به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۳:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۲۲۱۶۴
عزت‌اللهی:

خوش شانسم که آقاکریم در تیم ملی است

گروه ورزشی: در دومین تجربه حضور در مقدماتی جام جهانی، سعید عزت‌اللهی یکی از ارکان صعود ایران بود. شماره 6 تیم ملی که در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش وارد اردوی تیم ملی شد، درخشید و در جام جهانی 2018 هم از بهترین بازیکنان ایران بود.
خوش شانسم که آقاکریم در تیم ملی است
در دومین تجربه حضور در مقدماتی جام جهانی، سعید عزت‌اللهی یکی از ارکان صعود ایران بود. شماره 6 تیم ملی که در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش وارد اردوی تیم ملی شد، درخشید و در جام جهانی 2018 هم از بهترین بازیکنان ایران بود. او در دوره ویلموتس، برای مدتی از اردو دور بود اما وقتی دراگان اسکوچیچ آمد، دوباره به همان هافبک دفاعی مقتدری تبدیل شد که همه انتظارش را داشتیم. سعید حالا که حدود دو سه هفته از صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 می‌گذرد، در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی از این مسیر سخت می‌گوید، از شرایطی که در بحرین وجود داشت و بازیکنان حق حتی یک اشتباه را نداشتند. او البته کمی هم درباره حضورش در الغرافه صحبت می‌کند.

حالا که مدتی از صعود تیم ملی به جام جهانی قطر گذشته، دوست دارم از شرایط سخت صعود صحبت کنی. بخصوص در بحرین که چه بر شما گذشت و چطور تیم ملی از این بحران به سلامت عبور کرد؟

قطعاً برای رسیدن به جایی که الان تیم ملی حضور دارد، تمام بازیکنان تلاش کردند. کل مجموعه سختی کشیدند، چون در یک موقعیت حساسی قرار داشتیم که حتی نباید یک اشتباه مرتکب می‌شدیم. منظورم همان بازی‌های بحرین است. بازیکنان تیم ملی خیلی خوب به این نکته پی بردند که یک اشتباه مساوی است با حذف از جام جهانی. اتفاقی که هیچ کس دوست نداشت رخ بدهد. چون حضور در جام جهانی برای تمام بازیکنان مهم است. پس تمام زحمت‌مان را کشیدیم تا صعود کنیم. همه از کادرفنی تا بازیکنان انرژی گذاشتند و خدا را شکر توانستیم اشتباهات گذشته و شکست برابر عراق و بحرین را جبران و به جام جهانی صعود کنیم.

چه اتفاقی افتاد که نتایج تیم ملی از این‌رو به آن رو شد. بحث فنی در میان بود یا نکته دیگری وجود داشت؟

این را فکر می‌کنم کسانی که کارشناس هستند و دستی بر آتش دارند، می‌توانند توضیح بدهند اما تیمی که الان دست آقای اسکوچیچ است، توانست بعد از دوره‌ای که آقای کی‌روش رفتند، اتحاد و همدلی را به تیم ملی برگرداند. قبل از آقای اسکوچیچ همدلی کمرنگ شده بود اما اسکوچیچ که آمد، هم‌قسم شدیم و جنگیدیم تا بهترین نتایج را کسب کنیم. از نظر رابطه با بچه‌ها هم نسبت به زمان ویلموتس، تفاوت‌های بسیاری را دیدیم. امیدوارم اتفاقاتی که رقم خورده، دل مردم را شاد کرده باشد.

حتی حالا که صعود تیم ملی به جام جهانی مسجل شده، ایران با تمام قوا به مصاف رقبا می‌رود. آیا دنبال ثبت رکورد جدیدی هستید؟

فوتبال اصولاً طوری نیست که دنبال رکورد باشیم. ما هر بازی به‌دنبال برد می‌رویم و با این هدف وارد زمین می‌شویم. دوست داریم به‌عنوان سرگروه صعود کنیم و همین مسأله شاید بتواند در رنکینگ فیفا و همچنین قرعه‌کشی جام جهانی نقش مهمی داشته باشد. به همین دلیل انگیزه بالایی برای دو بازی آینده داریم تا نشان بدهیم همچنان بهترین تیم آسیا هستیم و رنکینگ فیفا هم واقعی است. اینها همه انگیزه‌هایی است تا پرقدرت جلوی تمام حریفان بازی کنیم و به تیمی باج ندهیم.

