به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۲۱۵۵۰۴

تابستان داغ را با هوای دلچسب بهاری تجربه کنید

گروه کسب و کار: هر سال با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا جمله‌های همیشگی را از زبان هم می‌شنویم. امسال هوار از پارسال گرمتره‌ها!پارسال اینقدر هوا گرم نشد! امسال چقدر هوا زودتر گرم شد! بله، با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، آب و هوای کره زمین هر سال گرم تر از سال پیش و سطح آلودگی‌ها هم بیشتر می‌شود. فراهم بودن لوازم سرمایشی یکی از مهمترین نیازهای فصل گرما در محیط منزل یا محیط کار است. پس قبل از اینکه هوا خیلی داغ شود بهتر است به فکر آماده کردن این امکانات باشید.
دستی به سر و گوش کولر آبی تان بکشید
همه ما ایرانی‌ها تجربه مشترکی از کودکی مان داریم، تجربه راه انداختن کولرهای آبی روی پشت بام‌هاست. اگر کولر آبی دارید و خودتان هم دست به آچار هستید بهتر است سالانه با رسیدن فصل گرما قطعات کولر آبی خودتان را سرویس کنید.

 

تعویض کردن پوشال کولر آبی
یکی از نکاتی که در مورد آماده کردن کولر گازی باید در نظر بگیرید تعویض پوشال‌هاست. پوشالهای کولر در معرض آلودگی هوا قرار دارد و با توجه به اینکه پوشال به صورت مداوم مرطوب می‌شود و در معرض نور آفتاب هم نیست، امکان ایجاد کپک و انتقال بوی بد و باکتری‌های مضر به داخل خانه است.
قطعات داخلی کولر را روغن کازی کنید
با توجه به اینکه تقریبا بین شروع و پایان استفاده از کولر آبی حدود 9 ماه فاصله وجود دارد، قطعات کولر دچار خشکی می‌شوند ودر صورت عدم روغن کاری، موقع استفاده به جیر جیر کردن می‌افتند. روغن کاری یاتاقان و پولکی‌های پشت دینام، به عمر آنها اضافه می‌کند.

واتر پمپ را بررسی کنید
رسوباتی که بر اثر سختی آب، روی سبد زیرین واتر پمپ تشکیل شده است، در صورتیکه این رسوبات پاک نشوند، پمپ آب مکش لازم به درستی انجام نمی شود و همچنین ممکن است واتر پمپ کولر گریپاچ کند.
 
بدنه کولر را بشویید
بدنه کولر در معرض هوای آزاد قرار دارد. مخصوصا در شهرهایی با آلودگی بالا مثل تهران، کولر‌های آبی در معرض ذرات و گرد و غبار و همچنین آلودگی شدید هوا قرار می‌گیرند. همین هوای آلوده پس از روشن شدن کولر در فصل گرما، به داخل خانه منتقل شده و باعث ایجاد حساسیت‌های تنفسی خواهد شد. بدنه کولر را با آب و برس بخوبی بشویید.

دینام را تست کنید
دینام موتور محرکه کولر آبی است. این دینام است که با شروع به کار خود تسمه‌های متصل به پولی‌های کولر آبی را به حرکت در آورده وکولر شروع به کار می‌کند. بررسی کنید که دینام تسمه را شل و یا سفت نچرخانده و فاصله دینام و تسمه کولر مناسب است.

برزنت کولر آبی را بررسی کنید
برزنت محفظه داخلی کولر را به کانال‌های کولر متصل می‌کند. اگر برزنت دچار پارگی، سوراخ یا پوسیدگی باشد، هوای خنک تولید شده کولر از اطراف آن خارج می‌شود و به داخل خانه منتقل نمی شود.
رعایت تمام این نکات برای داشتن یک کولر سالم و تمیز لازم است اما گاهی اوقات با همه این موارد کولرآبی به درستی کار نمی کند، و شما باید گزینه تعمیرکولر آبی را انتخاب کنید.



آماده کردن کولر گازی برای جنگ با تابستان داغ
در چند سال اخیر کولر‌های گازی جانشین کولرهای آبی شده اند، کولر گازی هم مثل کولر آبی به سرویس‌های دوره ای و آماده کردن برای استفاده در تابستان دارد. برای انجام این سرویس‌های دوره ای و تعمیرات کولر گازی می‌توانید از آچارباز کمک بگیرید. بعضی از این اقدامات توسط خود شما هم قابل انجام است.
فیلتر کولر گازی را تمیز کنید
عملکرد کولر گازی به این صورت است که از طریق پنل داخلی، هوای فضای داخلی را مکیده و به موتور منتقل می‌کند. موتور این هوا را طی فرایندی خنک کرده و به محیط بر می‌گرداند.اما این هوای خنک قبل از ورود به محیط، از یک فیلتر عبور می‌کند. این فیلتر ذرات گرد و غبار و آلودگی هوا را به خودش جذب می‌کند. کم کم میزان این آلودگی‌های جذب شده منافذ فیلتر را می‌بندد. این موضوع هم باعث می‌شود به کولر شما فشار وارد شود و هم بوی بدی به محیط منتقل شود. اگر به موقع فیلتر را تمیز کنید دیگر نیازی تعویض مدام آن ندارید.

تمیز کردن سنسورهای کولر گازی را فراموش نکنید
سنسور یا ترموستات کولر گازی وظیفه تعیین دمای محیط و ارسال سیگنال دما به برد فرمان کولر گازی را به عهده دارد.خاموش و روشن شدن اتومات کولر گازی به عهده این قطعه است. تمیز کردن این سنسور قابل انجام توسط خودتان است، محلولی از آب و سرکه تهیه کنید و آن را به سنسور با دقت فراوان اسپری کنید. برای این کار از اسپری‌های تمیز کننده هم می‌توانید استفاده کنید. اگر از انجام این کار مطمین نیستید و ساکن شهر تهران هستید از خدمات تعمیر کولرگازی در تهران استفاده کنید، تا برای شما این خدمات را انجام بدهند.



پنل خارجی کولر را تمیز کنید
درب پنل خارجی را باز کنید، گرد و خاک داخل آن و همچنین خرده‌های برگی که به وسیله باد وارد آن شده است را خارج کنید. پره‌های پنل را بررسی کنید و در صورت نیاز گردگیری کنید.

بررسی مسیر خروجی آب
پنل داخلی کولر گازی یک مسیر خروجی دارد که رطوبت داخل کولر را به بیرون هدایت می‌کند. اگر مسیر این لوله گرفته باشد، آب در لوله‌ها جمع شده و به داخل پنل برمیگردد و به کولر آسیب می‌زند. شما فقط باید خروجی آب را چک کنید که آیا آب از آن خارج می‌شود یا خیر. اگر لوله به مشکل خورده باشد شما نمی توانید آن را رفع کنید و باید از تعمیر کار کنک بگیرید. به هیچ وجه اقدامی در این جه نکنید، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به کولر بزنید.