به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۲۲۹۹۰

درخشش بورس آمریکا در روز بد سایرین

گروه اقتصادی: برخلاف بورس های اروپایی و آسیایی، شاخص های بورس آمریکا صعود قدرتمندی را ثبت کردند.
درخشش بورس آمریکا در روز بد سایرین
به گزارش ایسنا، در تازه‌ترین دور از اختلافات متحدان دو سوی اقیانوس آتلانتیک، احتمال یک جنگ تجاری جدید بین آمریکا و اتحادیه اروپا شدت گرفته است.  پس از آن که فرانسه اعلام کرد بر تصمیم خود برای اعمال مالیات بر فعالیت غول های فناوری در این کشور اصرار دارد، آمریکا نیز اعلام کرد در اقدامی متقابل بر روی محصولات وارداتی خود از فرانسه در زمینه محصولات آرایشی-بهداشتی و کالاهای لوکس تعرفه اضافه وضع خواهد کرد. ارزش مجموع این اقلام وارداتی که مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهند شد حدود ۱.۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود.  از سوی دیگر اما تنش‌ها بین چین و آمریکا و متحدانش سر مساله هنگ کنگ بیش از  پیش بالا گرفته است. وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از تحریم چهار مقام عالی رتبه امنیتی چینی و هم چنین اداره امنیت عمومی منطقه خودمختار سین کیانگ چین خبر داده است. وانگ یی- وزیر خارجه چین گفته است سطح تنش در روابط بین آمریکا و چین به سطح کم سابقه ای رسیده است.  انگلیس نیز اعلام کرد غول فناوری هوآوی چین را از پروژه توسعه شبکه اینترنت نسل ۵ این کشور کنار خواهد گذاشت. اسکات موریسون- نخست وزیر استرالیا از اتخاذ تسهیلات جدید برای اعطای اقامت دایم به اتباع هنگ کنگی خبر داده است.  پکن هم چنین نسبت به تبعات اقدام جاستین تردو- نخست وزیر کانادا - در صدور دستور تعلیق موافقت نامه استرداد مجرمان با هنگ کنگ هشدار داده است.با بهبود تدریجی سطح تقاضا، متوسط قیمت ها در آمریکا صعودی شده و داده های منتشر شده وزارت بازرگانی نشان می دهد متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژوین با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۰.۶ درصد رسیده که بالاترین تورم ثبت  شده سه ماهه اخیر است.

مت میسکین- استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه " جان هانوک اینوستمنت منیجمنت" گفت: یک نوع جنگ بین کسانی که با خوش بینی به آینده می خواهند مصارف خود را افزایش دهند و آن هایی که از ترس پیدا نشدن واکسن کرونا میل به پس انداز دارند در گرفته است و همین رفتار متناقض مصرف کنندگان، کار را برای پیش بینی وضعیت آینده دشوار ساخته است.از سوی دیگر در شرایطی که به نظر می رسد تا تولید واکسن کرونا فاصله داشته باشیم، شمار مبتلایان این ویروس مرگبار در جهان بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته است و در آمریکا رکورد مبتلایان در طول یک روز شکسته شده است. در ۴۰ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا وضعیت بار دیگر در سطح هشدار یا قرمز قرار گرفته اگرچه شمار تلفات به نسبت روزهای قبل پایین تر آمده است.ماری نیکولا - مدیر سبد دارایی در موسسه " پاین بریج اینوستمنت" - گفت: فکر می کنم که اقتصاد جهانی در حال ورود به یک فاز احیای رشد است که می تواند چندین سال ادامه داشته باشد هر چند که ریسک هایی نیز وجود دارد. دولت ها و بانک های مرکزی با ابزارهای متنوع خود به حمایت از بازارها ادامه می دهند.  تاکنون بیش از ۱۳ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۸۱ هزار و ۲۸۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۳۹ هزار و ۱۴۳ نفر، برزیل با ۷۴ هزار و ۲۶۲ نفر، انگلیس با ۴۴ هزار و ۹۶۸ نفر، مکزیک با ۳۶ هزار و ۳۲۷ نفر و ایتالیا با ۳۴ هزار و ۹۸۴ نفر بوده است.

بورس آمریکا
در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۳۱ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۶۴۲.۵۹ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۳۴ درصد صعود تا سطح ۳۱۹۷.۵۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۹۴ درصد افزایش در سطح ۱۰ هزار و ۴۸۸.۵۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
موسسه رتبه بندی مودیز در گزارشی اعلام کرده است که با توجه به شیوع کرونا، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی انگلیس به یکی از بالاترین سطوح تاریخی خود خواهد رسید و رشد اقتصادی نیز به کمترین سطح ثبت شده تاریخ معاصر این کشور می رسد.  اندرو بیلی- رئیس بانک مرکزی انگیس گفته است که بازگشت تدریجی میزان فعالیت های اقتصادی به سطوح پیش از بحران آغاز شده اما بانک مرکزی نگران مشاغل از دست رفته است.کمیسیون اروپا در گزارشی هشدار داده است  رکود اقتصادی کشورهای اروپایی بدتر از چیزی خواهد بود که پیش‌تر تصور می‌شد. طبق برآورد صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا، متوسط رشد اقتصادی امسال ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا منفی ۸.۳ درصد خواهد بود که در صورت تحقق، بدترین عملکرد اقتصادی این کشورها از زمان تشکیل اتحادیه تاکنون بوده است.لوکا پائولینی - استراتژیست بازار سرمایه در موسسه "پیکتت است منیجمنت" - گفت: در حالی که خیلی از نقاط مختلف جهان بازگشایی را در دستور کار قرار داده بودند، برخی محدودیت ها به خاطر اوج گیری مجدد در  شمار مبتلایان به کرونا بازگشته است. البته انتظار نداریم شاهد ریزش های سنگین متوالی بورس ها به مانند روزهای اول بحران باشیم.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۷۹.۷۵  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۸ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۶۹۷.۳۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۹۶ درصدی در سطح ۵۰۰۷.۴۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۰۱ درصد پایین رفت و به ۷۳۵۲ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
لی که کیانگ- نخست وزیر چین با اشاره به در پیش بودن یک نبرد سخت اقتصادی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی گفته روند احیای اقتصاد به صورت تدریجی آغاز شده است. وی با تاکید بر تداوم حمایت های مالی لازم از بازار توسط دولت گفت که متعهد به کاهش مالیات ها و ارایه تسهیلات ارزان و مناسب به کسب و کارها هستیم.در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۵۹ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۹۳۷.۷۶  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۵ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۳۳۷.۳۴  واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۰۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۵۶.۸۳ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۷۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۰۴۴.۸۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۴۷ درصد افزایش به ۴۰.۴۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۵۴ درصدی به ازای ۴۳.۱۳ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۲۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۰۶.۳۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۱۷ درصدی به ازای ۱۹.۶۳ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس