اشباع عرضه و مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا کاهش پیدا کرد.
نگرانی‌های کرونایی قیمت نفت را پایین برد
به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۹ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۳۰ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۷ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۴ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید.هر دو شاخص قیمت طی دو هفته گذشته تحت تاثیر کاهش محدودیتهای قرنطینه اجتماعی و فعالیت کسب و کارها و بهبود ملایم تقاضا برای سوخت رشد کرده اند. تولید نفت در سراسر جهان هم رو به کاهش است.اما نشانه های احتمالی موج دوم ابتلا به ویروس کرونا در شمال شرقی چین و کره جنوبی، سرمایه گذاران را نگران ساخته است زیرا کشورهای زیادی حرکت به سوی کاهش محدودیتها را آغاز کرده اند.به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، با دلواپسی‌هایی که نسبت به موج دوم شیوع بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و رشد ملایم سفرهای شخصی، هنوز این نگرانی وجود دارد که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ ضعیف بماند.تقاضای جهانی برای نفت در نتیجه محدودیتهای رفت و آمد که در سراسر جهان وضع شده، ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و به اشباع ظرفیت مخازن جهانی منجر شده است.هراس از این که ظرفیت مخازن نفت در آمریکا در حال پر شدن است، باعث شد ماه گذشته قیمت وست تگزاس اینترمدیت منفی شود و برخی از تولیدکنندگان آمریکایی مجبور شوند تولیدشان را کاهش دهند.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته ۳۳ حلقه کاهش پیدا کرده و به ۲۹۲ حلقه رسیده است. شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا به مدت هشت هفته متوالی کاهش داشته و از کاهش بیشتر تولید نفت این کشور در آینده حکایت دارد.بر اساس گزارش رویترز، تونی نونان، مدیر ریسک در شرکت میتسوبیشی در این باره گفت: مردم از این که تولید نفت آمریکا تا چه حد سریع تعطیل شده، شگفت زده شده اند و دقیقا این موضوعی است که برای حمایت از قیمتها نیاز داریم. ۱۰ روز دیگر تا پایان قراردادهای ژوئن فرصت داریم و اگر قراردادهای وست تگزاس اینترمدیت از ریزش مشابه ماه گذشته اجتناب کنند، در آن صورت شاهد به کف رسیدن قیمتها خواهیم بود.در این بین شرکت قطر پترولیوم قیمت فروش رسمی نفت در آوریل را ۵۱ درصد کاهش داد و قیمت هر دو گرید نفتی خود را در پایینترین حد بیش از ۲۰ سال اخیر تعیین کرد. خبرگزاری قطر اعلام کرد گرید نفتی لند ۱۷ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۳۶ دلار و ۲۶ سنت در ماه گذشته فروخته خواهد شد. قیمت فروش نفت مارین هم ۱۷ دلار و ۵۳ سنت در مقایسه با ۳۵ دلار و ۹۶ سنت در ماه گذشته تعیین شد. این کاهش قیمت که از ژوئن سال ۱۹۹۹ به این طرف بی‌سابقه است، منعکس‌کننده اشباع عرضه جهانی و نابودی تقاضا بر اثر شیوع ویروس کرونا است.