به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۶:۲۳
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۲۹۸۰۵
پیوند جدایی‌ناپذیر فناوری دیجیتال با صنعت اتومبیل

جذاب‌ترین‌خودروهای کانسپت‌ در سال‌2013

گروه فناوري: خودروهای عجیبی هستند. دنیای عجیبی هم دارند. با آن طراحی‌های خاص و پر زرق و برقشان انگار برای این دوره و این دنیا ساخته نشده‌اند. واقعاً هم همینطور است. آنها جلوه‌ای از آینده هستند.
خودروسازان به لطف همین خودروهای مفهومی می‌توانند توان طراحی و مهندسی خود را به عرضه بگذارند. شاید اینطور به نظر برسد که بحث این خودروها مربوط به چند سال اخیر باشد. در حالی که اولین کانسپت 76 سال پیش توسط جنرال موتورز ساخته شد. نام این خودرو Y-Job بود. اکنون بعد از نزدیک به هشت دهه دنیای کانسپت‌ها رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است. حالا دیگر فناوری دیجیتال پیوند جدایی‌ناپذیری با صنعت اتومبیل پیدا کرده است. سال گذشته میلادی خودروسازان دنیا سرانجام بعد از چند سال وضعیت بد مالی،‌ توانستند بار دیگر سرپا بایستند و محصولات چشم‌گیری تولید کنند. در این گزارش می‌پردازیم به خاص‌ترین خودروهای مفهومی در سالی گذشته میلادی.

لینکلن MKC

در نمایشگاه لس‌آنجلس بود که زیرمجوعه لوکس‌ساز فورد از جدیدترین شاسی‌بلند خود پرده‌برداری کرد. یکی از زیباترین تولیدات در کلاس خود. خودروی سایز بزرگی که بر خلاف تصور از پیشرانه‌های نه‌چندان حجیم بهره می‌برد. پیشرانه‌های چهار سیلندر 2 لیتری 240 و 2.3 لیتری 275 اسب‌بخاری. در حقیقت لینکلن فوق نسل جدید قوای محرکه خانواده EcoBoost را معرفی می‌کرد. اکوبوست‌ها نشان دادند که قدرت بالا الزماً از پیشرانه‌های هشت و شش سیلندر بیرون نمی‌آیند.

پلت‌فرم این خودرو با فوردهای مدل ترانزیت، اسکیپ و کوگا مشترک است. گفته می‌شود عرضه نسخه نهایی MKC‌ سال آینده (2015) خواهد بود. از شواهد پیداست که این لینکلن خودش را برای رقابت با فولکس‌واگن Tiguan، ولوو XC60، ب‌ام‌و، آئودی Q5 و مرسدس‌بنز GLK‌ آماده می‌کند. حتی از الان قیمت مدل پایه‌اش نیز تعیین شده است؛ 34 هزار دلار.

فورد Atlas

بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین وقایع سال 2013 بود. جدیدترین پیکاپ فول سایز فورد که با چهره‌ای فضایی توانست نظر سخت‌گیرترین منتقدین را نیز جلب کند. اطلس دارای چراغ‌های تمام LED با بدنه‌ای ساده و عضلانی بود. سرتاسر آن دوربین‌های کنترلی مخفی تعبیه شده بود تا تصویری 360 درجه را برای راننده فراهم کند. شاید به نظر نیاید ولی طراحی آیرودینامیک آن سهم بسزایی در کاهش مصرف سوختش داشته است. اطلس قرار است به عنوان سیزدهمین نسل از پیکاپ‌های معروف F-150 معرفی شود.

پیکاپ‌هایی که در بهترین مدل مجهز به یک پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر Vشکل 411 اسب‌بخاری بودند. در حالی قوای محرکه خودرو مفهومی فوق یک پکیج 2.7 لیتری شش سیلندر Vشکل اکوبوست خواهد بود. هم‌چنین گفته می‌شود که اطلس نسبت به آخرین ویرایش فوردهای F-150 چیزی حدود 315 کیلوگرم نیز سبک‌تر شده است. باورکردنی نیست که قیمت پایه این خودرو تنها 29 هزار و 410 دلار تعیین شده است.

