به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۲۱۶۳

جمع آوری داروي تقلبی لاغري از داروخانه​ها

گروه جامعه: جمع آوری یک قلم داروی لاغری از سطح داروخانه های کشور، اظهار نگرانی دست اندرکاران امر سلامت از افزایش آمار دیابت، مشکل صدور گواهی فرزند رحم جایگزین، شایعترین بیماری عروقی و... از جمله اخبار و رویدادهای حوزه سلامت در این هفته بوده است.
جمع آوری داروي تقلبی لاغري از داروخانه​ها
حوزه سلامت کشور در این هفته نیز یکی از حوزه های پر خبر بود که گزیده ای از مهمترین رویدادها و اتفاقات در این بخش را مرور می کنیم.

مرگ بر اثر آلودگی هوا مثل قتل شبه عمد است
دکتر رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، مرگ و میر شهروندان بر اثر آلودگی هوا را شبیه و مثل قتل شبه عمد دانست و خواستار ورود قوه قضائیه به موضوع آلودگی هوا شد.وی با اشاره به آمارهای وزارت بهداشت که نشان می دهد سالانه بالغ بر 2700 مرگ در تهران بر اثر آلودگی هوا رخ می دهد، گفت: 2500 مورد بستری بیماران قلبی و 4525 مورد بستری مشکلات تنفسی، از جمله عوارض آلودگی هوا در پایتخت است. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، مرگ شهروندان بر اثر آلودگی هوا را نوعی قتل شبه عمد دانست و گفت: بازی با جان مردم شوخی نیست.

مشکل صدور گواهی فرزند رحم جایگزین
دکتر محمدمهدی آخوندی رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: امروزه اجماع قاطعی میان فقهای جامع الشرایط در جواز استفاده از روش درمانی رحم جایگزین به وجود آمده است که بر اساس آن نه تنها منع شرعی در این خصوص وجود نداشته بلکه مطابق فتوای علمای عظام مانعی برای اخذ وجه نیز وجود ندارد. بنابراین اختلاف نظرهای حقوقی که مطرح شده، هیچکدام خللی در جواز استفاده از این روش ایجاد نمی کنند و قرارداد رحم جایگزین مطابق ماده 10 قانون مدنی صحیح و لازم الاجراست.

وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر مهمترین مسئله محدودیتهای قانونی در صدور گواهی تولد فرزند به نام زوجین نابارور است، تصریح کرد: مطابق ماده 19 قانون ثبت احوال ماما یا پزشکی که در امر زایمان دخیل است باید گواهی ولادت را به نام و نام خانوادگی مادر (بانوی زایمان کننده) به اداره ثبت احوال اعلام کند. بنابراین پزشك يا گروه پزشكي نمي‌تواند گواهي ولادت را كه بعداً مستند تنظيم سند رسمي ولادت (شناسنامه) قرار مي‌گيرد به نام شخصي جز بانوي زايمان كننده صادر نماید. در بند ج ماده 2 قانون "تخلفات، جرايم و مجازاتهاي مربوط به اسناد سجلي" نیز برای ماما يا پزشكي كه در مورد ولادت يا وفات گواهي خلاف واقع صادر كند مجازات حبس و جریمه نقدی در نظرگرفته است. در حالیکه در روش درمانی رحم جایگزین، بانوی زایمان کننده با مادر صاحب جنین متفاوت بوده و گروه پزشکی نمی تواند گواهی ولادت را به نام مادر صاحب جنین صادر کند.

شایعترین بیماری عروقی
دکتر حسن راوري فوق‌ تخصص جراحي عروق از واريس به عنوان شايعترين بيماری عروقي ياد کرد و گفت: 20 درصد زنان و 10 درصد مردان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند که در صورت درمان نکردن در مراحل پيشرفته، خطر لخته‌ شدن و عوارض خطرناک ناشي از آن همچون آمبولي وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: نقش عوامل ارثي در ابتلا به بيماري واريس اهميت دارد و اين افراد بايد از زمان بلوغ و جواني اقدامات پيشگيرانه را انجام دهند. راوري درباره راهکارهای پيشگيري از بروز يا تشديد واريس، بر نقش هورمونها در ايجاد اين بيماری تاکيد کرد و افزود: بارداري و مصرف قرص‌هاي استروژن و پروژسترون موجب بروز يا تشديد بيماري واريس مي‌شود و از اين رو به افرادي که سابقه واريس در خانواده دارند، توصيه مي‌شود به منظور پيشگيري، از مصرف قرصهای ضدبارداري خودداري کنند.

