به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۸:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۸۵۵۶

کری: بشاراسد در آینده‌سوریه جایگاهی‌ندارد

گروه بین الملل: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای ترغیب گروه‌های مخالف بشار اسد، به شرکت در اجلاس هفته آینده ژنو، بار دیگر گفته است که اسد در آینده این کشور جایگاهی نخواهد داشت.
کری: بشاراسد در آینده‌سوریه جایگاهی‌ندارد
اعضای ائتلاف ملی سوریه، بزرگترین گروه مخالف  اسد در خارج، هنوز در مورد شرکت در اجلاس ژنو تصمیم نگرفته است. اعضای این ائتلاف که دچار اختلاف نظرهای شدیدی هستند، در استانبول ترکیه جمع شدند تا در این باره تصمیم‌گیری کنند. این ائتلاف می‌گوید تنها در صورتی حاضر به شرکت در اجلاس ژنو ۲ است که بشار اسد در هیچ دولت انتقالی آینده حضور نداشته باشد اما سوریه می‌گوید هیچگونه پیش‌شرطی را برای مذاکرات نمی‌پذیرد.

کشورهای غربی ائتلاف ملی سوریه را برای شرکت در مذاکرات ژنو ۲ تحت فشار قرار داده‌اند اما بسیاری از اعضای این ائتلاف گفته‌اند که به ژنو نخواهند رفت. به نظر می‌رسد که ائتلاف ملی سوریه نمی‌تواند در مقابل خواسته‌های غرب چندان مقاومت کند و مجبور به شرکت در اجلاس ژنو خواهد بود اما در این مورد که در یک جبهه متحد به ژنو برود، تردیدهایی وجود دارد.

در همین حال، دولت سوریه برای برقراری آتش بس در جنگ داخلی و مبادله زندانیان اعلام آمادگی کرده است. ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در مسکو گفت که دولت او به منظور "اعتمادسازی" در آستانه اجلاس ژنو-۲ طرحی را برای آتش بس در شهر حلب تهیه کرده است. معلم در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت اگر طرح آتش‌بس در حلب با موفقیت به اجرا درآید، می‌تواند به عنوان الگویی برای ترک مخاصمه در نقاط دیگر سوریه نیز به اجرا گذاشته شود. بخشی از این طرح، امکان تبادل زندانیان دو طرف را نیز فراهم می‌کند. ولید معلم گفت کشورش حاضر است زندانیان را با "افرادی که توسط مردان مسلح ربوده شده‌اند"، مبادله کند.

هدف از اجلاس ژنو ۲ که قدرت‌های جهانی، چند کشور منطقه و همچنین نمایندگان دولت سوریه در آن شرکت خواهند کرد، یافتن راه حلی برای بحران سیاسی این کشور است. قرار است صورت موفقیت اجلاس، زمینه استقرار دولت انتقالی فراهم آید که وظیفه آن، اداره امور سوریه تا زمان برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل دولت منتخب مردم خواهد بود. سوریه از حدود سه سال قبل ناآرام است و بیش از یک صد هزار نفر در خشونت های این کشور کشته شده‌اند. در اثر جنگ داخلی سوریه، حدود دو میلیون نفر از کشورشان گریخته‌اند و حدود شش و نیم میلیون نفر نیز در داخل سوریه آواره شده‌اند.
مرجع : بی‌بی‌سی