به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۲۲۴۳۰۷

مواجهه جنگنده‌های آمریکا با پرواز ماهان در سوریه

گروه سیاسی: پرواز مسافربری هواپیمای ماهان به مقصد بیروت، در حال عبور از آسمان سوریه با یك هواپیمای جنگنده آمریكایی مواجه شد.
مواجهه جنگنده‌های آمریکا با پرواز ماهان در سوریه
ارتش آمریكا مواجهه یکی از جنگنده‌های خود با هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه را تایید کرد، اما در عین حال تاکید داشت که جت اف-۱۵ آمریکایی فاصله ایمن را با هواپیمای ایرانی رعایت کرده بود.چندین مسافر پرواز ایرانی در پی واکنش خلبان ماهان که جهت اجتناب از تصادم با جت آمریکایی مسیر هواپیما را به طور ناگهانی تغییر داد، مجروح شدند.رسانه‌هانخست اعلام کردند که دو جت جنگی اسرائیلی به هواپیمای ماهان نزدیک شدند، اما ساعاتی بعد خلبان پرواز ایرانی گفت که این جنگنده‌ها آمریکایی بودند.با این حال از اظهارات سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در منطقه چنین برمی‌آید که تنها یک جت جنگی در این حادثه دخیل بوده است. کاپیتان بیل اوربان گفت که پس از عبور هواپیمای مسافربری ماهان از نزدیکی پایگاه نظامی تنف در سوریه که نیروهای آمریکایی آنجا مستقر هستند، یک جت اف-۱۵ ایالات متحده عملیات شناسایی انجام داد.به گفته وی، در این عملیات معیارهای معمول رعایت شده و جنگنده آمریکایی فاصله ایمن را رعایت کرده و از حدود هزار متری هواپیمای ایرانی فراتر نرفته است.این مقام نظامی آمریکا افزود، عملیات بررسی به این جهت انجام شد که نسبت به امنیت نیروهای ائتلاف در پایگاه تنف اطمینان حاصل شود و زمانی که خلبان اف-۱۵ تشخیص داد این هواپیما یک هواپیمای مسافربری است از آن فاصله گرفت.
هواپیمای مسافربری ماهان پرواز ۱۱۵۲ از تهران عازم بیروت بود و با نزدیک شدن جنگنده آمریکایی، ناگزیر شد از ارتفاع خود کم کند و تنها پس از فرود اضطراری در دمشق، پرواز خود را از سر گرفت و در فرودگاه بیروت بر زمین نشست.گفته می‌شود که به خاطر کاهش ناگهانی پرواز هواپیما، چندین مسافر زخمی شدند که سه نفر از آنها به بیمارستان منتقل شدند.
مشاور روحانی رهبران آمریکا را تهدید کرد
 مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ، رهبران آمریکا را تهدید کرد.حسام‌الدین آشنا با اشاره به ماجرای هواپیمای ماهان و جنگنده آمریکایی تلویحا گفت که چنین اقداماتی با قتل رهبران آمریکا پاسخ خواهد گرفت.او گفت: "کسی که جان رهبرانش را دوست دارد با جان مسافران ما بازی نمی‌کند."
اعتراض ایران به شورای امنیت درباره تهدید هواپیما
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام می‌دارد.
پس از آنکه مجید تخت روانچی  در یک تماس تلفنی اضطراری با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرد چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت، خبرنگار ایرنا اطلاع کسب کرد که قرار است به زودی ایران طی نامه‌ای مراتب اعتراض و جزئیات این حادثه را به سازمان ملل متحد اعلام کند.این نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان ارسال خواهد شد تا به عنوان سندی در این سازمان بین‌المللی ثبت شود.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در رابطه با حادثه تهدید هواپیمای ماهان که عازم بیروت بود، اظهار کرد: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.
وی افزود: در عین حال در تماس مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتاً تأکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسؤول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.