خودت هم با حضور دراگان اسکوچیچ توانستی جایگاه قبلی‌ات را به دست بیاوری. در این مورد هم صحبت می‌کنی؟

با آمدن آقای اسکوچیچ، من دوباره توانستم جایگاه خودم را به دست بیاورم. چون ایشان مربی است که اعتماد را نه تنها به من بلکه به تمام بازیکنان برگرداند. شما می‌دانید که وقتی بازیکن اعتماد به نفس داشته باشد، می‌تواند توانایی‌های خودش را به بهترین شکل ممکن نشان بدهد. من همواره سعی کرده‌ام تمام نکته‌هایی که ایشان از من در زمین می‌خواهد را انجام بدهم و کاملاً در اختیار تیم باشم. امیدوارم در ادامه مسیر هم بتوانم با تلاش بیشتر برای تیم ملی مثمرثمر باشم.

البته خوش‌شانس هم بودی که کریم باقری هم در کادرفنی تیم ملی حضور داشت. او چه نکته‌هایی به تو می‌گفت؟

آقا کریم احتیاج به تعریف و تمجید من ندارد. ایشان اسطوره تیم ملی و یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی تاریخ فوتبال ایران بوده و وجودش کنار ما یک دلگرمی ویژه است. او قبل از هر بازی با من صحبت می‌کند و نکته‌هایی را می‌گوید. اعم از شوت‌زنی، تعویض بازی و صحبت با سایر بازیکنان کناری و راهنمایی بقیه. اینها همه در بازی من تأثیرگذار بوده و تجربیات ارزشمندی به فوتبالم اضافه کرده است. خوش شانسم که آقا کریم در تیم ملی حضور دارد.

برای دومین بار، در کشوری بازی می‌کنی که جام‌جهانی هم آنجا برگزار می‌شود. تاکنون به این نکته توجه کرده بودی؟ و آیا تیم ملی می‌تواند از شرایط فعلی استفاده و به دور دوم جام جهانی صعود کند؟

این هم یک نکته جالب است. من جام جهانی قبلی در روسیه بازی می‌کردم و حالا هم برای این جام جهانی در قطر حضور دارم. من همیشه گفته‌ام، حتی قبل از صعود نظرم این بود که اگر می‌خواهیم به دور دوم صعود کنیم نیاز به تدارکات و آماده‌سازی قوی داریم. نیاز داریم همه کنار تیم ملی بیایند و حمایت کنند. تیم ملی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرد، آن هم فقط به خاطر صعود به جام جهانی و شادی دل مردم. امیدوارم مسئولان کنار ما بیایند، از نظر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرایط تیم ملی را بهبود ببخشند. حضور در دور دوم برای همه ما یک رؤیا است اما قول می‌دهیم اگر شرایط مهیا باشد، یک صعود تاریخی را رقم بزنیم.

بازی با کره‌جنوبی هم برای تو جالب شده. یک بار در زمین حریف اخراج شدی، دور رفت بهترین بازیکن زمین بودی و این بار هم از حضور در این دیدار محروم هستی.

کره‌جنوبی همیشه بزرگ بوده و بازیکنان فوق‌العاده‌ای در ترکیب خودش داشته. خب خدا را شکر در بازی رفت عملکرد خوبی داشتم و مربیان هم از عملکردم راضی بودند. کره‌جنوبی همیشه جزو تیم‌هایی است که در آسیا قدرتمند است و مشکل‌ساز اما در بازی بعدی محروم هستم و امیدوارم بچه‌ها مثل همیشه بجنگند و یک نتیجه خوب در زمین حریف به دست بیاوریم. چون سرگروهی برای هر دو تیم مهم است.

