به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۱۵:۰۲
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۱ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۲۸۹۲۹

مسئولیت تریاک‌کشی نانوا با کجاست؟

گروه جامعه - رسانه​ها: ستون خوانندگان سايت الف مطلبي را از قول يکي از خوانندگانش منتشر کرده در ارتباط با ترياک کشيدن يک نانوا در نانوايي و اينکه مسئوليت اين کار با کدام ارگان و يا نهاد است؟ اين مطلب بدين شرح است:​
مسئولیت تریاک‌کشی نانوا با کجاست؟
چند وقتی است که در محله ما یک نانوایی باز شده که ساختمان آن درست در وسط پیاده رو است. هفته قبل برادرم صبح زود ساعت شش برای خرید نان به آنجا مراجعه کرد و بدون نان برگشت. وقتی علت را پرسیدیم گفت که خمیرگیر در حال کشیدن تریاک بود و به من گفت که نانوایی حداقل چهل و پنج دقیقه دیگر شروع به پخت می​کند. این مساله ذهنم را به خود مشغول کرد و تصمیم گرفتم که به مراجع بازرسی مراجعه کنم و از آنها بخواهم که به این مورد رسیدگی کنند. نخست به بازرسی اداره بازرگانی مراجعه کردم و آنها در پاسخ گفتند که این مورد به اداره بهداشت مربوط می شود و مواردی از قبیل گرانفروشی، کم فروشی یا کیفیت پایین نان در حیطه اختیارات ما قرار می گیرد. بنابراین به اداره بهداشت بخش بهداشت محیط مراجعه کردم و در آنجا خوشبختانه به یکی از شاگردانم که در آنجا کار می‌کرد برخوردم و مساله را با او در میان گذاشتم. پاسخ او نیز از پاسخ اداره بهداشت جالب‌تر بود که در اینجا برای شما ذکر می کنم: متاسفانه تعداد قابل توجهی از کارگران نانوایی‌ها مشکل اعتیاد دارند اما این مساله به اداره بهداشت مربوط نمی‌شود. اداره بهداشت در حدود ۸ یا ده سال پیش تستی جهت عدم اعتیاد برای صدور کارت بهداشت می‌گرفت و به همین علت بسیاری از کارگران نانوایی‌ها بدون این کارت کار می‌کردند که در نهایت این تست حذف شد.

این مورد به پلیس مربوط می‌شود. البته اگر مشکلی بهداشتی وجود دارد بنده در خدمت هستم. البته امروزه دیگر اعتیاد جرم محسوب نمی‌شود و یک بیماری است! من هم از راهنمایی او تشکر کردم و از اداره خارج شدم. الان در حدود دو سه روزی است که این دو سوال در ذهنم می‌آیند و می‌روند:
۱- آیا واقعا کار کردن افراد معتاد در بخش غذایی مشکلی بهداشتی نیست؟
۲- آیا نیاز است که به این مساله حتما پلیس رسیدگی کند و دوباره بخشی از نیرو توان خود را صرف مساله‌ای کند که ادارت دیگر می‌توانند از عهده رسیدگی به آن برآیند؟