به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۶:۵۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : ۲۹۵۲۴
با افزايش قدرت اسلامگرايان؛

بازنگری سیاست اسرائیل در قبال سوریه

گروه بين‌الملل: یک مقام ارشد اطلاعاتی اسرائیل گفت: افزایش خطرات برای اسرائیل از ناحیه نیروهای تکفیری و سلفی اسلامگرای فعال در سوریه ممکن است اسرائیل را به دخالت در جنگ داخلی سوریه بکشاند.
بازنگری سیاست اسرائیل در قبال سوریه

این مقام افزود: اسرائیل ممکن است برای رفع خطرات فزاینده از ناحیه نیروهای تروریستی اسلامگرای افراطی در سوریه، در سیاست خود که در سه سال گذشته در جنگ داخلی سوریه بی‌طرف بود، بازنگری کند. این مقام اسرائیلی که نام او برده نشده است، گفته که شمار نیروهای القاعده و همسو با جهاد جهانی که در نزدیکی مرزهای سوریه با اسرائیل مستقر شده‌اند و نیز افزایش تجربیات جنگی آن‌ها در نبرد سه ساله سوریه، یک تهدید جدی برای اسرائیل است.

این مقام بلندپایه اطلاعاتی در ادامه گفت: نظر به نبود شریکی برای صلح با اسرائیل در سوریه، دیدگاه رایج در اسرائیل این بود که طرف‌های درگیر در جنگ سوریه هرچه بیشتر یکدیگر را بکشند، بهتر است تا اینکه قوای خود را به دشمنی با اسرائیل معطوف کنند. این مقام اسرائیلی گفت: اما هر چه که زمان می‌گذرد، نیروهای جهادی در جنگ سوریه تجربه بیشتری به دست می‌آورند و شمار اسلامگرایان افراطی نیز که وارد سوریه می‌شوند، بیشتر می‌شود. اسرائیل در سه سالی که بحران در این کشور همسایه‌اش در جریان بوده، تنها در چند مورد که انتقال محموله‌های جنگ افزار پیشرفته از سوریه برای حزب الله لبنان را ردگیری کرده بود، به سوریه حمله هوایی کرد.

مقامات ارشد اسرائیل در مواردی خاص نیز، از جمله پس از انتشار فیلم‌های کاربرد جنگ افزار شیمیایی در سوریه، آشکارا خواهان برکناری بشار اسد شدند اما از هر گونه اقدامی که به دخالت در بحران سوریه تلقی شود، از بیم عواملی افراطی که جایگزین اسد شوند، خودداری کرده‌اند. اما مقام ارشد اطلاعاتی ارتش اسرائیل گفت: در پشت پرده درحال بازنگری در راهبرد بی‌طرفی خود هستیم. به گفته این فرد اطلاعاتی اسرائیلی، در حالی که تا سال گذشته شمار نیروهای جهادی مسلح در سوریه حدود دو هزار نفر بود در حال حاضر تعداد آن‌ها به سی هزار نفر افزایش یافته است. پس از اسد که این نیرو‌ها بتوانند موقعیت خود در سوریه را تحکیم کنند، قوای‌شان را متوجه حمله به اسرائیل خواهند کرد.