به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۳۲۶۲۶۷

مسئولین به فکر ورود آب شیرین به میانکاله باشند

مسئولین به فکر ورود آب شیرین به میانکاله باشند
گروه جامعه:یک محیط بان مازندران گفت: تالاب هم نیاز به آب شور و هم شیرین دارد، اما آب شیرین سالم وارد میانکاله نمی‌شود.علی کلانه گفت: با وارد کردن آب به میانکاله مشکل خشکی تالاب بر طرف نمی‌شود، چراکه سطح آب دریا در حال کاهش است و این موضوع تاثیر مستقیم بر تالاب دارد و هر چقدر سطح آب دریا بالا و پایین شود تالاب هم کم آب و پر آب می‌شود.
 
به گفته این محیط بان، تالاب الان نیاز به آب شور و شیرین دارد، ولی آب شیرین وارد میانکاله نمی‌شود و اگر هم وارد شود آب کشاورزی یا فاضلاب است که این اتفاق به دلیل آلوده بودن باعث ورود سم به تالاب می‌شود.
او گفت: نبود آب شیرین در تالاب علت مرگ پرندگان و ماهی‌ها است و مسئولین به فکر وارد کردن آب شیرین سالم به میانکاله باشند تا زیست بوم تالاب بیشتر از این نابود نشود.پیش از این علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست خبر از پمپاژ آب دریای خزر به میانکاله برای پر آب شدن تالاب داد تا با اختلاط آب شیرین و شور حیات در میانکاله تامین شود.

میانکاله سرمایه ارزشمندی است
تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است.این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی همه ساله پذیرای ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.
این تالاب به دلیل داشتن تنوع زیستی یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.رئیس جمهور ۲۰ اسفند بار دیگر از تالاب میانکاله بازدید کرد و گفت: میانکاله سرمایه ارزشمندی است و دست‌اندرکاران محیط زیست باید برای حفظ آن تلاش کنند.

در سال ۹۸ بیش از ۵۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله به دلیل مسمویت سم بوتولیسم از بین رفتند، محیط‌زیست مازندران علت تلفات چند هزار پرنده مهاجر زمستان‌گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله را مسمومیت غذایی اعلام کرد و منشاء این مسمومیت غذایی نوعی باکتری است که در پرندگان به ویژه از گونه‌های چنگر و فلامینگو که از جلبک‌ها و پلانگتون‌ها تغذیه می‌کنند ایجاد می‌شود.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: تالاب میانکاله
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها