به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۳۸۲۷

60 درصد از شهرهای بزرگ در معرض زلزله

گروه اقتصادي: رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در 50 سال اخیر 30 درصد از زلزله‌هایی که بیش از 10 هزار کشته داشته در ایران اتفاق افتاده در حالی که ما تنها یک درصد جمعیت جهان را داریم، یعنی 30 برابر جمعیت کشور تلفات داده‌ایم.
60 درصد از شهرهای بزرگ در معرض زلزله
محمد شکرچی‌زاده صبح امروز در آیین افتتاحیه دومین کنفرانس ملی مصالح و سازه‌های نوین در مهندسی عمران در دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت توسعه پایدار اظهار کرد: اگر بخواهیم مسیر توسعه را به درستی بپیماییم و به توسعه پایدار دست یابیم باید از دانش به سمت اقتصاد فناوری برسیم. وی در ادامه به دستاوردهای علمی کشور اشاره کرد و گفت: کشور از نظر تولید مقالات علمی در رتبه 16 دنیا قرار گرفته است اما در بسیاری از عرصه‌ها متوقف شده و سعی نکرده‌ایم به سمت فناوری و تکنولوژی پیش برویم. این امر سبب شده کشور در بخش‌های اقتصادی رتبه خوبی نداشته باشد و برای مثال در رتبه 94 اقتصاد صنعت، 45 دستیابی به فناوری، 85 ظرفیت فناوری و 80 ثبت اختراع بین‌المللی قرار گیرد و این نشان می‌دهد باید گام بزرگی در جهت گذر از دانش به سمت فناوری برداریم.

60 درصد از شهرهای بزرگ کشور در معرض زلزله هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم اگر این گام برداشته نشود مشکلات کشور حل نخواهد شد و هرچند در بخش‌هایی آمار خوبی خواهیم داشت اما در بخش‌های دیگر همچنان با آمارهای نگران کننده‌ای مواجه خواهیم بود. وی افزود: در سال گذشته 124 میلیارد دلار مصرف انرژی در کشور در بخش‌های مختلف داشتیم که از این میزان 40 درصد آن سهم گرمایش و سرمایش ساختمان است در حالی که در کشوری همچون هند این میزان 21 درصد است و علاوه بر از دست رفتن انرژی موجبات آلودگی و تولید گازهای گلخانه ای را نیز فراهم می‌کنیم.

شکرچی زاده به اهمیت مقاوم سازی ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: در 50 سال اخیر 30 درصد از زلزله‌هایی که بیش از 10 هزار کشته داشته در ایران اتفاق افتاده در حالی که ما تنها یک درصد جمعیت جهان را داریم، یعنی 30 برابر جمعیت کشور تلفات داده‌ایم. وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد از شهرهای بزرگ کشور در معرض زلزله هستند، اضافه کرد: باید با زلزله زندگی کنیم و مهندسان نیز باید پاسخگوی این شرایط باشند در حالی که هنگام زلزله ساختمان‌های مهمی که باید امداد رسانی کنند دچار مشکل می‌شوند.

مهندسان جهانی باید در کشور تربیت شود
معاون وزیر راه و شهرسازی از تهاجم بی‌رویه به منابع ملی در کشور خبر داد و تاکید کرد: باید یک بازنگری اساسی داشته باشیم و نه گریز از روش‌های قدیمی، بلکه باید روش‌های سنتی با فناوری جدید تطبیق داده شود. وی ادامه داد: در این مسیر نباید از دولت انتظار داشت چرا که تنها در حوزه راه و مسکن 120 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های موجود مورد نیاز است در حالی که بودجه سالیانه ما پنج تا شش هزار میلیارد تومان است. شکرچی زاده از ساخت و ساز 10 برابر بودجه عمرانی کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: باید به سمت بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی پیش برویم و مهندس جهانی تربیت کنیم چرا که بخش صنعت دیگر نمی‌تواند پاسخگوی جذب فارغ التحصیلان باشد.

وی ایمنی، پایداری، مصرف بهینه انرژی، ملاحظات زیست محیطی، مدیریت بازیافت، کیفیت بازیافت، کیفیت بصری و هویت معماری را شاخص‌های مهم ساختمان سازی برشمرد و گفت: صنعتی سازی ساختمان فرآیند کنترل شده‌ای با در نظر گرفتن مولفه‌های مدیریت زمان، مدیریت هزینه و مدیریت کیفیت است.
مرجع : ايسنا