هیوندای جنسیس HCD-14


بزرگ‌ترین خودروساز کره‌جنوبی در اقدامی تحسین‌برانگیز مشتریان جهانی را برای عرضه نسل دوم سدان جنسیس آماده کرد. اگرچه هیوندای هنوز در دنیای مفهومی‌ها یک نوپا تلقی می‌شود ولی با این حال با HCD ادعا کرد که می‌تواند تا چند سال آینده یکی از برترین‌ها باشد. برای این سدان خاص که درب‌های آن به سبک رولز‌رویس برعکس باز می‌شدند، یک پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر با جعبه‌دنده‌ای 8 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شد.

اگزوزهای سرامیکی، سیستم تعلیق 5 پیونده برای اکسل عقب و سیستم انتخابی هوشمند راهبری تعبیه شده است. در حال حاضر بهترین مدل جنسیس با همین پیشرانه می‌تواند 429 اسب‌بخار نیرو تولید کند. هیوندای برای اولین بار روی همین کانسپت بود که از مکانیزم HUD‌ استفاده کرد. آپشنی که به کمک آن می‌شود اطلاعات صفحه کیلومتر و آمپرها را روی شیشه جلو مشاهده کرد. چندی پیش با رونمایی از نسل دوم جنسیس، پرونده مفهومی HCD‌ نیز بسته شد.

فولکس‌واکن پاسات Performance


در نگاه اول اصلاً شبیه به کانسپت‌هایی که پیش‌تر می‌شناختیم، نیست. یک سدان ساده که گویی تنها با آن چراغ‌های LED خود می‌خواهد خاص و آینده‌نگر باشد. اما داستان چیز دیگری است. پاسات فوق اولین سدان چهار درب است که درون کابین آن سه ردیف صندلی قرار گرفته است. این یعنی خودروی فوق می‌تواند شش نفر را درون خود جای دهد. اوج مهندسی فولکس را می‌شود در آن پیشرانه 1.8 لیتری چهار سیلندر دید. پیشرانه‌ای توربوشارژ شده که اصلاً فکرش را هم نمی‌کنید که بتواند 250 اسب‌بخار نیرو تولید کند. این یعنی خروجی در حد و انداز‌ه‌های یک پیشرانه 2.5 لیتری.

پاسات که خود پیش از این رقیبی برای هوندا آکورد و تویوتا کمری ژاپن از یک سو و فورد فیوژن آمریکایی از سوی دیگر می‌شد،‌ حالا با این مدل جدیدی که معرفی کرده معلوم نیست قصد رقابت با کدام خودرو را در سر می‌پروراند. در حال حاضر بهترین مدل این آلمانی با پیشرانه 3.6 لیتری شش سیلندر با تنفس طبیعی می‌تواند 280 اسب‌بخار نیرو تولید کند.

فولکس‌واگن CrossBlue

تا سال 2016 باید صبر کرد تا از اصل قضیه کراس‌بلو باخبر شویم. آنطور که شرکت آلمانی می‌گوید این یک شاسی‌بلند در کلاس کراس‌اوورها یا مدل‌های سایز متوسط جمع و جور است. احتمالاً در زمانی که عرضه می‌شود می‌تواند رکورددار کوچک‌ترین SUV هفت نفره دنیا باشد. پیش‌بینی می‌شود کراس‌بلو رقابت جانانه‌ای را برا هوندا پایلوت و نیسان پث‌فایندر آغاز کند. شاید جالب باشد بدانید که پلت‌فرم این مفهومی با خودروهایی چون آئودی A3، سئات لئون و اشکودا اکتاویا نیز مشترک است. خودروهایی که همگی جزو زیرمجموعه‌های فولکس آلمان محسوب می‌شوند. شنیده‌ها حاکی از آن است که پیشرانه‌اش 2 لیتری گازوئیل‌سوز توربوشارژ شده با 190 اسب‌بخار قدرت است و یک موتور برقی 54 اسب‌بخاری هم به قوای محرکه‌اش اضافه می‌شود. گفته می‌شود با یک بار سوخت‌گیری، کراس‌بلو می‌تواند بیش از 1000 کیلومتر راهپیمایی کند.

