به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۳۱۴۱۸
در نشست مطبوعاتی فیلم خانه پدری مطرح شد:

کیانوش عیاری:لطفا من را سانسور نکنید

گروه فرهنگ وهنر: نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی خانه پدری به کار گردانی کیانوش عیاری بعد از نمایش فیلم با حضور عوامل در برج میلاد در حالی برگزار شدکه کیانوش عیاری از مخاطبان و مدیران خواست تا وی را سانسور نکنند.
کیانوش عیاری:لطفا من را سانسور نکنید
کیانوش عیاری کار گردان این فیلم با اشاره به روند ساخت فیلم گفت: به بهانه اینکه فیلم تلخ است نمایش ان سه سال متوقف شده بود اما جالب است که در چند روز گذشته در حدود ۲۶ اکران داشت و همه به من می‌گفتند لزومی نداشت که این فیلم چند سال توقیف باشد. وی با اشاره به اینکه نمی‌دانم خانه پدری در آینده اکران می‌شود یا نه گفت: همین اکران هم مغتنم بود زیرا این دیدن‌ها است که فیلم را کامل می‌کند بنده معتقدم مکملین فیلم مخاطبان هستند. عیاری در ادامه درباره سبک واقع‌گرایی فیلم گفت: من اصراری ندارم که فیلم اجتماعی بسازم یا جامعه را جراحی کنم طبیعی است که فیلمساز در چنین فیلمهای باید نگاه واقع‌گرایی داشته باشد ضمن اینکه فیلم باید بازتاب واقعی و سازنده داشته باشد و اگر فیلمساز چیزی در چنته داشته باشد خوش بحال اوست.

وی در ادامه افزود: بعد از نمایش فیلم دوستی از من پرسید اینجا ایران است اما به نظر می‌‌آید فیلم شما در سرزمین دیگری بود و تنها زبان آن فارسی بود آیا پدران ایرانی اینگونه هستند و من می‌خواهم اینجا در این جلسه جواب او را بدهم دوست عزیز من متولد اهواز هستم و بدلیل شعله‌های آتش در این شهر هرگز در این شهر هر گز نتوانسته‌ام ستاره‌ها را ببینم و بوی نفت آنجا همیشه در مشمام است. وی ادامه داد: انچه که من را آزار می‌دهد دیدن صحنه‌های است که مد روز شده است و از بکار بردن عناصری که ربطی به فیلم ندارد و طمع می‌کنیم و در فیلم اضافه می‌کنیم به شدت باید پرهیز کرد.

عیاری افزود: اگر من فیلم خانه پدری را می‌سازم قطعا قصد سوء‌استفاده ندارم مگر آنکه موضوع آن دغدغه زندگی من باشد آیا تعصباتی که ما هر روز در جامعه می‌بینیم وجود خارجی ندارد سال گذشته پدری در شهر ک غرب دخترش را کشت و من تحقیق کردم و متوجه شدم تهرانی هستند و یا قتلهای خانوادگی که این روز‌ها رخ می‌دهد و همه هر روز آن‌ها را می‌خوانیم و می‌شنویم واقعی است و من می‌خواهم در آینده دراین‌باره فیلمی بسازم. کار گردان خانه پدری ادامه داد: مسائل خانه پدری شاید تمام جامعه را در بر نگرفته باشد اما در سطوح پایین‌تر این تعصبات وجود دارد علاقه‌ای برای سیاه نمایی ندارم امثال من را سانسور نکیند تا بتوانیم در جامعه‌ای که سرشار از تاریکی است بتوانیم عبور کنیم.

وی ادامه داد: نباید فقط به مسائل اقتصادی جامعه توجه کنیم من نه می‌خواستم باری به دوش جامعه اضافه کنم و نه می‌خواهم سندی برای اتفاقاتی که در فیلم افتاده است برای شما ارائه کنم. عیاری ادامه داد: در سال ۵۵ با داستانی مشابه فیلم مواجه شدم و از‌‌ همان زمان جرقه ساخت این فیلم در ذهنم بسته شد. وی درباره اکران فیلم گفت: مسئله اکران مشخص نیست و فعلا فقط پروانه موقت برای حضور در جشنواره داده‌اند و به هیچ وجه دوست ندارم برای پروانه نمایش سکانسی از فیلم حذف شود زیرا بنیان فیلم از بین می‌رود.

عیاری درباره خشونت موجود در فیلم گفت: نباید فشار روحی و روانی به تماشاگر وارد کنیم هر فیلمی که از طریق عواطف تماشاگر را تحت تاثیرقرار دهد فیلم شرافتمندی نخواهد بود قصد من از ساخت فیلم خانه پدری اذیت و آزار مخاطب نبود بلکه در بستر فیلمنامه وجود داشت. مهدی هاشمی هم با اشاره به همکاری خود با عیاری گفت: تا قبل از همکاری با عیاری بازیگر حرفه‌ای بودم اما با سریال هزاران چشم و روزگارقریب و خانه پدری به مقام هنروری رسیدم زیرا در کار با عیاری خودم را خالی می‌کردم تا آوا‌ها و صداهای مخفی به گوشم برسد در این کار احساس کردم خودم را بیشتر می‌شناسم.  شهاب حسینی بازیگر فیلم درباره شخصیتش در این فیلم گفت: شخصیت من ساخته و پرداخته اثر و فیلمنامه بود و موظف بودم آن را ایفا کنم کاراکتر من کسی است که کاری را انجام می‌دهد که قلبا اعتقادی به آن ندارد. وی ادامه داد: اگر فیلمی می‌بینید که بعد از تمام شدن فیلم می‌توانید به آن فکر کنید بدانید فیلم خوبی بوده است و فیلمهای فرهادی و عیاری از چنین ویژگی برخوردار هستند.

حاشیه‌ها:
کیانوش عیاری در جلسه نقد و برسی فیلم گفت لطفا سوالاتی بپرسید که با این نشست تناسب داشته باشد.
مجری برنامه گفت قطعا کسی که سند تاریخی را به تصویر می‌کشد برایش تلخی وشیرینی اهمیت زیادی ندارد.
مجری برنامه از حضار خواست تا از نامهای مستعار در سوالات خودداری کنند.
مرجع : ایلنا