به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۲۳۴۲۸۶

تروریست‌های طالبان زن حامله را تیرباران کردند

تروریست‌های طالبان زن حامله را تیرباران کردند
گروه بین‌الملل: مقام‌های محلی ولایت فاریاب در شمال افغانستان تایید کرده‌اند که یک زن حامله روز گذشته در ولسوالی پشتونکوت این ولایت و در "منطقه زیر کنترل تروریست‌های طالبان" ابتدا از ماشین پیاده و بعد توسط تفنگ‌داران ناشناس در برابر چشمان دو کودک‌اش تیرباران شده است.

به گزارش بی بی سی، کریم یورش، سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت فاریاب، در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که این زن حدود ۳۰ سال سن داشته است. ذبیح‌الله جواد، مسئول دفتر کمیسیون حقوق بشر در ولایت فاریاب تیرباران شدن این زن را تایید کرد. آن طوری که جواد توضیح داد، این زن باشنده اصلی ولایت بلخ است و چند روز پیش برای دیدار با بستگان‌اش به شهر میمنه آمده بود. او نیز تایید کرد که این زن توسط "مردان مسلح نقاب‌پوش" تیرباران شده است. جواد افزود که بررسی‌های دفتر کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که این زن حامله بوده است. به گفته وی، شوهر جمیله سرباز ارتش ملی افغانستان است و ممکن این موضوع یکی از دلایل قتل این زن بوده باشد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت تیرباران کردن این زن را به عهده نگرفته است. اما تیرباران کردن زنان و بستگان نیروهای امنیتی افغانستان بی‌پیشینه نیست. مقامات ولایت بدخشان قبلا گفتند که طالبان به دو زن به اتهام این که شوهران‌شان پلیس هستند، حمله کرده بودند. آنها یکی از این زنان را کشتند و دیگری را زخمی ساختند. مسئولان دفتر کمیسیون حقوق بشر افغانستان در ولایت فاریاب از آنچه افزایش قتل زنان در این ولایت می‌خوانند، به شدت ابراز نگرانی می‌کنند. ذبیح‌الله جواد، مسئول این دفتر گفت که در هشت ماه گذشته ۲۸ مورد قتل زنان در دفتر کمیسیون حقوق بشر فاریاب ثبت شده، که بیشتر این زنان تیرباران شده است. او با ابراز نگرانی گفت که عاملان این قتل‌ها هنوزهم بازداشت نشده‌اند. 
 
از سویی هم، نقیب‌الله دقیق، ولسوال سانچارک ولایت سرپل در شمال افغانستان مدعی است که افراد وابسته به گروه طالبان حدود یک هفته پیش یک مرد و زن را به اتهام داشتن روابط نامشروع بازداشت و پس از لت و کوب به هدف محاکمه به منطقه تحت کنترول خودشان انتقال داده‌اند.
این افراد باشندگان قربه تِبر ولسوالی سارنچارک این ولایت هستند. دقیق به بی بی سی گفت که افراد یاد شده در حال حاضر منتظر فیصله محکمه طالبان و جاری شدن حد شرعی توسط این گروه هستند. گروه طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند. خشونت با زنان در افغانستان از چالش‌های عمده اجتماعی شمرده می‌شود. وزارت امور زنان می‌گوید در شش ماه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۲۶۰۰ قضیه خشونت علیه زنان در این وزارت ثبت شده است. به گفته این وزارت در مدت یا شده موارد خشونت حاد چون قتل، تجاوز جنسی، خودکشی و ضرب و شتم افزایش چشمگیر داشته است.