به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۶ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۲۳۶۶۳۰
در صورت پیروزی ترامپ، برای ایران سخت خواهد بود که از مذاکره خودداری کند

اوبراین: چارچوب مذاکره با ایران در دولت بعدی ترامپ

گروه سیاسی: مشاور امنیت ملی کاخ سفید چشم انداز سیاست‌های دولت دوم دونالد ترامپ را در قبال ایران تشریح کرد.
اوبراین: چارچوب مذاکره با ایران در دولت بعدی ترامپ
 رابرت اوبراین در کنفرانس ویدئویی با اندیشکده «اسپن» به پرسش‌هایی در خصوص سیاست‌های دولت دونالد ترامپ پاسخ داد. اوبراین در پاسخ به پرسش استفان هدلی، مشاور امنیت ملی در دولت جورج بوش پسر، در خصوص چشم انداز مذاکره با ایران در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر گفت، برای ایران بسیار دشوار خواهد بود که از مذاکره خودداری کند. آنها الان منتظرند کشورهایی که با ایران رابطه دارند به ما می‌گویند که ایرانی‌ها منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند که دولت دیگری (دولت جو بایدن) روی کار بیاید. آنها می‌خواهند به روزهایی که برجام برای جمهوری اسلامی حاکم بود، برگردند. اگر دونالد ترامپ دوباره انتخاب بشود، ما به آن (روزها) باز نخواهیم گشت. باید دید در روز انتخابات چه می‌شود. اوبراین با اشاره به این که در صورت انتخاب مجدد دولت ترامپ فشار سهمگین تحریم‌های اقتصادی باعث می‌شود ایران بیش از این دوام نیاورد، اضافه کرد، اما در مورد تحریم نمی‌شود پیش‌بینی کرد چرا کشورها می‌تواند در برابر فشار مقاومت کنند،به ویژه اگر بخواهند تظاهر کنندگان را در خیابان‌ها با گلوله بزنند و تمامی قدرت نیروهای امنیتی داخلی خود را بکار بگیرند. آنها نشان دادند که توان این کار را دارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم در صورت پیروز دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فشارهای اقتصادی چنان زیاد است که ایران نمی‌تواند بیش از یک یا دو ماهی مقاومت کند و قادر نخواهند بود برای چهار سال دیگر این فشار را تحمل کنند.اوبراین اضافه کرد: فکر می‌کنیم آنها به پای میز مذاکره خواهند آمد. در پای میز مذاکره ما دو چیز را می‌خواهیم ببینم. اول این که برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل از کار بیندازند. این امر در چارچوب توافق برجام محقق نشد و چرخ سانتریفیوژهای آنها می‌چرخد و حتی حالا که ما از برجام خارج شده‌ایم، آنها دارند بیشتر کار می‌کنند. ما باید این برنامه را از بین ببریم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد ایران در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات و در پای میز مذاکره ممکن است درباره برنامه هسته‌ای غیرنظامی با نظارت کامل وارد مذاکره شود، اما یک برنامه هسته‌ای با تاسیسات زیر زمینی که اگر ایران از غرب ناراضی بود بتواند به سرعت آن را دوباره از سر بگیرد اصلا گزینه نیست. یک برنامه موشکی که می‌تواند اروپا و آمریکا را تهدید کند، اصلا قابل مذاکره نیست و باید کنار گذاشته شود. تداوم فعالیت‌های تروریستی نیز قابل مذاکره نیست. مشاور امنیت کاخ سفید با تمجید از مردم ایران ابراز امیدواری کرد که ایران به پای میز مذاکره بیاید و با آمریکا به توافق دست یابد. اوبرایان تصریح کرد، همانطور رئیس جمهوری دونالد ترامپ گفت، می‌توان با ایران به توافق دست یافت و این کشور چشم اندازی پر از رفاه و شادی داشته باشد. امیدوارم ایران عاقلانه رفتار کند و به پای میز مذاکره بیاید .

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین به توافقی موسوم به برجام برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد. دونالد ترامپ از منتقدان توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران است و این توافق را «بدترین» توافق در تاریخ آمریکا توصیف کرده است. امریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و تحریم های خود را بازگرداند. مقام‌های دولت ترامپ طی هفته‌های اخیر اعلام کردند که پروژه فشار حداکثری برای وادار کردن حکومت ایران به مذاکره گسترش خواهد یافت. اعمال فشار حداکثری در طول دو سال گذشته موجب بحران اقتصادی گسترده، افزایش شدید نرخ دلار و کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شده است.
برچسب ها: رابرت اوبراین

۱۳۹۹/۰۷/۲۶ ۱۲:۴۹
خدا کن ترامپ قبول بشه..
تاثیر انتخابات ریاست جمهوری امریکا بیشتر است تا رییس جمهور خودمان (369726)
۱۳۹۹/۰۷/۲۶ ۱۵:۴۷
این دیگر مذاکره نخواهد بود تسلیم و معامله برای ماندن خواهد بود قیمتش هم رنگین و ننگین. (369727)
۱۳۹۹/۰۷/۲۶ ۱۵:۵۶
زهی خیال باطل
این آرزوی ترامپ است و البته می خواهد طوری تلقین کند که او توانسته سیاست خارجی موفقی داشته باشد . غافل از اینکه قدرت پوشالی آمریکا در حال افول است . ترامپ به جهانیان ثابت کرد که آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست و زبانی جز زور را نمی فهمند. (369728)
۱۳۹۹/۰۷/۲۶ ۱۹:۴۱
یا مذاکره یا سقوط! (369730)
۱۳۹۹/۰۷/۲۶ ۲۰:۴۷
لج بازی مملکت را بسوی پرتگاه برد (369731)
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۰۷:۴۹
کارمون تمومه (369739)
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۰۹:۳۶
خواب دیدین خیر باشه مذاکره بی مذاکره (369740)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها