به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ساعت ۰۲:۴۴
کد مطلب : ۲۴۲۳۷

پیشگیری ازسکته‌مغزی 15سال قبل ازابتلا

گروه علمی و فناوری: رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: پیشگیری از سکته‌های مغزی 15 سال قبل از ابتلا به این بیماری امکان پذیر است.
پیشگیری ازسکته‌مغزی 15سال قبل ازابتلا
دکتر محمدرضا قینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: تصلب شرایین (آترواسکلروز) علت بروز تنگی عروق گردن(کاروتید) و زمینه ساز ابتلا به سکته مغزی است. بررسی‌های به عمل آمده از بیماران سکته مغزی نشان می‌دهد پنج درصد آنان به تنگی عروق گردن (کاروتید) مبتلا هستند و 26 درصد آنان بر اثر این تنگی به سکته‌های مغزی مبتلا می‌شوند.

وی اظهار کرد: در افراد مبتلا به سکته‌های مغزی زمینه بروز بیماری‌های خطرناک نظیر دیابت، فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی، تنگی عروق گردن وجود دارد و مصرف دخانیات نیز به عنوان یکی از فاکتورهای خطر محسوب می‌شود که همه این موارد نیاز به کنترل جدی دارد. وی با بیان اینکه در ایران دستورالعملی برای بررسی رگ گردن تمام افراد جامعه وجود ندارد ، گفت: معمولأ در افرادی که زمینه تنگی عروق گردنی وجود دارد اگر این تنگی بالای 70درصد باشد بیماران مورد نظر داوطلب عمل جراحی می‌شوند.

به گفته وی عمل جراحی با استفاده از بالنی در راستای باز کردن تنگی رگ انجام می‌شود که در اصطلاح به آن اقدام مداخله‌ای گفته می‌شود. این جراح مغز و اعصاب هشدار داد: ارث، رژیم غذایی ، عوامل محیطی و مصرف دخانیات در بروز تنگی عروق گردنی و در نهایت سکته‌های مغزی نقش بسزایی دارند. وی اظهار کرد: بروز سکته‌های مغزی برای افراد یک حادثه ناگوار است و بسیاری از افراد مبتلا به فاکتورهای خطر مذکور 10 تا 15 سال بعد دچار سکته مغزی می‌شوند بنابراین امکان پیشگیری قبل از سکته مقدور و ممکن است. در تمام مجامع علمی و بهداشتی جهانی تأکید بر پیشگیری از ابتلا به فاکتورهای خطر از اهمیت خاصی برخوردار است نه این که افراد پس از وقوع سکته مغزی تازه به فکر درمان باشند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اولین همایش آتروترومبوز که از 9 صبح روز جمعه 22 آذر ماه جاری با همکاری انجمن آترواسکلروزایران، انجمن سکته مغزی، انجمن قلب ایران و انجمن اینترونشنال کاردیولوژی در هتل آزادی تهران،گفت: انتقال یافته‌های جدید و تازه‌های پیشگیری و درمان در باره این بیماری برای پزشکان و همگان از طریق رسانه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. دکتر قینی همچنین افزود: روسای انجمن‌های قلب و عروق، کاردیولوژی اینترونشنال، آترواسکلروز و همچنین انجمن سکته مغزی ایران به دنبال حل مسائل و مشکلات مربوط به عروق قلب و مغز هستند و علت حضور این انجمن‌ها در این همایش نیز همین است.
مرجع : ایرنا