ب‌ام‌و سری 4 Coupe



سری چهار چیزی بود که بعد از مدت‌ها دوست‌داران برند محبوب باواریایی‌ را سر ذوق آورد. کوپه‌های سایز بزرگی که به گفته مدیران شرکت از این به بعد به جای دو درب‌های سری 3 وارد بازار خواهند شد. این خودرو از کلاس قبلی خود طویل‌تر، عریض‌تر و کوتاه‌تر شده است. روزی که از آن رسماً پرده‌برداری شد اولین چیزی که جلب توجه می‌کرد، چراغ‌های فضایی و رینگ‌های 20 اینچی‌اش بودند. ب‌ام‌و فوق به طور حتم رقیبی برای آئودی A5، مرسدس‌بنز C250، کادیلاک CTS و اینفینیتی Q60 خواهد بود. گفته می‌شود قرار است روی این کوپه جوان‌‌پسند یک پیشرانه 3 لیتری دو توربو شش سیلندر به قدرت 430 اسب‌بخار با 500 نیوتن‌متر گشتاور نصب شود. ب‌ام‌و قیمت پایه این خودرو را 154 هزار دلار تعیین‌ کرده است.

هوندا Urban

همین ماه ژانویه سال گذشته طی نمایشگاه دیترویت بود که خودروساز پرافتخار ژاپنی یکی از بهترین کرا‌س‌اوورهای خود را معرفی کرد. راستش را بخواهید هوندا از سال 1996 به دنبال تولید چنین خودرویی بود. از همان زمانی که رقیب هم‌وطنش تویوتا مدل RAV4 را معرفی کرد. حتی بعد از معرفی مدل پرفروشی چون CR-V هم نتوانست پا به پای رقیب حرکت کند. اوربان دستاورد یک عمر مهندسی ژاپنی‌ها به سبک هوندا است. یک کانسپت با تمام معیارهایی که تصورش را می‌کنیم. از چراغ‌های خاص و جسور گرفته با طراحی فانتزی و انتزاعی بدنه.
به عقیده کارشناسان این خودرو در آینده رقیب خواهد شد برای کیا Soul و نیسان Juke. در طراحی کانسپت فوق یک ویژگی خاص پنهان شده است. اگرچه اوربان یک شاسی‌بلند چهار درب است ولی روی دو درب آن دستگیره نصب شده است. احتمالاً مقصد نهایی این خودرو بازار آمریکای شمالی خواهد بود.

فیات 500 ابرث Tenebra


یکی از پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌های مینی سایز دنیا نیز در لیست برترین‌ها قرار دارد تا نشان دهد در عالم مفهومی‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. فیات 500 ایتالیایی که خود توسط تیونر اتریشی Abarth دستخوش تغییراتی چشم‌نواز شده بود حالا مجدداً به دست کار شده و ویرایش موسوم به تاریکی را ساخته. این اسپرت سایز کوچک سرتاسر دارای المان‌ها و جزئیاتی است که باید با دقت به آن توجه کرد.
از رنگ مات نوک مدادی تا تایرهای چهار فصل 185.55 پانزده اینچی. حتی روی شیشه‌ها، بال عقب و جلوپنجره آن نیز تغییراتی اعمال شده است. باز هم مثل همیشه از قلب کوچک 1.4 لیتری توربوشارژ شده آن انتظار زیادی داریم. این پیشرانه می‌تواند به راحتی 160 اسب‌بخار نیرو تولید کند. فیات 3.5 متری فوق تنها 839 کیلوگرم وزن دارد. می‌گویند حتی آینه‌های این خودرو نیز کمی مات‌تر از خودروهای استاندارد است.

