به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۳۴۹۱۷
براي ديدار با مقامات عاليرتبه كشورمان؛

كاترين اشتون وارد تهران شد

گروه سياسي: رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دیداری سه روزه از ایران عصر شنبه وارد تهران شد.
كاترين اشتون وارد تهران شد

قرار است در این سفر کاترین اشتون با برخی مقامات کشورمان از جمله حسن روحانی، رییس‌جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کند. اشتون هم‌چنین روز دوشنبه سفری به اصفهان خواهد داشت.

همزمان با ورود اشتون به ايران شبکه‌ی خبری بی‌بی سی در گزارش تحلیلی اين  سفر را گامی مثبت در جهت بهبود روابط ایران و غرب دانست و اعلام کرد: وی روابط کاری خوبی با وزیر امور خارجه ایران دارد.

به گزارش ایسنا، اين شبکه‌ی خبری در گزارشش آورده است: با توجه به موفقیت‌های اخیر سیاست خارجی که به دست آمده یکی از چالش‌های پیش روی کاترین اشتون در سفر به ایران مطرح کردن مسائل مهم از جمله حقوق بشرتا نقش تهران در بحران‌های منطقه‌یی هم‌چون سوریه است. یکی دیگر از چالش‌های اشتون در این سفر آغاز یک جریان جدید میان احزاب سیاسی ایران به علاوه کشورهای اروپایی است.

اشتون همواره و به طور گسترده به دلیل نقش کلیدی‌اش در مذاکرات ایران و گروه 1+5 که در نوامبر سال گذشته توافق اولیه میان این کشورها را درپی‌ داشت شناخته شده است. از این رو گفت‌وگو درباره برنامه‌های هسته‌یی ایران یکی از موضوعات مهم دیدارهای وی است. چون هنوز تا دست‌یابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 که طبق توافق اولیه باید تا ماه ژوییه حاصل شود شکاف‌های زیادی وجود دارد. اولین سفر یکی از مقامات بلند پایه‌ی اتحادیه اروپا از سال 2008 تاکنون یک دیدار دو جانبه با هدف کشف پتانسیل‌های لازم برای روابط جدید میان ایران و اروپا خواهد بود.

یک دیپلمات غربی گفت: کاترین اشتون می‌داند که ایران بیش از آن لبخندی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور روی لب دارد کسی که کاترین اشتون توانسته است روابط کاری خوبی با وی برقرار کند. اشتون باید تمام استعدادهای دیپلماتیک خود را در این مسیر به کار گیرد و چالش پیش روی او این است که یک جریان جدید میان احزاب سیاسی ایران به علاوه کشورهای اروپایی که هم اکنون بی‌اعتمادی‌های زیادی میان آن‌ها وجود دارد ایجاد کند. پتانسیل‌های زیادی برای تقویت روابط ایران و اروپا وجود دارد.

بی‌بی سی در پایان گزارش خود آورده است: سفر خانم اشتون حامل این پیام برای تهران است که اگر آن‌ها می‌خواهند در موضع کنونی خود برای ایجاد روابط جدید با جامعه‌ی بین‌الملل بمانند باید چیزهای زیادی را به دست آورند که به گفته‌ی یک دیپلمات غربی، ایران باید نشان دهد که قصد دارد نقش بزرگ‌تری در جامعه جهانی ایفا کند.

 

 


محمد.ا.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ۲۲:۱۰
خدا خاله کاترین و عمو ظریف واسه هم حفظ کنه
viva zarif (211396)
محمد.ا.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ۲۲:۱۴
بی زحمت عکس کاترین اشتون از لحظه ی ورودش به ایران و هنگام مذاکرات و خروجش حتمن بزارید
ممنون (211398)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ۲۲:۲۹
خوش آمدی. (211406)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۰۴:۴۵
چرا همه تا میان میرن اصفهان ؟
اصفهان چه خبره ؟ (211471)