به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۲۹۸۹۶

سهم هر ایرانی از اینترنت چقدر است؟

گروه اقتصادي:​ رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: ادبیات باند پهن در دنیا ۲۰ مگ است. در شبکه ملی اطلاعات برای ۶۰ درصد خانوارها حداقل پهنای باند ۲ مگ در نظر گرفته‌ایم؛ اگرچه ۲ مگ باند پهن نیست.
سهم هر ایرانی از اینترنت چقدر است؟
نصرالله جهانگرد، با اشاره به اینترنت از نگاه زیرساختی، اظهار داشت: در ابتدای سال 2014، اینترنت جهان 100 ترابیت سرعت دارد. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ایران یک درصد از جمعیت جهان را داراست اما ظرفیت کل اینترنت کشور 100 گیگ است که به عبارتی سهم هر نفر، یک کیلوییت می‌شود. وی گفت: این در حالی است که در کشور ترکیه سهم هر نفر 40 تا 50 کیلوبیت و در کشور قطر سهم هر نفر 100 کیلوبیت است. جهانگرد تصریح کرد: با این وضعیت می‌خواهیم در منطقه دوم شویم. رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: همچنین هم‌اکنون حجم اطلاعات جهان 4zetta (10 به توان 21) است؛ به همین تناسب باید استراتژی دولت، دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر به این ابزار باشد. وی با اشاره به بررسی گزارش‌های بودجه کشور از سال 70 تا 82، گفت: حساب‌های ملی هزینه شده کشور نشان می‌دهد، هر یک تومان سرمایه‌گذاری در ICT، میزان 15 برابر در ICT بازگشت داشته است.

جهانگرد تصریح کرد: هم‌اکنون تمام دنیا به دنبال Broad band (باند پهن) هستند. ادبیات باند پهن 20 مگ است که ما در ایران روی باند پهن 2 مگ صحبت می‌کنیم. دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات افزود: در ساختار شبکه ملی اطلاعات باید 60 درصد خانوارها به پهنای باند بالا دسترسی داشته باشند که حداقل پهنای باند را 2 مگ درنظر گرفته‌ایم؛ اگرچه 2 مگ باند پهن نیست. وی تاکید کرد: حدود 17 تا 18 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در 3 تا 4 سال آینده در این حوزه نیاز است؛ باید 8 ترابیت در اینترنت بین‌الملل و 40 ترابیت در Back Bone (پشتیبان) داشته باشیم.
مرجع : فارس