به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۳۵
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۳۰۲۶۹
"حصر"تا چند ماه آینده رفع مي‌شود

نقل قول فريد فريد زکریا از روحانی درباره حصر

گروه سیاسی: "فرید زکریا" تحلیلگر سیاسی امریکایی در سرمقاله اخیر خود در روزنامه "واشنگتن پست" با اشاره به لزوم مصالحه ایران و امریکا به نقل از "روحانی" اظهار داشته که حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد ظرف چند ماه آینده شکسته مي‌شود.
نقل قول فريد فريد زکریا از روحانی درباره حصر
به گزارش "تدبیر"، فرید زکریا که در حاشیه اجلاس داووس با "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران مصاحبه‌اي برای تلویزیون سی. ان. ان انجام داده در سرمقاله جدید خود در روزنامه "واشنگتن پست" با اشاره به لزوم درک متقابل و "مصالحه" ایران و غرب به منظور حل مشکلات موجود فی مابین مي‌نویسد: "پس از امضای توافق هسته‌اي موقت میان تهران و غرب بر سر موضوع برنامه هسته‌اي آن کشور انتظارات افزایش یافته است. در طول هفته گذشته، مقامات ایرانی در اظهارنظرهای عمومی موضعی سرسختانه اتحاذ کرده اند و نخست وزیر اسرائیل نیز بار دیگر تاکید کرد که با هرگونه توافقی در مورد برامه هسته‌اي ایران مخالف است.از سوی دیگر، سناتورهای بانفوذ امریکایی نیز در مورد نتیجه مذاکره هسته‌اي ابراز تردید کرده اند. تهران و غرب نیازمند آغاز تفکری خلاقانه در مورد چگونگی ایجاد پلی هستند که بتواند بر جدایی بزرگی که میان آنان ایجاد شده فائق آیند. دو طرف بایستی در مورد چگونگی غلبه بر موانعی که با آن مواجه هستند به ابتکار عمل دست بزنند."

زکریا در ادامه به موضع گیری "ظریف" و "روحانی" در مورد برنامه هسته‌اي ایران اشاره مي‌کند و مي‌افزاید:"اظهارات وزرای امور خارجه و رییس جمهوری ایران در مورد برنامه هسته‌اي این کشور توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرده است. "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران پیش تر در مصاحبه با "جیم اسکیوتو" مجری "سی ان ان" اظهار داشت که ایران با هیچ گونه توقفی در برنامه هسته‌اي آن کشور موافقت نخواهد کرد. پس از آن، "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران نیز در مصاحبه با من در شبکه خبری "سی ان ان" گفت که ایران قصد از کار بازداشتن هیچ سانتریفیوژی را ندارد. او به من گفت که نیروگاه آب سنگین اراک به فعالیت خود ادامه خواهد داد نیروگاهی که غرب در مورد آن نگرانی‌هايي دارد چرا که قابلیت تولید پلوتونیوم را دارد و مي‌تواند در ساخت سلاح هسته‌اي مورد استفاده قرار گیرد."

"زکریا" با اشاره به تفاوت دیگاه ایران و امریکا در مورد مذاکره هسته‌اي مي‌نویسد: "ایران و امریکا اختلاف نظری اساسی در مورد توافق اخیر هسته‌اي دارند. من در مصاحبه با روحانی و دیگر مقامات ایرانی این نکته را دریافتم که دیدگاه ایران این است: ایران مي‌تواند به جهان این اطمینان را بدهد که برنامه هسته‌اي اش صرفا ماهیت صلح آمیز دارد و آن کشور به دنبال استفاده از برنامه هسته‌اي برای مصارف نظامی نیست و شواهدی هم به منظور اثبات این موضوع وجود دارند. مقامات ایرانی تاکید کرده اند که صدور مجوز برای بازدید بازرسان از تمام تاسیسات هسته‌اي آن کشور نشانه‌اي دال بر صحت ادعای شان مي‌باشد. این روند آغاز شده است. پس از توافق هسته ای، از هفته گذشته بازرسانی برای بازدید از تاسیسات هسته‌اي ایران وارد آن کشور شده اند. با این حال مقامات ایرانی هیچ گونه اعمال محدودیتی بر برنامه هسته‌اي آن کشور را نمي‌پذیرند. آنان اغلب تاکید کرده اند که حق دارند هم چون هر کشور دیگری که معاهده منع گسترش سلاح‌هاي کشتار جمعی (ان پی تی) را امضا کرده به غنی سازی اورانیوم برای تولید برق بپردازند. واقعیت آنست که در معاهده ان پی تی چیزی در مورد فعالیت‌هاي مرتبط با غنی سازی گفته نشده است. بسیاری از کشورهای دارای تاسیسات برق هسته‌اي به غنی سازی دست نزده اند در حالی که سایر کشورها این کار را انجام داده اند. تنها معیاری که در معاهده ذکر شده است آن است که تمام فعالیت‌هاي هسته‌اي بایستی "برای مقاصد صلح آمیز" مورد مورد بهره برداری قرار گیرند."

