به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۲۲۵۹۲۹

شوک به بازار؛قیمت ماهی سه‌برابر شد!

شوک به بازار؛قیمت ماهی سه‌برابر شد!
گروه اقتصادی: یک روز تابستانی وارد بازار ماهی‌فروشان بوشهر شدیم. بازار به شکل محسوسی خلوت بود. مشتری‌ها یا نبودند یا قیمت می‌گرفتند و دست‌خالی از بازار بیرون می‌رفتند. ماهی‌فروشانی که بیشتر از هر زمان دیگری بالای سر ماهی‌های خود رفت‌وآمد مردم را نظاره بودند و خبری از بده و بستان همیشگی نبود.قیمت ماهی در بازار بوشهر، خود را به شکل تأسف باری با دلار تطبیق داده است. ماهی‌های بازار بوشهر این روزها باقیمت دو یا سه برابری دلبری می‌کنند. ارزان‌ترین ماهی‌ها (خشار) کیلویی یک دلار! ماهی شیر نیز هر کیلوگرم ۱۳۰ هزار تومان. ماهی‌های پرطرفدار نیز تا ۲۴۰ هزار تومان قیمت داشتند.ماهی‌فروشان می‌گفتند از روزی که قیمت دلار بالا رفت و پول ما ارزش خود را بیش‌ازپیش از دست داد، صادرات آبزیان برای شناورهای صیادی بسیار پرجاذبه شد. دیگرکسی حاضر نیست ماهی خود را به بازار بوشهر برساند. این قضیه باعث شده که عرضه ماهی در بازار بوشهر به‌صورت بی‌سابقه‌ای کاهش یابد. همین موضوع باعث افزایش تاریخی قیمت ماهی شده است.کسبه بوشهر می‌گویند فروش آن‌ها به کمتر از چهل درصد قبل از گرانی‌ها رسیده است. آن‌ها می‌گویند چون فروش ماهی کاهش‌یافته هرروز مقداری ماهی روی دستشان می‌ماند. لذا سودی از فروش ماهی نمی‌برند.

ماهی‌فروشان می‌گویند دولت نه عزمی برای مقابله با صادرات غیررسمی ماهی دارد و نه کنترلی بر صادرات رسمی. نتیجه اینکه ماهی در بازار بوشهر به حدی گران شده که کسی نتواند آن را به خانه ببرد. یکی از کسبه در خصوص کنترل قیمت ماهی‌ها چنین می‌گوید: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که دولت جلو قاچاق ماهی را با عزم بیشتری بگیرد. از طرفی باید در حمایت از سفره مرزنشینان برنامه‌ریزی بهتری برای صادرات ماهی صورت بگیرد. بازاریان در همین رابطه می‌گویند می‌توان هرماه ده روز صادرات را ممنوع کرد تا قیمت ماهی در بازار بوشهر از کنترل خارج نشود.
وی ادامه می‌دهد: اینکه چقدر این اقدام شدنی است را ما نمی‌دانیم اما می‌دانیم که دولت باید به فکر سبد غذایی و سفره مرزنشینان باشد. نمی‌توان و نباید انتظار داشت که مردم بندر نشین در طول سال مزه ماهی به دهانشان نرسد. شاید بتوان در ماه‌های خاصی از سال صادرات را ممنوع کرد تا وفور آبزیان در بازار باعث کاهش قیمت‌ها شود.
در صورتی ‌که یک برنامه مشخص و جامع برای حمایت از سفره مردم و فراوانی ماهی در بازار انجام نشود، می‌توان ادعا کرد که حتی طبقه متوسط هم باید با ماهی خداحافظی کنند.
مرجع : روزنامه هفت صبح
برچسب ها: افزایش قیمت ماهی