به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۷ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۲۶۱۷۸
پس از بازداشت​پسران وزيره ترکيه بازار دجار نوسان​شد

سقوط ارزش لیره ترکیه در پی بحران اخير

گروه اقتصادي: بحران سیاسی منجر به سقوط ارزش لیره و سهام در ترکیه شده زیرا سرمایه گذاران خارجی به دلیل نگرانی نسبت به وخیم شدن رویارویی میان دولت اردوغان و سیستم قضایی این کشور بر سر رسوایی فساد مالی، اقدام به فروش گسترده اوراق قرضه کرده اند.
ارزش لیره ترکیه تا روز شنبه 2.3 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت و به 2.1746 لیره رسید. همچنین ارز ترکیه 3.5 درصد در برابر یورو کاهش یافت و به 3.0151 لیره رسید. شاخص 100 بورس استانبول یک درصد کاهش یافت و به 63885.55 واحد رسید که پایین‌ترین سطح از اوت سال 2012 به این سو بود. بازده اوراق قرضه دو ساله نیز برای نخستین بار از اوت به این سو به بالای 10 درصد رسید. سرمایه گذاران خارجی با گسترش تحقیقات فساد به هیات دولت اردوغان و استعفای سه وزیر، اوراق قرضه ترکیه را با سریع‌ترین روند در دو سال گذشته فروختند. این وضعیت ورود سرمایه خارجی که به رشد اقتصادی ترکیه تحت حکومت 10 ساله اردوغان کمک کرده بود را معکوس کرده است. تولید ناخالص داخلی ترکیه طی این مدت بیش از سه برابر رشد کرده بود و اوراق قرضه منتشر شده به دلار ترکیه به طور متوسط سالانه 9.7 درصد صعود کرده بود. ترکیه از نوامبر سال 2012 به دلیل رشد قابل توجه اقتصادش از موسسات اعتبارسنجی فیتچ ریتینگز و مودیز اینوسترز سرویس رتبه سرمایه گذاری دریافت کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، اوراق قرضه تحت اختیار سرمایه گذاران بین المللی به میزان 532 میلیون دلار در طی یک هفته تا 20 دسامبر کاهش یافت و به 53.8 میلیارد دلار رسید. این سرمایه گذاران در هفته پیش از آن نیز مجموعا 1.38 میلیارد دلار اوراق قرضه فروختند. بازارهای مالی ترکیه از زمانیکه پلیس پسران سه وزیر و مدیر اجرایی هالک بانک را در تحقیقات مربوط به رشوه، پولشویی و قاچاق طلا بازداشت کرده دچار نوسان شدید شده اند. بر اساس آمار بلومبرگ، لیره در سال جاری میلادی بیش از 17 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده که این ارز را پس از راند آفریقای جنوبی، صاحب بدترین عملکرد در میان ارزهای اروپای نوظهور و آفریقا کرده است. لیره طی همین مدت 21 درصد در برابر یورو سقوط کرده است. بانک مرکزی ترکیه برای پشتیبانی از ارزش لیره، اعلام کرده که حداقل شش میلیارد دلار را تا پایین ژانویه در مزایده‌های فارکس خواهد فروخت.
مرجع : ايسنا