به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۲۲۹۱۶

معاون وزير: ممیزی فعلي تئاتر را قبول ندارم

گروه فرهنگ و هنر:​ معاون هنری وزارت ارشاد با دادن این وعده به هنرمندان تئاتر که به زودی می‌توانند در فضایی راحت‌تر و بی‌دغدغه‌تر کار کنند، گفت: من وضعیت فعلی ممیزی تئاتر را قبول ندارم، چرا که راه‌های خیلی راحت‌تری از متمرکز کردن و سپردن ممیزی به چند نفر وجود دارد.
معاون وزير: ممیزی فعلي تئاتر را قبول ندارم
علی مرادخانی درباره وضعیت ممیزی در تئاتر ادامه داد: من پیشنهادهای دیگری در زمینه ممیزی به اهالی تئاتر دارم. ما در این بخش برنامه‌هایی داریم و به دنبال این هستیم که ممیزی تئاتر در بخش مدیریت‌های هنری خود سالن‌ها انجام شود. معاون هنری درباره برنامه‌های پیش‌روی تئاتر گفت : به نظر می‌رسد در وهله اول یکی از کارهایی که باید در مدیریت تئاتر انجام شود، مطالعات میدانی است. ما در مطالعات میدانی می‌توانیم به خیلی از داده‌ها برسیم و با توجه به آن منحنی‌ای را در بخش‌های مختلف برای تئاتر ترسم کنیم و براساس آن متوجه می‌شویم که چقدر این منحنی در شرایط نرمال است. ما تلاش می‌کنیم که مجموعه تغییرات و نوسانات را به هم نزدیک کنیم. او افزود: البته در بخش کار فرهنگی تا حدی تغییرات طبیعی است، چون حوزه فرهنگ، حوزه سیالی است و ما در آن با موقعیت‌های اجتماعی مختلفی روبرو هستیم. اما تلاش‌مان این است که بتوانیم در مدیریت تئاتر نوسانات را به همدیگر نزدیک کنیم و هارمونی‌ را در آن شکل دهیم. که البته چنین کاری نیاز به برنامه‌ریزی و بررسی‌های لازم در زمینه‌های مختلف دارد.

مرادخانی با اشاره به اینکه خود هنرمندان و مراجعین می‌توانند در روشن شدن مشکلات تئاتر به مدیریت هنری کمک کنند، افزود: در مدیریت هنری مراجعین اولین پدیده‌هایی هستند که شما را با مشکلات آشنا می‌کنند. به طور کلی دو نوع مطالبه وجود دارد، یکی مطالبات حرفه‌ای و دیگری مطالبات عاطفی. در بخش دوم مطالبات همین که مشکلات و دغدغه‌های تئاتر از سوی ما شنیده شود، می‌تواند منجر به حل آن‌ها شود. البته در کنار آن مشکلات حرفه‌ای هم وجود دارد که نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی دارد. معاون هنری ادامه داد: ما در ابتدا باید ببینیم در کجا ایستاده‌ایم و در شرایط اقتصادی کنونی، تئاتر در کجای مختصات کل اقتصاد قرار گرفته است. ما شاید برای امسال بتوانیم به 12 میلیارد تومان بودجه برای تئاتر دست پیدا کنیم که البته بخش زیادی از آن هم تاکنون هزینه شده است. با بررسی‌هایی که انجام شده، تاکنون معلوم شده است که چقدر تعهدات داریم و وضعیت بدهی‌هایمان چگونه است. ما فعلا باید بخشی از مطالبات سال‌های گذشته را در جای خود انجام دهیم. این موضوع باعث می‌شود که تعهدات جدیدمان را هم منطبق با تعهدات قبلی کنیم. ما بدهی‌هایمان را در اولویت گذاشته‌ایم، چرا که فکر می‌کنیم فعلا باید یک بیمار را که وضعیت مطلوبی ندارد به بیمارستان برسانیم.

