به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ساعت ۱۱:۵۶

شناسایی یک درمان احتمالی برای «کووید-۱۹»

گروه علمی: محققان "دانشگاه ایالتی کانزاس"(Kansas State University) آمریکا در مطالعه اخیرشان درمان احتمالی کووید-۱۹ را شناسایی کرده‌اند."یونجئونگ کیم"(Yunjeong Kim) و "کیِئونگ اوکی کی سی چانگ"(Kyeong-Ok "KC" Chang) ویروس شناسان دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایالتی کانزاس در مطالعه اخیرشان از یک روش درمانی احتمالی برای کووید-۱۹ خبر داده‌اند.کروناویروس‌های بیماری زا یک تهدید جدی برای سلامت مردم سراسر جهان محسوب می‌شوند و از آنها می‌توان به "کروناویروس سندرم حاد تنفسی"(SARS-CoV)، "کروناویروس مرس"( MERS-CoV) و کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲) ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می شود و چندین ماه است در کل جهان شیوع پیدا کرده است، اشاره کرد.این مطالعه که با عنوان "مهارکننده‌های پروتئاز شبه سی۳ مانع از تکثیر کروناویروس در شرایط درون کشتگاهی و سبب بهبود حال موش‌های آلوده به کروناویروس مرس می شوند" روز گذشته در مجله "Science Translational Medicine" منتشر شد و نشان می‌دهد که چگونه مهار کننده‌های پروتئاز مولکول کوچک قدرت خاصی در برابر کروناویروس انسان دارند. این "پروتئاز شبه سی۳" (۳CLpro) کروناویروس، اهداف درمانی قدرتمندی هستند زیرا نقش مهمی در تکثیر کروناویروس دارند. چانگ، استاد طب تشخیصی و پاتوبیولوژی گفت: پیشرفت در توسعه واکسن و درمان کووید-۱۹ بزرگترین هدف در حال حاضر دانشمندان جهان است و پیدا کردن درمان این بیماری واقعاً مهم است. طی این مقاله ما مهار کننده‌های پروتئاز را که پروتئاز شبه سی۳ کروناویروس را مورد هدف قرار می‌دهند و به نظرمان یک روش درمانی هدفمند است را توصیف کرده‌ایم.
این مطالعه نشان می‌دهد که این سری از مهار کننده‌های پروتئاز شبه سی۳ کروناویروس بهینه سازی شده جلوی تکثیر کروناویروس مرس و کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در سلول‌های کشت داده شده و یک موش مبتلا به کروناویروس مرس را به طور کامل گرفته است. این یافته‌ها گویای آن است که این مجموعه از ترکیبات باید بیشتر به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماری کرونا ویروس انسانی مورد بررسی قرار گیرد.چانگ و کیم از گذشته با کمک مالی موسسات ملی بهداشت در حال ایجاد داروهای ضد ویروسی برای درمان مرس و نوروویروس(Norovirus) هستند و حال تحقیقات آنها گسترش یافته و آنها به فکر درمانی برای کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲) هستند."پیتر کی دورهوت"(Peter K. Dorhout) معاون بخش تحقیقات دانشگاه کانزاس گفت: کارهایی که این محققان برای چندین سال بر روی ضد ویروس‌ها و مهارکننده‌های سارس و مرس انجام داده‌اند ، توانایی آنها درباره بررسی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) و توسعه یک درمان را افزایش داده است.
برچسب ها: ویروس کرونا