به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۲۹۶۵۲

جهان، چشم​انتظار تصمیم بانک​مرکزی آمریکا

گروه اقتصادي: بانک مرکزی آمریکا هفته جاری در مرکز توجه جهانی قرار گرفته و بازارهای مالی به نتیجه نشست این بانک در مورد کاهش بیشتر میزان خرید اوراق قرضه چشم دوخته‌اند.
جهان، چشم​انتظار تصمیم بانک​مرکزی آمریکا
این تصمیم احتمالی که در واکنش به بهبود اقتصاد آمریکا صورت خواهد گرفت، فروش گسترده در بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور را به دنبال داشته است. آرژانتین، ترکیه و اوکراین هفته گذشته بیش از سایر کشورها تحت تاثیر قرار گرفتند و شاهد خروج گسترده سرمایه‌های خارجی بودند که به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به کندی رشد اقتصاد چین، سیاست پولی سخت گیرانه‌تر بانک مرکزی آمریکا و مشکلات خاص این کشورها روی می‌دهد. انتظار می‌رود سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا در نشست دو روزه ای که از سه‌شنبه آغاز می‌شود و آخرین نشست تحت ریاست بن برنانکه پیش از به ریاست رسیدن جانت یلن خواهد بود، روند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه را تایید کنند. به احتمال زیاد آنها با کاهش 10 میلیارد دلار دیگر از خرید ماهانه اوراق موافقت خواهند کرد و میزان خرید ماهانه از 75 به 65 میلیارد دلار خواهد رسید. اما احتمالا نرخ‌های بهره همانطور که پیش از این وعده داده شده بود، بدون تغییر و در رکورد اندک باقی خواهند ماند.

برخی از تحلیلگران معتقدند بحران بازارهای نوظهور با تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا آغاز شده و مداخله دولت‌های این کشورها در کنترل خروج سرمایه از بازارهای سهام بی‌تاثیر بوده است. پزوی آرژانتین پنج شنبه گذشته بزرگ‌ترین کاهش روزانه را از زمان بحران مالی سال 2002 این کشور داشت و نشان داد بانک مرکزی این کشور پس از صرف بیش از 30 درصد از ذخایرش در سال گذشته، مبارزه برای جلوگیری از سقوط ارزش ارز ملی را باخته است. لیر ترکیه نیز روز جمعه در برابر دلار آمریکا به رکورد پایینی رسید در حالیکه بانک مرکزی این کشور تاکنون سه میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برای پشتیبانی از ارزش آن هزینه کرده است. بر اساس گزارش رویترز، بانک‌های مرکزی دیگری شامل هند، تایوان، مالزی و روسیه روز جمعه برای دفاع ارزش ارزهایش در بازار مداخله کردند.
مرجع : ايسنا