وضعیت دیابت در ایران
دکتر علیرضا استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت گفت: طبق برآوردها 10 میلیون ایرانی به بیماری دیابت و خطر پیش دیابت مبتلا هستند. وی افزود: از یک دهه پیش مطالعات مدون علمی در مورد بیماریهای غیرواگیر برای سنجش میزان شیوع دیابت و پیش دیابت در کشور انجام شده است که نشان دهنده این است که شیوع دیابت از 7.8 درصد در بین افراد بالای 20 سال در کشور به 11.36 درصد ارتقا یافته است. استقامتی ادامه داد: در این مطالعه مشخص شده است که 14.5 درصد افراد بالای 20 سال به پیش دیابت مبتلا هستند.

وی بیان داشت: در کل منطقه ما از نظر شیوع دیابت در وضعیت خوبی نیست و این شیوع در کشورهای عربی گاهی تا 20 درصد می رسد. استاد بیماریهای غدد و متابولیک ادامه داد: 35 درصد مردم ایران نمی دانند دیابت دارند و چون این بیماری علامت ندارد ممکن است اولین علائم با عوارض آن خود را نشان دهد، افزایش آگاهی مردم از طریق رسانه ها بسیار مهم است. عضو کمیته کشوری دیابت تأکید کرد: تمام افراد پرخطر همچون افراد چاق، فشارخونی ها، افراد بالای 45 سال، بیماران دارای چربی خون بالا، افراد کم تحرک، بیماران قلبی، خانمهایی که نوزاد بالای 4 کیلو به دنیا می آورند، مادرانی که دوبار پشت سر هم سقط می کنند باید تست قند خون داده و غربالگری شوند.

جمع آوری داروی تقلبی لاغری از داروخانه ها
دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد مصرف داروی کاهش وزن اکسی الیت (oxyelite) موجب بروز 50 مورد نارسایی کبد می شود و باید هرچه زودتر از سطح داروخانه ها جمع آوری شود.
وی گفت: این دارو در کشور آمریکا ساخته شده و تقلبی است به طوریکه دستگاه قضایی آمریکا نیز دستور جمع آوری آن را صادر کرده است.
سیاری افزود: مصرف این دارو موجب بروز 50 مورد نارسایی حاد کبد می شود و در داروخانه ها به صورت کپسول و پودر توزیع می شود.

معاون وزیر بهداشت از هموطنان خواست از مصرف این دارو که متأسفانه در برخی از باشگاههای بدنسازی و آرایشگاهها تجویز می شود، به شدت پرهیز کنند.
وی افزود: نارسایی کبد موجب مرگ افراد و یا از دست رفتن کبد و نیاز به پیوند می شود.
سیاری در پایان تبلیغات ماهواره ای را خطر جدی در زمینه تبلیغ و افزایش مصرف چنین داروهایی دانست و از مردم خواست به این تبلیغات گوش نسپارند. دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز طی بخشنامه ای به داروخانه های سراسر کشور دستور جمع آوری این دارو را ابلاغ کرده است.

دلایل تشکیل سنگ کلیه
دکتر سید محسن حسامی متخصص جراحی کلیه گفت: کمبود ترکیبات شیمیایی داخل ادرار مانند سیترات و منیزیم که به صورت طبیعی از به هم چسبیدن کریستالها جلوگیری می کنند باعث تشکیل سنگ می شود. وی با اشاره به اینکه فرایند تشکیل سنگ چند سال طول می کشد، اظهارداشت: سنگهای کلیه در اکثر موارد کوچک بوده و با جداشدن از کلیه وارد حالب (میزنای) می شود. در این حالت است که بیمار با سابقه دفع سنگ و یا بدون سابقه قبلی دچاردرد ناگهانی پهلو همراه با تهوع و نفخ شکم می شود. این متخصص جراحی کلیه افزود: سنگهای ریز کمتر از 5 میلی متر در اکثر موارد با تجویز دارو و دستورات داده شده توسط متخصص کلیه و مجاری ادرار دفع می شود. سنگهای بزرگتر از 7 میلی متر عمدتا داخل کلیه و میزنای باقی مانده و باعث صدمه به بافت کلیه (در صورت عدم تشخیص به موقع و یا عدم پیگیری بیمار) و یا از کار افتادن کلیه می شود.

حسامی گفت: بیماریهای کلیوی، دفع زیاد اگزالات موجود در آجیل، مرکبات، گوجه فرنگی و توت فرنگی و سیستین موجود در تخم مرغ باعث تشکیل سنگ از طفولیت می شود براساس آنکه کدام فرآورده زائد داخل ادرار به صورت کریستال (بلور) در آید انواع متفاوتی از سنگ کلیه وجود دارد
مرجع : مهر