به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۷ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۲۲۶۳۷۷

کرونا صنعت هتلداری جهان را در کما فرو برد

کرونا صنعت هتلداری جهان را در کما فرو برد
گروه اقتصادی: هتل‌های خالی از مسافر، پروازهای لغو شده و اماکن تفریحی تعطیل، فقط تصویر این روزهای گردشگری ایران نیست، بلکه ویروس مرگبار کرونا، صنعت توریسم جهانی را در بسیاری کشورها از جمله اروپا و آمریکا زمین‌گیر کرده است. در حالی که بیش از ۶ ماه است که بیماری کرونا در جهان شیوع یافته، اکثر مشاغل در جهان از جمله صنعت گردشکری به شدت از این مساله متضرر شده است.آمارها نشان می‌دهد صنعت گردشگری دست کم ۱۰ درصد از درآمد ناخالص جهان را به خود اختصاص می دهد.اکنون با تعطیلی صنعت گردشگری در جهان و تعطیلی اکثر هتل‌ها، حدود ۳۱۹ میلیون شغل مرتبط به این حوزه در جهان با مشکلات فراوانی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. آمار شورای جهانی گردشگری و سفر حاکی است دست کم ۵۰ میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در سرتاسر جهان به دلیل شیوع کرونا در معرض خطر قرار گرفته است.در میان کشورهای اروپایی، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با بیشترین آسیب اقتصادی ناشی از افت شدید تعداد گردشگر روبرو می شوند.
جدیدترین آمارهای منتشر شده نشان می دهد تا آخر ژوئیه (۱۰ مرداد) بیش از نیمی از هتل‌هایی که در آمریکا پس از کرونا بازگشایی شده بودند با کمبود شدید مسافر روبرو شده اند.همچنین تا اواسط ماه فوریه درآمد هتل‌ها در آمریکا در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۴۶ میلیارد دلار کاهش یافته، صنعت هتلداری در آمریکا از آغاز سال جاری میلادی تا کنون با کاهش ۵۰ درصدی روبرو شده است.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی بحران شیوع کرونا، شمار گردشگران در سراسر جهان از ماه ژانویه تا می (دی تا خرداد) در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته (۲۰۱۹) ۵۶ درصد به عبارتی ۳۰۰ میلیون گردشگر کاهش یافته است.براساس مطالعات انجام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، در پنج ماه نخست سال جاری صنعت گردشگری جهانی در اثر پیامدهای ناشی از همه گیری کرونا، ۳۲۰ میلیارد دلار خسارت دیده است.
سازمان جهانی گردشگری در گزارش خود اعلام کرد: خسارت ۳۲۰ میلیارد دلاری صنعت گردشگری جهانی در سال جاری، سه برابر بیشتر از میزان خسارت‌های وارد شده بر صنعت گردشگری جهانی در بحران اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۹میلادی بوده است. بدون شک صنعت گردشگری و هتلداری در ایران نیز از مشکلات اقتصادی کرونا مصون نمانده است. «جمشید حمزه‌زاده» رییس جامعه هتلداران ایران نیز پیش از این اعلام کرده بود که حدود ۷۵ هزار نفر به طور مستقیم در هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور کار می‌کنند که اشتغال آن‌ها در به سبب شیوع بیماری کرونا در معرض خطر قرار گرفته است.به گفته حمزه‌زاده هتل‌های ایران از اسفندماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان درآمد از دست داده‌اند.وی افزود: متاسفانه ضریب اشغال هتل‌های کشور زیر پنج درصد است و خیلی از هتل‌ها یا تعطیل و یا با رکودی شدید روبه‌رو شده‌اند. تعداد زیادی از کارکنان هتل‌ها یا تعدیل شده‌اند یا در آستانه تعدیل قرار دارند، این سبب شده هتلداران نیروهای کارآمد را از دست بدهند. حمزه‌زاده به تجربه خلاقانه صنعت هتلداری فرانسه بعد از کرونا اشاره کرد و افزود: فرانسه به دنبال سیاست تحریک تقاضای سفر، اخیرا اعلام کرد برای شرکت‌ها، مشاغل و کسب‌وکارهایی که در شرایط فعلی در سفرهایشان از هتل‌های این کشور استفاده کنند، ۳۰ درصد معافیت مالیاتی در نظر می‌گیرد. چنین ابتکارهایی می‌تواند در کشور ما هم مورد توجه قرار بگیرد.
برچسب ها: هتل ویروس کرونا