زکریا با بیان تقاوت دیدگاه مقامات امریکایی با رویکرد ایران نسبت به برنامه هسته‌اي مي‌نویسد: "دیدگاه امریکایی‌ها در مورد توافق نهایی کمی متقاوت از رویکرد ایران است و از این دیدگاه سرچشمه مي‌گیرد که به نظر آنان ایران بایستی گام‌هاي ویژه‌اي بر جلب اعتماد کشورهای دیگر در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته‌اي اش بردارد. از دید امریکایی ها غنی سازی ایرانی بایستی محدود شود و در مورد مقدار اورانیوم به صورت نمادین این میزان بایستی در سطح 5 درصد باقی بماند. از سوی دیگر، امریکایی‌ها معتقدند که ایران بایستی هزاران سانتریفیوژ موجود خود را از بین ببرد و فعالیت راکتور آب سنگین اش را متوقف سازد".

فرید زکریا به هر دو طرف ایرانی و امریکایی توصیه‌هايي دارد و مي‌نویسد "هر دو طرف بایستی به دغدغه‌هاي اساسی یکدیگر توجه کنند. مقامات ایرانی بایستی این موضوع را درک کنند که برنامه هسته‌اي شان مورد تردید است و شک بسیاری در مورد سرمایه گذاری عظیم در برنامه هسته‌اي این کشور تنها برای تولید مقدار کمی برق وجود دارد و این که آن کشور در گذشته مخفی کاری‌هايي در مورد برنامه هسته‌اي اش داشته است. واشنگتن نیز بایستی این موضوع را بپذیرد که گرچه خواستار اعطای امتیازات بیشتری از سوی ایران فراتر از بازرسی بازرسان از نیروگاه‌هاي هسته‌اي آن کشور است احتمال عقب گرد ایران از برنامه هسته‌اي اش است اندک است. در صورتی که اعتماد ظرف مدت 6 ماه آینده جلب شود امکان توافق هسته‌اي نهایی وجود خواهد داشت. در صورتی که تهران با بازرسی بازرسان آژانس از نیروگاه هایش مخالفت کند همه چیز به یکباره تغییر خواهد کرد و واشنگتن نیازی نخواهد داشت تا به مدت شش ماه توافق پایبند باشد."

زکریا در ادامه با اشاره به لزوم "مصالحه" میان ایران و امریکا مي‌نویسد: "مصالحه‌اي خلاقانه مي‌تواند تردید ایجاد شده میان تهران و واشنگتن را از بین ببرد. "کالین کاهل" استاد دانشگاه "جورج تاون" و "جوزف کیریکیون" که هر دو در این زمینه کار کرده اند به من گفتند که تنها توقف کار سانترفیوژهای ایران و نابودی آن‌ها مي‌تواند به این روند کمک کند. ایران بیش از 19.800 سانتریفیوژ در اختیار دارد که تنها میزانی کمتر از نیمی از آن‌ها قادر به فعالیت هستند. مصالحه میان ایران و امریکا امکان پذیر است. ایران بایستی این اطمینان را بدهد که غنی سازی اورانیوم اش را تا سطح کمتر از 20 درصد حفظ خواهد کرد. در مورد راکتور آب سنگین نیز ایران مي‌تواند فعالیت این راکتور را به آب سبک تبدیل کند."

فرید زکریا در بخش پایانی اظهاراتش به نقل از "روحانی" مي‌نویسد: "در دیدارهایی که با "روحانی" و "ظریف" داشتم آنان اطمینان دادند که میانه روها در ایران خواستار ادغام ایران در جامعه بین المللی هستند (برای مثال روحانی به من گفت که ظرف چند ماه آینده رهبران جنبش سبز آزاد خواهند شد) با این حال من اطمینان دارم که آنان (روحانی و تیمش) تحت محدودیت‌هايي فعالیت مي‌کنند و با مخالفت‌هاي زیادی از داخل مواجه هستند. همین وضعیت در مورد دولت اوباما نیز وجود دارد. بهتر است که هر دو طرف خود را برای توافق نهایی آماده کنند و به "مصالحه" با یکدیگر دست بزنند."