به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۴:۱۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۳۴۴۲۲
وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام كرد:

شروط آمریکا برای امضای توافق‌نامه با ایران

گروه سياسي: وزیر امور خارجه ایالات متحده برای امضای توافق‌نامه نهایی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای ايران سه شرط تعیین کرد.
شروط آمریکا برای امضای توافق‌نامه با ایران

جان کری در سخنرانی خود در نشست "آیپک" تضمین کرد که سند توافق نهایی بر سر پرونده هسته‌ای ايران با توجه به سه شرط امضا خواهد شد: نخست این‌که دستیابی تهران به تسلیحات اتمی منتفی باشد، دوم این‌که تضمین طولانی‌مدت وجود داشته باشد که تهران در برنامه اتمی خود تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و سوم این‌که برنامه هسته‌ای ایران شفاف باشد تا در صورت تلاش برای ساخت بمب اتمی ایالات متحده بتواند به موقع واکنش نشان دهد. کری به حاضران در اجلاس آیپک قول داد که ایالات متحده تنها سندی را امضا کند که تضمین‌کننده تحقق این سه شرط باشد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا مذاکرات هسته‌ای برای سنجش مواضع تهران است: «مطمئن باشید که اگر ایران از این آزمون سربلند بیرون نیاید، آمریکا اسرائیل را ناامید نخواهد کرد». او تصریح کرد که آمریکا اسرائیل را "هر روز هفته و در تمام طول مسیر" همراهی خواهد کرد.

به گفته جان کری، دستیابی ايران به تسلیحات هسته‌ای مسابقه تسلیحاتی خطرناکی در منطقه به راه خواهد انداخت: «ما از وقوع چنین پدیده‌ای پیشگیری خواهیم کرد». وزیر خارجه آمریکا همزمان گفت که باید راه دیپلماسی را هم باز گذاشت.

 وي افزود: در صورتی که توافق موقت ژنو (۳ آذرماه ۹۲) به شکست بیانجامد، تحریم‌های لغو شده بلافاصله برقرار خواهند چرا كه تصویب تحریم‌ها در مجلس نمایندگان و مجلس سنا تنها حدود دو ساعت طول خواهد کشید.