عکس‌هایی از تو و امیر عابدزاده دیده‌ام که قبل و بعد از هر بازی، بوسه‌ای بر سر او می‌زنی. درست مانند لورن بلان و فابین بارتز در تیم ملی فرانسه و منچستریونایتد. آیا این حرکت شما الگوبرداری از این دو بازیکن قدیمی تیم ملی فرانسه است؟

نه. الگوبرداری از بلان و بارتز نیست. امیر یکی از دوستان خوب من است و حین بازی یا بعد از بازی با انجام این کار به همدیگر روحیه می‌دهیم. این همان بحث انگیزشی است که میان ما وجود دارد.

بعد از حضور در الغرافه صحبتی کردی که از آن برداشت‌های مختلفی صورت گرفت. یکی از برداشت‌ها این بود که تو گفته‌ای از بچگی طرفدار الغرافه بوده‌ای. آیا این حرف را زده‌ای؟

من هم نوشته‌ها را خواندم اما حرفی که در مصاحبه‌ام زدم، این نبود. من گفتم وقتی کوچکتر بودم و الغرافه در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت، بازی‌هایش مقابل تیم‌های ایرانی را دیده‌ام. این شیطنت یکسری صفحه‌های مجازی بود و البته ترجمه‌ای که آنها به میل خودشان انجام دادند. من اصلاً نگفتم از بچگی طرفدار الغرافه بودم، فقط گفتم اسمش را شنیده و بعضی بازی‌هایش را دیده‌ام. الان هم تمام تمرکزم روی موفقیت این تیم است.

برخی رسانه‌های قطری گزارش دادند که رباط داخلی سعید عزت‌اللهی آسیب دیده و مصدومیت تو جدی است. آیا دوری 6 ماهه‌ات از فوتبال را تأیید می‌کنی؟

رباط پای من کش آمده، پاره نشده. نمی‌دانم چرا این خبر را منتشر کردند اما آسیب‌دیدگی من جدی نیست و پس از فیزیوتراپی، از یک هفته تا 10 روز آینده می‌توانم به تمرینات برگردم و دوباره برای الغرافه بازی کنم.

آمار و ارقام نشان می‌دهد سعید عزت‌اللهی از زمانی که به اردوی تیم ملی برگشت، نقش مؤثری در صعود تیم ملی به جام جهانی ایفا کرد. او در دوره قبل 13 بار در ترکیب تیم ملی حاضر شد و این بار نیز 12 بار در مقدماتی جام جهانی به میدان رفت. حاصل تلاش سعید، 834 دقیقه بازی است که او را در زمره بازیکنان کلیدی تیم ملی قرار داده است. همچنین عزت‌اللهی با میانگین نمره 54/7 در رتبه پنجم بهترین بازیکنان تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 2022 جای گرفته است.

12
سعید عزت‌اللهی بعد از حضور دراگان اسکوچیچ 12 بازی در مقدماتی جام جهانی انجام داد.

10
شماره 6 تیم ملی 10 بار به‌عنوان بازیکن ثابت در ترکیب تیم ملی قرار گرفت و 7 بار با نظر اسکوچیچ تعویض شد.

8
از نخستین بازی سعید عزت‌اللهی برای تیم ملی 8 سال می‌گذرد. او نخستین بار سال 2015 و مقابل ازبکستان برای تیم ملی به میدان رفت.

18
سعید یک گل در بازی‌های ملی به ثمر رسانده. او زمانی که تنها 18 سال داشت، مقابل ترکمنستان تنها گل ملی خود را وارد دروازه حریف کرد.

2
سعید در 2 بازی مقابل سوریه و عراق به‌عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد. هر 2 بازی را ایران با پیروزی به پایان رساند.

42
عزت‌اللهی با انجام 12 بازی در مقدماتی جام‌جهانی 2022، تعداد بازی‌های ملی خود را به عدد 42 رسانده است.

2
در مقدماتی جام جهانی، عزت‌اللهی دو کارت زرد برابر عراق و امارات دریافت کرد. دومین کارت زرد او را از بازی مقابل کره‌جنوبی در روز چهارم فروردین ماه سال 1401 محروم کرد.

7/54
نمره سعید در مقدماتی جام جهانی 54/ 7 است. این نمره او را به پنجمین بازیکن اثرگذار تیم ملی در مسیر صعود تبدیل کرده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها