به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۰۲:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۳۱۷۱۴۹
کیوان صمیمی:

به بندسیاسی منتقل نشوم اعتصاب غذا می‌کنم

گروه سیاسی: کیوان صمیمی، نویسنده و روزنامه‌نگار زندانی، پس از چند روز بی‌خبری از قرنطینه ندامتگاه مرکزی کرج تماس گرفت و اعلام کرد اگر به بند سیاسی منتقل نشوم، اعتصاب غذا می‌کنم.
به بندسیاسی منتقل نشوم اعتصاب غذا می‌کنم
مصطفی نیلی، وکیل دادگستری که پیش‌تر اعلام کرده بود صمیمی در بازداشتگاه یکی از کلانتری‌های کرج نگهداری می‌شود، روز شنبه، دوم بهمن در توییتی از انتقال این زندانی ۷۳ ساله به ندامتگاه مرکزی کرج خبر داد و نوشت: «با وجود اینکه تست کرونا داده و جواب آن منفی بوده ولی هنوز علیرغم وعده مسئولان زندان به بند شش و محل نگهداری زندانیان سیاسی منتقل نشده است.» او در ادامه افزود: «ایشان اعلام کرد اگر تا فردا به بند ۶ منتقل نشود اعتصاب غذا خواهد کرد.» به گفته این وکیل دادگستری، انتقال کیوان صمیمی به زندان کرج با «فشار نهادهای امنیتی» صورت گرفت و او پیش از انتقال حتی موفق نشد هیچ‌یک از وسایل شخصی ازجمله داروهایش را با خود ببرد. یادداشتی که روز شنبه، دوم بهمن در کانال تلگرامی کیوان صمیمی به نقل از او منتشر شد نیز این موضوع را تایید می‌کند. 
صمیمی در این یادداشت ماجرای انتقال خود را این‌گونه توصیف کرد: «چهارشنبه ۲۹ دی ساعت ۱۱ صبح صدایم کردند و گفتند بهداری با شما کار دارد، اما از در بند چهار که بیرون آمدم یکی از معاونین زندان را دیدم. ابتدا گفتگویی در مورد مسائل جاری زندان را شروع کرد و نهایتا گفت از بیرون دستور دادند که شما منتقل شدید به ندامتگاه مرکزی کرج.»  صمیمی در ادامه یادداشت، نوشت: «من گفتم باید حکم قضایی آن را ببینم و تشریفات و مسیر قانونی آن طی شود و برگردم داخل بند و لباسم را بپوشم و اثاثیه‌ام را جمع کنم و به این صورت با زیرپوش و دمپایی و بدون داروهای قلبی، کلیه، قند و اعصاب و بدون کارت بانکی و تلفن هیچ جا نمی‌روم و مقاومت حق طبیعی‌ام است.»
به گفته صمیمی، معاون زندان درنهایت به بهانه گفت‌وگو با رئیس زندان او را سوار خودرو می‌کند، اما به‌جای رفتن به دفتر رئیس زندان، از زندان اوین خارج می‌شوند. کیوان صمیمی در ادامه یادداشت خود نوشت: «به‌رغم اعتراض من، آن‌ها با اجبار نقشه‌.....(انتقال) خود از اوین به زندان مرکزی کرج تحت اوامر نیروهای امنیتی را عملی کردند.» هم‌زمان با اعلام خبر انتقال کیوان صمیمی به زندان مرکزی کرج، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای انتقال او را «تبعید به‌قصد کشتن تدریجی» خواند و تاکید کرد: «نگه‌داشتن او در زندان احتمال وقوع فاجعه‌ای دیگر را برای یک زندانی سیاسی بالا می‌برد.» کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و عضو کانون نویسندگان ایران، از ۱۷ آذر سال ۱۳۹۹ تاکنون با اتهام «اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در زندان است و دوران محکومیت دوساله خود را سپری می‌کند.

انوشه آشوری به اعتصاب غذای وین پیوست

از سوی دیگر ایندیپندنت نوشت: الیکا آشوری، دختر انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در زندان اوین، در یک پیام ویدیویی گفت که پدرش در اعتراض به «گروگان‌گیری» به اعتصاب غذای وین می‌پیوندد.
الیکا آشوری، در پیامی که در صفحه توییترش منتشر کرد، نوشت: انوشه آشوری در همبستگی با بری روزن، گروگان‌ پیشین، و دیگر افرادی که «شجاعانه» در وین با خواست آزادی همه گروگان‌های خارجی و دوتابعیتی اعتصاب غذا کرده‌اند، از روز یکشنبه، ۲۳ ژانویه (سوم بهمن)، اعتصاب غذای خود را در زندان اوین شروع می‌کند.» خانم آشوری با بیان اینکه نسبت به وضعیت جسمی پدرش در آستانه ۶۸ سالگی نگران است، ابراز امیدواری کرد که این اقدام توجه جهان را به مشکلات افراد دو تابعیتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته باشد و دولت بریتانیا برای آزادی پدرش اقدامی انجام دهد. اعتصاب غذای وین از روز سه‌شنبه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) در هتل کوبورگ، محل مذاکرات احیای برجام در وین آغاز شد.  بری روزن، گروگان سابق سفارت آمریکا در ایران، نخستین کسی بود که اعلام کرد در اعتراض به «سیاست‌های گروگان‌گیری» ایران اعتصاب غذا می‌کند. به فاصله چند روز بعد نیز نزار زکا، گروگان سابق لبنانی آمریکایی به اعتصاب غذای او پیوست. هم‌زمان، شماری از فعالان سیاسی و مدنی نیز در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران و مرگ بکتاش آبتین به اعتصاب غذای وین پیوستند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان نیز حمایت خود را از این اقدام اعلام کردند.
بری روزن و نزار زکا گفتند که تا آزادی همه گروگان‌ها و زندانیان خارجی در ایران به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند و حالا انوشه آشوری نیز با اعتصاب غذا در زندان اوین، خواستار رسیدگی به وضعیت خود و آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله زندانیان دو تابعیتی شده است. انوشه آشوری که اکنون ۶۷ سال دارد سال ۱۳۹۶ وقتی‌که برای دیدار مادرش به ایران رفته بود، بازداشت شد. او در دادگاه‌ با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» و «تحصیل مال نامشروع» به ۱۲ سال زندان و پرداخت ۳۳ هزار یورو محکوم شده است. پیش‌تر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران زندانیان دو تابعیتی را تبدیل به «اهرم فشار» در سیاست‌های خارجی خود می‌کند. زندانیان دو تابعیتی که هم‌اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند عبارتند از‌: نازنین زاغری، باقر و سیامک نمازی، احمدرضا جلالی، انوشه آشوری، ناهید تقوی، مهران رئوف، فریبا عادل‌خواه، کامران قادری و مسعود مصاحب‌.
 
برچسب ها: کیوان صمیمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها