به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۲۲۱۹۱

دولت خودکفایی​گندم​را با جدیت دنبال می‌کند

گروه اقتصادي: معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی از کشاورزان خواست تا به توصیه های کارشناسان برای تولید محصولات با کیفیت عمل کنند.
دولت خودکفایی​گندم​را با جدیت دنبال می‌کند
ناصر توکلی در حاشیه هشتمین جلسه ستاد گندم آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از نهاده های اصلی تولید کشاورزان در کشور گفت: کشاورزان با استفاده از نهاده های اصلی تولید می توانند محصولات با کیفیت تولید کنند. وی یکی از مهم ترین چالش های کشاورزان را تغییرات شرایط اقلیمی دانست و افزود: مقابله با حوادث اقلیمی یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های کشاورزان به شمار می رود که باید با مدیریت با اتفاقات طبیعی رو به رو شوند. توکلی با بیان اینکه 2250 تن کود در داخل کشور تولید شده است افزود: با تفاهم نامه ای که با شرکت پتروشیمی داشته ایم قرار است این آمار به 3000 تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بستر حمایتی از گندم سایرمحصولات کشاورزی را نیز مورد حمایت قرار خواهد داد افزود: دولت با تکیه بر منابع داخلی طرح رسیدن به خودکفایی گندم را با جدیت دنبال می کند وبرای نیل به این هدف از تمامی ظرفیت ها و فن آوری های نوین استفاده خواهد کرد. توکلی یادآور شد: خروجی سال های اخیر دربخش کشاورزی نشان می دهد که روش های سنتی و تکیه بر توسعه افقی در این بخش جواب نداده و ما برای دست یابی به امنیت غذایی و افزایش بهره وری درسال های آینده راهی جز تکیه به منابع داخلی و تطبیق روش های نوین با شرایط اقلیمی نداریم .

وی ادامه داد: باید قبول کنیم که نتوانستیم بحث بهره وری رابا روش های اصولی مدیریت کنیم، درنتیجه راندمان تولیداتمان به رغم ظرفیت های بالقوه دربخش کشاورزی به سطح مورد انتظار نرسیده است. معاون تولیدات گیاهی وزرات کشاورزی تصریح کرد: ما دربخش کشاورزی دارای ظرفیت و پتانسیل های بالایی هستیم که در صورت بهره وری اصولی می توانیم در بسیاری از تولیدات گیاهی از جمله گندم به خودکفایی برسیم .

وی افزود: برای دست یابی به هدف دربخش کشاورزی باید همانند دنیا روش های نوین را جایگزین کنیم و امور کشاورزی را برمبنای توسعه عمودی و منطبق با شرایط اقلیمی طراحی و پیش ببریم . توکلی گفت: ما امروز از همه سو در تحریم دشمن قرار داریم و تنها راه برون رفت از این بحران و دور زدن تحریم ها توجه به منابع داخلی و افزایش تولید در تمامی حوزه به ویژه در بخش کشاورزی است. وی افزود: با توجه به توانمندی وظرفیت های فراوان بخش کشاورزی با تکیه بردانش بومی می توانیم بهره وری را افزایش دهیم و کشور را دربسیاری ازتولیدات گیاهی به خودکفایی برسانیم.
مرجع : ايسنا

گياه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۹:۰۳
خداوند براي انسان پديده هاي زيادي آفريده كه بسته به جنبه هاي استفاده انسان از آنها ميتوانند به نعمت يا معضل تبديل شوند.. يكي از آنها فراموشي است ...بله فراموشي..... بعضي از مسولان خودشان قانون وضع مي كنند و بودجه براي فلان فلان كارها و بعد براحتي فراموش مي كنند كه چند وقت قبل چه چيزهايي تصويب و قانون گذاري كردند....چند سال قبل در وزارت جهاد كشاورزي جشن خودكفايي در گندم برگزار شد و كلي هم مدال و طلا براي مديران دادند...الان بهتر است دچار فراموشي نشويم و از همان آقايان دعوت كنيم كه كمي برايمان توضيح دهند آيا آن جشن خودكفايي بود يا جشن "طلا برو تو جيب" بود...با حضور اين همه آفات و بيماريها و از طرفي مشكلات آب و ارقام گندم كم محصول و برنامه هاي ناقص اجرا شده چگونه انتظار افزايش در واحد سطح داريم...هنوز نصف بيشتر مزارع گندم ديم كشور از انواع آفات مثل سن گندم و بيماريهاي زردي گندم كه ميليونها تومان برايشان به دانشگاهها داده شده و فقط صرف پاياننامه هاي استاد چاق كن شده در حال خسارت است. ما كه دعا مي كنيم انشالله بكمك مديران با كفايت اين خودكفايي واقعا تحقق يابد ...مي گويند ايران در ساليان قبل از كشف نفت در اين كشور، به اندازه كافي گندم توليد مي كرد... (174265)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۰۴
گندم ايرانى يا چينى؟ (174334)