تویوتا Furia

مدت‌ها بود که تویوتا این دست و آن دست می‌کرد تا بهانه‌ای برای معرفی نسل جدید کرولا پیدا کند. در حقیقت بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن در پی آن بود که توجیهی برای جهش طرح انقلابی این خودرو پیدا کند تا مشتری شوکه نشود. همین بود که فیوریا را معرفی کرد. کانسپتی استادانه که یکه‌تاز زبان جدید طراحی شرکت شده بود. خشن و اخمالود. صفت‌هایی که هرگز از کرولا انتظار نمی‌رفت. حالا دیگر نباید کرولای نسل جدید را یک محصول خانواده‌ای محافظه‌کار دانست. از این به بعد او رقیب برای دوج، فورد و شورولت آمریکاییی خواهد بود.
اگرچه این طراحی تند و تیز بعدها با رونمایی از نسخه نهایی قدری آرام‌تر شد، ولی باز با این حال کرولا دیگر یک خودروی ساده نبود. با این وجود خود تویوتا مدعی است که محصول جدیدش با رقبای سنتی یعنی هوندا سیویک و هیوندای الانترا برابری می‌کند. بد نیست بدانید این کانسپت یازدهمین نسل از کرولای پرفروش را به نمایش گذاشته بود.

نیسان Resonance

نظرتان درباره طلایه‌دار این لیست چیست؟ شاید اگر بگوییم این خودرو نسل بعدی مورانو را به تصویر می‌کشد، اوضاع کمی برایتان بهتر می‌شود. نیسان ماحصل چند دهه خودروسازی را در طراحی این خودرو پیاده کرده است. این را به خوبی می‌شود از روی فرم پنجره‌ها، چراغ‌ها، سقف و مهم‌تر از همه آن آینه‌های خاص فهمید. بی‌شک این ژاپنی یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین طراحی‌ها را در سال 2013 از آن خود کرده است. گفته می‌شود در داخل کابین آن چرم و چوب صد در صد طبیعی استفاده شده است. رزونانس به معنی تشدید در روزی که رونمایی شد به شدت از سوی عکاسان و خبرنگاران مورد توجه قرار گرفت. چراکه اول از همه این رینگ‌های خمیده 22 اینچی‌اش بودند که چشمان مخاطب را میخکوب می‌کردند. برای قوای محرکه آن از یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر و یک موتور برقی لیتیومی بهره گرفته خواهد شد.
مرجع : بازارخبر

راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۷:۳۹
میگم این نمایندگیهای ماشینای خارجی خوب مردمو گیراوردن محصول یک کشوریکه سود بانکیشون زیر 5درصده رو تو ایران با حساب سود بانکی بالای 18 در صد میفروشند.کاری نداره از مردم دلار بگیرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (202092)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۷:۵۰
بهار، باز باکس کامنتت بازه که!؟ حالا که مجازيم حرف بزنيم، ميگم که...، اين آشغالا چيه بابا!؟ اينا بايد 100 سال بدوند و طراحي کنن و عرق بريزن و جون بکنن تا به الان پرايد خودمون برسن. (202098)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۸:۳۸
ایران خودرو و سایپا ببینن و واقعا خجالت بکشن. (202113)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۳۱
جای تیبا اینجا خالیه (202196)
وحید
Romania
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۵۸
Abarth ایتالیاییه نه اتریشی (202216)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۲:۵۸
ما فقط شعار بلدیم (202281)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۱:۰۵
از شورولت چه خبر؟ (202222)
مح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۱:۱۲
این مدیرای خودروسازی مامیدونستن خجالت چیه وضعمون این نبود! (202229)
پژو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۱:۲۶
ایران اگر تلاش کنه میتونه بهتراز اینارو بسازه ایران تو دهه50 یکی از بهترین خودرو سازای ایران بود ولی الان که چه بساتی داریم من................... (202236)