او اضافه کرد:‌ ما باید برای برنامه‌های جدیدمان امکان‌های جدیدی جست‌وجو کنیم. ما به دنبال این هستیم که ببینیم تئاتر ما با توجه به فرهنگی که ما داریم، مفهومش چیست؟ هر چقدر نگاه بخش حاکمیتی و مردم فضای مشترک بیشتری داشته باشند، رسیدن به اهداف هم راحت‌تر است و هر چقدر این فصل‌های مشترک کم‌تر باشند، ایجاد پیوند هم سخت‌تر خواهد بود. ما باید بتوانیم در یک فضای آرام موضوعات مختلف را حل کنیم تا بتوانیم از نقطه‌ای که هستیم به نقطه بهتری برسیم. من به وزیر ارشاد گفتم، ما اگر بتوانیم از این پیچ عبور کنیم، می‌توانیم تا دو سال آینده به لحاظ کمّی به نقطه صفر برسیم. یعنی که تعهدات قبلی را انجام دهیم تا بعد جریان کار مشخص شود. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که (شب گذشته 6 آذر) در برنامه «مجله تئاتر» صحبت می‌کرد با اشاره به اهمیت داشتن دیدگاه در مدیریت هنری تصریح کرد: وقتی مدیری در یک سیستم دیدگاهی نداشته باشد، هر کس به او حرفی بزند، آن مدیر هم همان دیدگاه را پیدا می‌کند. باید خود مدیر دارای یک نگاه و شناخت کلی نسبت به مسائل باشد. عقل جمعی در مدیریت فرهنگی بسیار مهم است، یعنی باید دیدگاه‌ها و نظرات افراد جمع‌آوری شود تا بتوان به یک اجماع برای حل مسائل برسیم. البته در حوزه تئاتر کار ما سخت‌تر است، چون گاهی نمی‌توان میانگینی بین نظرات افراد پیدا کرد.

مرادخانی ادامه داد: پرسش دیگری که ما به دنبال پاسخ دادن به آن هستیم این است که اساسا تئاتر مطلوب چه تئاتری است؟ بعضی‌ها می‌گویند تئاتر مطلوب تئاتری که به فرهنگ ملی و بومی خودمان بپردازد. بعضی دیگر می‌گویند تئاتر مطلوب تئاتری که یک فرهنگ جهانی را نشان دهد. من فکر می‌کنم مدیر خوب کسی است که ابعاد مختلف را در نظر بگیرد و برای خودش برش‌هایی را در زمان‌بندی‌های مشخص تعیین کند. وی با اشاره به مشکل بزرگ دیگر در تئاتر افزود: یک مشکل اساسی که با آن روبرو هستیم، مسئله اعتماد به مدیران و نحوه برنامه‌ریزی است. باید فضایی شکل بگیرد تا اعتماد به مدیران بوجود بیاید، چون آن مدیر هم در برنامه‌ریزی به کمک احتیاج دارد. مطمئنا مدیران تئاتر باید کسانی باشند که به موضوعاتی که به آن‌ها رجوع می‌شود، آشنا باشند و نباید تابع شرایط روز باشند؛ چرا که این اتفاق می‌تواند موجب سردرگمی یک مدیر شود.

معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به اینکه یک مدیر تئاتر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: کسی که در مدیریت تئاتر قرار می‌گیرد، باید با فضا و مسائل تئاتر آشنا باشد چون در این صورت می‌تواند به جمع‌بندی‌ای از همه موضوعات برسد، اما به نظر من لزومی ندارد که مدیر تئاتر حتما خودش تئاتری باشد. وی درباره شورای حمایت از آثار نمایشی توضیح داد: اگر شورای حمایت تنها یک مدخل داشته باشد، نگران‌کننده می‌شود. ما از همان روز اول کار تعهدات زیادی از سوی شورای حمایت برایمان ایجاد شد. باید سعی کنیم در این حوزه، بخش خصوصی را هم وارد کار کنیم. باید ورودی‌های بیشتری را برای منابع‌مان در نظر بگیریم. مرادخانی درباره قرارداد «تیپ» هنرمندان توضیح داد: ما به دنبال بروز کردن قرارداد «تیپ» هستیم. چرا که باید با شرایط اقتصادی، نوسانات آن را در نظر بگیریم. عدد و رقمی که در گذشته برای قرارداد تیپ تعیین شده بود نمی‌تواند برای امروز هم مناسب باشد. باید درباره قرارداد "تیپ" به روز پیش برویم و با خود هنرمندان به یک جمع‌بندی برسیم.
مرجع : ايسنا